Finns det en laglig marknad?

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ska "slakta" min Kawa ZX-10R nu och ställde mig lite undrande till om databox tillsammans med tändningslås och orginalnycklarna är säljbara till handlare/verkstäder? Kollade lite men fick inga vettiga svar....

Att sälja alla kåpor speglar tank etc etc funkar ju bra och i annons sätter jag även ut min hojs regnummer så att köparen känner sig hyffsat till freds att det inte är stulna grejor.

Idag har jag Kawas kitbox, detta innebär att hela imobilizer systemet har fått sig en "bypass" och inte existerar längre, gör hojen väldigt lätt att starta om man kan lite elektronik. Till detta ska det monteras Kawas kit elsystem och switchar för TC o pitlimiter detta gör att jag står med väldigt dyra orginalgrejor som jag absolut inte säljer till någon privat oavsett pris. OK hastighetsmätaren kan väl gå.

Men finns det någon som av vettiga anledningar måste byta sin databox tändlås och nycklar? (kostar runt 18000 hela systemet)

(bara risken att systemet kan användas till att få igång en stulen hoj gör att det för mig är uteslutet att sätta ut på blocket etc för privatpersoner, utan frågan är mer om någon någonsin behövt byta dylika grejor hos firma)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Efter stöldförsök kan man behöva byta ut följande..
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Efter stöldförsök kan man behöva byta ut följande..

jo det är ju sant, frågan är ju om verkstäder köper helt nytt från tillverkarna eller leter begagnat...fick inga svar av de verkstäder jag pratade med, eller rättare sagt de visste inte riktigt.........:confused:

Samma kan gälla om man tappar bort eller knäcker sin huvudnyckel då denna inte går att ersätta
 

JohnM

sexmissbrukare - www.tadalis.se
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Bromma
Hoj
KTM 640 LC4
Precis, stöldförsök. En polare hade problem med kids som var på hans hoj på natten. Bytte tändningslås flera gånger, elsystem en gång efter tjuvkopplingsförsök :( Skitungar..
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
När vi säljer sådana tändsystem på demonteringen så kräver vi regbevis till den hoj det ska användas samt legitimation.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
jag har slagit sønder ecu:n en gång, i krasch dvs. Så visst finns det folk osm behøver få tag i dessa delar till lagliga hojar.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det e nog mest jag som ser det mer i svart än vitt :) Efter min egen erfarenhet vill jag inte vara det minsta osäker på att sådana prylar hamnar fel...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag vurpade min gsxr1000k5 och slog sönder tändningslåset.
Ganska vanligt att tändningslås med imobilizer antennen går sönder vid en vurpa.. har man otur landar hojen på boxen och även då måste man byta hela systemet med nycklar och allt.

Lättast och billigast att få igång en hoj med startspärr är annars att köpa en box från usa, där finns ej startspärr på hojarna.

Förstår inte riktigt problemet med att sälja box med nycklar.
Om du är rädd att någon ska starta stulen hoj så är det väl inte så svårt att fråga efter namn och regnummer på hojen och kolla om killen verkligen äger en sån hoj.
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
När du säljer har du som krav att du vill se hojen det ska på. Säger kunden att dom haft stöldförsök eller elel brunnit upp så vill du se hojen helt enkelt. Samt ha ramnummer så kan du kolla den själv.

Några ideer från läktaren. :)
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Hur löser ni det om man bor tex i Sundsvall och inte vill åka till Trollhättan å vända? :va

Visst är det en fördel om de kan hämta på plats.
Annars handlar det om kommunikation och referenser, t.ex att köparen kontaktar en mc-verkstad på sin ort som kan verifiera.
Vid osäkerhet säljer vi inte.
Man brukar höra på folk när de ringer om de är ute i skumraskaffärer.
När man berättar om kraven från vår sida blir en del väldigt korta i tonen och avslutar snabbt samtalet och hör inte av sig mer.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top