1. Vi känner skillnad, tycker vi. Den sätter sig lite mer vid pådrag känns det som, som att köra en -00. Vi har alltid haft så liten balansvikt så det blev inte så stor skillnad när vi tog bort denna.
2. Effekt? Vi modifierar så mycket så vi har inte mätt det enskilda fallet.
3. JA, ofta är det så, vi har bara haft ett ras på 4 år, då gick tappen på stor änden av, felet berodde inte på lagerras, utan på för mycket kompr. Senast vi hade ett lagerras var 2001 då vi fick de nya hojarna, ca 4 tim sedan ras.
Vi modifierade lager konfig, sedan höll det.
De som vi renoverar har inte rasat i lagerna efteråt.
//Thomas
www.enginehardware.se
Du får en rappare motor, dvs mindre svängmassa, som att lätta veven.
Titan stake, lättad kolv, lättad vev, ingen balansvikt, cross tändsyst,= rappare motor.
Tiden den hämtar sig i varv registret är kortare, mäter du detta i en accelerationsbänk/dyno så siffran på pappret visar " much more power".
Lite orolig på låga varv, inte så jämn i gången.
Portad topp, större ventiler, borrad förgasare, högre komp, strokad till 670cc.
Nu har du hojen på mässan nästa vecka. plus mycket mer.
// Thomas
www.enginehardware.se