Finns det en ny modell av ramlager och kickaxel till Husaberg?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag håller på att renoverar min Husaberg FS650e -03

# Är det sant att det finns en ny (svart) modell av kickaxel till Husaberg?
# I sådana fall, är den bättre och vilket art.nr har den axeln?

# Finns det nya och bättre ramlager nu till min -03:a?
# I sådana fall, vilket art.nr eller SKF/NTN nr?

/Roger
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Roger_SWE skrev:
Jag håller på att renoverar min Husaberg FS650e -03

# Är det sant att det finns en ny (svart) modell av kickaxel till Husaberg?
# I sådana fall, är den bättre och vilket art.nr har den axeln?

# Finns det nya och bättre ramlager nu till min -03:a?
# I sådana fall, vilket art.nr eller SKF/NTN nr?

/Roger


Ja den svarta axeln finns. Den är bättre eftersom den är rätt gjord :)

230 156-01 . Kostar ca 850:- Men eftersom du har en 03´a så finns axeln redan på den, inget du behöver byta.

Edit: På tal om lagrena, plocka ur dom och besök Nomo Kullager i Täby så kan dom nog plocka fram ett par ordentliga lager åt dig :tummenupp
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Carpe me skrev:
Ja den svarta axeln finns. Den är bättre eftersom den är rätt gjord :)

230 156-01 . Kostar ca 850:- Men eftersom du har en 03´a så finns axeln redan på den, inget du behöver byta.

Edit: På tal om lagrena, plocka ur dom och besök Nomo Kullager i Täby så kan dom nog plocka fram ett par ordentliga lager åt dig :tummenupp
Min axel är krokig, så tänkte byta den innan den går av :3freak.

Nomo Kullager i Täby. Har dom några bättre lager än dom som sitter i original?
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Tag gärna massor med bilder på renoveringen och visa här, sånt tycker i alla fall jag är intressant.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Roger_SWE skrev:
Jag håller på att renoverar min Husaberg FS650e -03

# Är det sant att det finns en ny (svart) modell av kickaxel till Husaberg?
# I sådana fall, är den bättre och vilket art.nr har den axeln?

# Finns det nya och bättre ramlager nu till min -03:a?
# I sådana fall, vilket art.nr eller SKF/NTN nr?

/Roger


Angående lager så har jag varit i kontakt med---->MOMENTUM <---- .De verkar helt insnöade på allt vad lager/tätningar mm heter. De kan sin sak :tummenupp
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Hej.

Ramlager: SKF NJ206ECP/C3, fungerar utmärkt, vi har anv dessa i 4 år, på alla renoveringar, dvs många.
Kan bytas ut mot race dito, men då måste balansvikten tas bort.

Var noga med axialspelet, ca 0,6-0,8mm, så fungerar det bra.

Varför kicka när det finns elstart?

Hlsn
//Thomas
www.enginehardware.se
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Enginehardware skrev:
Hej.

Ramlager: SKF NJ206ECP/C3, fungerar utmärkt, vi har anv dessa i 4 år, på alla renoveringar, dvs många.
Kan bytas ut mot race dito, men då måste balansvikten tas bort.

Var noga med axialspelet, ca 0,6-0,8mm, så fungerar det bra.

Varför kicka när det finns elstart?

Hlsn
//Thomas
www.enginehardware.se
SKF NJ206ECP/C3 är väll original i min -03:a?

Hur blir det med vibrationer när man tar bort balansvikten?

Elstarten funkar inte så bra på -03:an, så blir man ju av med lite vikt och får ett vältränat vensterben :tungan
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Roger_SWE skrev:
SKF NJ206ECP/C3 är väll original i min -03:a?

Hur blir det med vibrationer när man tar bort balansvikten?

Elstarten funkar inte så bra på -03:an, så blir man ju av med lite vikt och får ett vältränat vensterben :tungan

Inga problem med vibrationer, motorn är välbalanserad.
Balansvikten tar bort en del gyrokrafter. köra utan går bra.

Elstarten fungerar bra om ventiler och kläpp är rätt justerade.
2003 elstart är inte lika bra som -04 o framåt men fullt ok, vi har inte haft startproblem.
Sedan så gäller det att ha en rätt justerad tändn o förgasare, start munstycke samt tomgång.

// Thomas
www.enginehardware.se
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Enginehardware skrev:
Inga problem med vibrationer, motorn är välbalanserad.
Balansvikten tar bort en del gyrokrafter. köra utan går bra.
// Thomas
Intressant. Jag har bara tänkt på vibrationer när borttagning av balansvikten kommit på tal men även gyroverkan bord eju bli större. Är det märkbart så att man vill ha mindre gyro, alltså behålla vikten, eller tjänar man mer för motorkaraktären med den mindre svängmassan??
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Enginehardware skrev:
Inga problem med vibrationer, motorn är välbalanserad.
Balansvikten tar bort en del gyrokrafter. köra utan går bra.

// Thomas
www.enginehardware.se
# Är det stor skilnad i gyroeffekt med eller utan balansvikten?

# Kan man märka av skilnaden i S-partier på en bana?

# Hur mycket effekt tar balansvikten med dess drivning och allt?

# Är det alltid det vänstra ramlagret som går sönder?

/Roger
 
Last edited:

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Roger_SWE skrev:
# Är det stor skilnad i gyroeffekt med eller utan balansvikten?

# Kan man märka av skilnaden i S-partier på en bana?

# Hur mycket effekt tar balansvikten med dess drivning och allt?

# Är det alltid det vänstra ramlagret som går sönder?

/Roger

1. Vi känner skillnad, tycker vi. Den sätter sig lite mer vid pådrag känns det som, som att köra en -00. Vi har alltid haft så liten balansvikt så det blev inte så stor skillnad när vi tog bort denna.
2. Effekt? Vi modifierar så mycket så vi har inte mätt det enskilda fallet.
3. JA, ofta är det så, vi har bara haft ett ras på 4 år, då gick tappen på stor änden av, felet berodde inte på lagerras, utan på för mycket kompr. Senast vi hade ett lagerras var 2001 då vi fick de nya hojarna, ca 4 tim sedan ras.
Vi modifierade lager konfig, sedan höll det.
De som vi renoverar har inte rasat i lagerna efteråt.
//Thomas
www.enginehardware.se

Supermoto skrev:
Intressant. Jag har bara tänkt på vibrationer när borttagning av balansvikten kommit på tal men även gyroverkan bord eju bli större. Är det märkbart så att man vill ha mindre gyro, alltså behålla vikten, eller tjänar man mer för motorkaraktären med den mindre svängmassan??

Du får en rappare motor, dvs mindre svängmassa, som att lätta veven.

Titan stake, lättad kolv, lättad vev, ingen balansvikt, cross tändsyst,= rappare motor.
Tiden den hämtar sig i varv registret är kortare, mäter du detta i en accelerationsbänk/dyno så siffran på pappret visar " much more power".
Lite orolig på låga varv, inte så jämn i gången.

Portad topp, större ventiler, borrad förgasare, högre komp, strokad till 670cc.

Nu har du hojen på mässan nästa vecka. plus mycket mer.

// Thomas
www.enginehardware.se
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Enginehardware skrev:
1. Vi känner skillnad, tycker vi. Den sätter sig lite mer vid pådrag känns det som, som att köra en -00. Vi har alltid haft så liten balansvikt så det blev inte så stor skillnad när vi tog bort denna.
2. Effekt? Vi modifierar så mycket så vi har inte mätt det enskilda fallet.
3. JA, ofta är det så, vi har bara haft ett ras på 4 år, då gick tappen på stor änden av, felet berodde inte på lagerras, utan på för mycket kompr. Senast vi hade ett lagerras var 2001 då vi fick de nya hojarna, ca 4 tim sedan ras.
Vi modifierade lager konfig, sedan höll det.
De som vi renoverar har inte rasat i lagerna efteråt.
//Thomas
www.enginehardware.se



Du får en rappare motor, dvs mindre svängmassa, som att lätta veven.

Titan stake, lättad kolv, lättad vev, ingen balansvikt, cross tändsyst,= rappare motor.
Tiden den hämtar sig i varv registret är kortare, mäter du detta i en accelerationsbänk/dyno så siffran på pappret visar " much more power".
Lite orolig på låga varv, inte så jämn i gången.

Portad topp, större ventiler, borrad förgasare, högre komp, strokad till 670cc.

Nu har du hojen på mässan nästa vecka. plus mycket mer.

// Thomas
www.enginehardware.se

Tack för ett mycket bra svar.

/Roger
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Roger_SWE skrev:
Jag håller på att renoverar min Husaberg FS650e -03

# Är det sant att det finns en ny (svart) modell av kickaxel till Husaberg?
# I sådana fall, är den bättre och vilket art.nr har den axeln?

# Finns det nya och bättre ramlager nu till min -03:a?
# I sådana fall, vilket art.nr eller SKF/NTN nr?

/Roger
tjena! angående lagren så borde du kunna köpa dom på en industrihandel för en billig peng kolla nummer och diameter och bredd eller ta med lagren till handlarn så borde de kunna ta hem åt dig blir lixom lite billigare än husahandlaren.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top