Intressant. Kan du förklara vad du menar med "olagligt inspelade filmer"?
Och som frustrerad ordningsvakt så vet du väl om att du alltid kan stämma någon för t.ex. misshandel, även om åklagaren lagt ner anmälan? (Sk. sekundär åtalsrätt)
Och apropå jury... Du verkar förespråka det amerikanska systemet (eller iallafall inte förespråka det svenska). Om du vart åtalad, vem hade du velat bli dömd av? En jury bestående av outbildade lekmän, eller juridiskt utbildade personer?
Men olagligt inspelade filmer menar jag uppsatta kameror tex i en butik som spelar in där tillstånd från länsstyrelsen saknas. Du har fortfarande rätt att pröva materialet i domstol, men du kan även bli dömd för hur materialet skapats.
Japp det vet jag, du kan driva mål själv, och även få betala för dem om den åtalade går fri.
Jag förespråkar absolut inte det svenska rättsystemet, alls. Jag hade valt Sverige pga sina töntiga mes-straff där man får bo på lyxhotell och bli "rehabiliterad" istället för att få ett så kallat "straff". Men helst av allt vill jag inte bli dömd alls. Dock vill jag ha upprättelse för de brott folk begår mot mig som myndighetsutövare, inte att de gång på gång läggs ner utan att någon knappt tittat på ärendet.