Finns det lag på att ha bakspeglar ??

Cbr929

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
HBG
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -08,Honda CBR 1000 RR -08, Honda CBR 929 RR -01
Finns det lag på att ha backspeglar ??

Vet många som blivit stoppade pga det....
 
Last edited:

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Bakspegel? Nej, sådan slipper du nog, om du inte är gynekolog.
Backspegel måste man ha på hoj. :D

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.



10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.



11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du behöver inte ha backspegel på hojar före -99. Iaf inte på besiktningen.
/J
 
Last edited:

Antec

Att vara lycklig, Är väl inte OLAGLIGT
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Mjölby
Hoj
-08 Honda cbr 1000
På besiktningen så behöver man inte de. polisen går på om den är regbesiktad me lr inte. så är den regbesiktad utan backspeglar, så kan dom inte ge böter. dock tvärt om.
 

Wicked

Livet är fullt av överraskningar....
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 500 SMR
Bakspegel? Nej, sådan slipper du nog, om du inte är gynekolog.
Backspegel måste man ha på hoj. :D

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.



10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.



11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.

Å det där har någon fått betalt för att komma på:näsblod
Sverige, de överbeskyddande reglernas högborg:3freak
 

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Stockholm, Östermalm
Hoj
Letar ^^
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Fan första gången jag hörde att fyrhjuliga motorfordon med förarhytt eller slutet karroseri är motorcyklar :näsblod Min morsa köpte sig en fet hoj för några årsedan då, Audi A3. :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fan första gången jag hörde att fyrhjuliga motorfordon med förarhytt eller slutet karroseri är motorcyklar :näsblod Min morsa köpte sig en fet hoj för några årsedan då, Audi A3. :tummenupp
Men det står inte att tre- eller fyrhjuliga motorfordon med förarhytt är motorcyklar. Utan att det gäller tre- eller fyrhjuliga motorcyklar med förarhytt. Kommer inte ihåg om det är när de har en tjänstevikt på under 400kg eller något sånt som de kan klassas som mc om de har fyra om de har fyra hjul och förarhytt. :va

Hur som helst så är inte din morsas A3a någon mc.
 

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Stockholm, Östermalm
Hoj
Letar ^^
Men det står inte att tre- eller fyrhjuliga motorfordon med förarhytt är motorcyklar. Utan att det gäller tre- eller fyrhjuliga motorcyklar med förarhytt. Kommer inte ihåg om det är när de har en tjänstevikt på under 400kg eller något sånt som de kan klassas som mc om de har fyra om de har fyra hjul och förarhytt. :va

Hur som helst så är inte din morsas A3a någon mc.

Fan då :p Trodde nästan det ^^

Men det var lite coolt att det finns fyrhjuliga motorcyklar, räknas en ATV/fyrhjuling som mc? Och får man isåfall bara köra dom om man har mckort?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men det var lite coolt att det finns fyrhjuliga motorcyklar, räknas en ATV/fyrhjuling som mc? Och får man isåfall bara köra dom om man har mckort?
ATV/fyrhjuling räknas som mc eller terrängfordon (har jag för mig det andra är). Antingen A- eller B-kort för att köra fyrhjulig mc.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
ATV/fyrhjuling räknas som mc eller terrängfordon (har jag för mig det andra är). Antingen A- eller B-kort för att köra fyrhjulig mc.

Dom kan registreras som EU-moped och traktor också :tummenupp A och B-kort är alldeles rätt, man får köra mc-reggad fyrhjuling med B-kort om man känner för det :tummenupp Terrängfordon har jag för mig att man måste ha skoterbevis eller vad det heter om man inte tagit körkort innan år 2000.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Finns ingen specifik lag enligt de poliser och SBP gubbar jag pratat med MEN de fordon som är "heltypsgodkända" skall i och med den ha backspeglarna kvar på... och egentligen vara i originalskick. Även om en del är luddigt kring detta...

Dvs ungefär som Jörgen sa. Mc från 1999 eller nyare ca så kan dem bötfälla mm trots allt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top