Bakspegel? Nej, sådan slipper du nog, om du inte är gynekolog.
Backspegel måste man ha på hoj.
7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.
10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av
1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och
2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.
Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.
11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.
Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.
*massor med regler*
.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Men det står inte att tre- eller fyrhjuliga motorfordon med förarhytt är motorcyklar. Utan att det gäller tre- eller fyrhjuliga motorcyklar med förarhytt. Kommer inte ihåg om det är när de har en tjänstevikt på under 400kg eller något sånt som de kan klassas som mc om de har fyra om de har fyra hjul och förarhytt.Fan första gången jag hörde att fyrhjuliga motorfordon med förarhytt eller slutet karroseri är motorcyklar Min morsa köpte sig en fet hoj för några årsedan då, Audi A3.
Men det står inte att tre- eller fyrhjuliga motorfordon med förarhytt är motorcyklar. Utan att det gäller tre- eller fyrhjuliga motorcyklar med förarhytt. Kommer inte ihåg om det är när de har en tjänstevikt på under 400kg eller något sånt som de kan klassas som mc om de har fyra om de har fyra hjul och förarhytt.
Hur som helst så är inte din morsas A3a någon mc.
ATV/fyrhjuling räknas som mc eller terrängfordon (har jag för mig det andra är). Antingen A- eller B-kort för att köra fyrhjulig mc.Men det var lite coolt att det finns fyrhjuliga motorcyklar, räknas en ATV/fyrhjuling som mc? Och får man isåfall bara köra dom om man har mckort?
På besiktningen så behöver man inte de. polisen går på om den är regbesiktad me lr inte. så är den regbesiktad utan backspeglar, så kan dom inte ge böter. dock tvärt om.
Du behöver inte ha backspegel på hojar före -99. Iaf inte på besiktningen.
/J
ATV/fyrhjuling räknas som mc eller terrängfordon (har jag för mig det andra är). Antingen A- eller B-kort för att köra fyrhjulig mc.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|