Finns det möjligheter till isåka med stödhjul?

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Som överskriften lyder, som icke lokal Uppsalakis så undrar jag om det finns någon sjö eller annat vattendrag i närheten av stan där man kan rulla ut en bil för att öva på fetsladdar?

Har fått höra att Kyrksjön i närheten av Örbyhus kan fungera, men det är för långt. Finns det inget närmare? Rimbo eller liknande, nåt lite närmare!! :yoparty

/ Wip

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
För några år sedan var jag ner på isen med bilen i närheten av Wiks slott. Jag åkte ner vid en badplats.

SB som bor i närheten kanske kan berätta var det finns badplatser runt Wik, för jag kommer inte ihåg på rak arm exakt var det var någonstans. Det var i riktning mot Ölsta (Sulas).

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
För några år sedan var jag ner på isen med bilen i närheten av Wiks slott. Jag åkte ner vid en badplats.

SB som bor i närheten kanske kan berätta var det finns badplatser runt Wik, för jag kommer inte ihåg på rak arm exakt var det var någonstans. Det var i riktning mot Ölsta (Sulas).

Det finns en båtramp precis vid slottet där man lätt skulle kunna köra ner med bil (om bommen är öppen vilket den oftast är) men det brukar vara rätt många skridskoåkare där och vad dom tycker om att det kommer en bil ut på isen vet jag inte....

Tror att det finns ytterligare ett ställe längre bort (Björk nånting) men där bor det väl folk.

Har hört rykten om att det brukar köras i närheten av Örsundsbro men jag vet inte var. Det finns en liten sjö om man åker förbi örsundsbro, kanske är det där?

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Tack för svar så långt. Det är lite det här jag skulle vilja ha mer klarhet i, "har hört", "eventuellt". Det är inte så lätt att hitta om man inte vet exakt var man ska leta.
Jag tolkar det hela som att det i alla fall inte finns något ställe där det "brukar" åkas...

/ Wip

JoH

va???
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
yamaha honda
Kyrksjön vid Örbyhus, det är nog tegelsmorasjön du tänker på. Brukade åka hoj på den sjön.

Det har bara varit sidovagnar, hojar och en å annan gokart på den sjön när jag varit där och kört.

Det är några som tävlar i sidvagnsracing som plogar och underhåller den banan.
Jag tror inte det är så populärt om man sladdar omkring med bil där, men åk dit någon lördag eller söndag och kollla och fråga.
Lika långt till örbyhus som till Rimbo för övrigt, med nya E4 så går det fort att åka dit.
Det har börjat bli lite gnäll på omgivningarna där också, så snart är det väl kört överhuvudtaget att åka där.

På sjöar i närheten av Uppsala är det alldeles för mycket skridskoåkare, pimplare och allsköns löst folk som blir arga när man kommer och vill leka, vi gav upp till slut.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Kyrksjön vid Örbyhus, det är nog tegelsmorasjön du tänker på. Brukade åka hoj på den sjön.
Strömmaren?
Österbybruk har ju isåka med.. Det bor bara galna finnar där som alla har en folkracebil i trädgårdslandet som säkert luftas varje vinter. :)

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Strömmaren?
Österbybruk har ju isåka med.. :)

Det är en bit dit också, vet du att det är så, eller gissar du... :krama

Även om man hittar till vattnet med is på så är det inte säkert att man hittar ut på isen om man nu skulle åka dit.

/ W

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Det var senvintern -04 ;) Björks badplats. Stranden är dock relativt brant, så det är lite dagsformen på strandbrinken som avgöra om man kommer upp igen eller ej :) Jag körde mycket där förut om vintrarna iom bekanta som bor alldeles intill, men nu är avståndet lite för stort och det finns is betydligt närmare (bara tiden räckte till så).

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln