Finns det någe kul folk o köra med i Gävle?

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Köpte hus i Älvkarleby i vintras och nu börjar det bli dags att ta ut hojen. Känner en hel del runt Gävle som kör, men det är alltid roligt att träffa nytt folk.

I Uppsala körde vi med att träffas vid pumpen inne i centrum på helgerna, ni har inget liknande i Gävle?


**Edit**

Kan ju tillägga att det är småvägar, bakhjulskörning och ha allmänt skoj som är intressant för min del. Inget ont om att glida runt och lukta på blommor, men det é inte riktigt min grej...

Hej kurviga småvägar och långa svepande kurvor är min specialitet det är bara att hänga på när vi passerar gävle på lördagarna. Inga onödiga posörstopp. Hellre 50 mil än 10 mil. Håll koll på kul i glada Hudik

//Lars
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja, lamellerna ser inte ett dugg slitna ut så det skulle nog räcka att putsa av dom kanske... Frågan är om man ska chansa på det och lämna tillbaks dom jag köpt, eller om man ska sätta i dom nya för att va på den säkra sidan.

Surt om det skulle fortsätta slira när man hällt i olja för över 400:- :huvet


**EDIT**

Är det nån idé att ha kvar alla dom gamla stålskivorna och dessutom sätta i den nya jag köpt? Har läst att en del gör så när kopplingen börjar bli sliten. Men byter jag lamellerna och fjädrarna också så är frågan om en extra stålskiva kanske gör mer skada än nytta?

Man kan göra såhär: Tvätta lamellskivorna i t-sprit ordentligt, ta sedan och bada dem i samma olja som ska vara i motorn i några timmar. Kolla sedan stålskivorna, om kopplingen slirat borde åtminstone några blivit blå, då har de gått ordentligt varma och ytan "glasat". Som tidigare sagts kan man ta smärgelduk och väcka liv i dem igen, men troligast är att de även har slagit sig av värmen och inte går att använda igen (om man är begåvad med ett j-a ögonmått och synvinkel kan man lägga dem på en glasskiva för kontroll, men det kan vara svårt att se iallafall). Byt ut isåfall.

Sätt ihop allt, nu borde det funka. Om man byter olja till en annan sort, och det börjar slira, kan man testa t-röd tricket. Var även noga med att bada nya lamellskivor i olja innan montering.

Den innersta stålskivan ska ha spåret från början, och är ingen slitagegrej, om jag inte är helt ute och cyklar är stålfjädern/ringen kallad för judder spring och till för ett mer kontrollerad kopplingsrörelse eller nåt sånt. Ska du stoppa i en skiva utan spår får du ta bort denna. Gjorde detta på en trimmad XR650 jag hade för några år sedan, men jag kommer inte ihåg riktigt hundra om jag fick stoppa i nån extraskiva eller så, jag tror inte det.

Edit:Jag bytte även innersta lamellen, den har större innerdiameter för att ge plats åt stålringen.


Good Lucks!
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Man kan göra såhär: Tvätta lamellskivorna i t-sprit ordentligt, ta sedan och bada dem i samma olja som ska vara i motorn i några timmar. Kolla sedan stålskivorna, om kopplingen slirat borde åtminstone några blivit blå, då har de gått ordentligt varma och ytan "glasat". Som tidigare sagts kan man ta smärgelduk och väcka liv i dem igen, men troligast är att de även har slagit sig av värmen och inte går att använda igen (om man är begåvad med ett j-a ögonmått och synvinkel kan man lägga dem på en glasskiva för kontroll, men det kan vara svårt att se iallafall). Byt ut isåfall.

Sätt ihop allt, nu borde det funka. Om man byter olja till en annan sort, och det börjar slira, kan man testa t-röd tricket. Var även noga med att bada nya lamellskivor i olja innan montering.

Den innersta stålskivan ska ha spåret från början, och är ingen slitagegrej, om jag inte är helt ute och cyklar är stålfjädern/ringen kallad för judder spring och till för ett mer kontrollerad kopplingsrörelse eller nåt sånt. Ska du stoppa i en skiva utan spår får du ta bort denna. Gjorde detta på en trimmad XR650 jag hade för några år sedan, men jag kommer inte ihåg riktigt hundra om jag fick stoppa i nån extraskiva eller så, jag tror inte det.

Edit:Jag bytte även innersta lamellen, den har större innerdiameter för att ge plats åt stålringen.


Good Lucks!


Aj fan, är du säker på att den innersta skivan ska ha spåret från början? Har nämligen satt ihop hela skiten, med den nya skivan innerst :huvet

Tyckte att det spåret som va i den skivan såg "inslitet" ut, dvs att det inte var gjort vid tillverkningen?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Aj fan, är du säker på att den innersta skivan ska ha spåret från början? Har nämligen satt ihop hela skiten, med den nya skivan innerst :huvet

Tyckte att det spåret som va i den skivan såg "inslitet" ut, dvs att det inte var gjort vid tillverkningen?


Nä förfan!! Fel av mig!! Finns bara en sorts stålskivor, och jag tog ju bort hela arrangemanget med judder spring. Kolla HÄR!så ser du. Spåret slits mycket riktigt i den innersta stålskivan. Det var ett tag sedan så jag hade en del damm i minnenas arkiv...

På XR:en skulle denna mod. göra kopplingen något vridmomenttåligare, men eftersom jag stoppade i allt nytt så vet jag inte om det gjorde någon skillnad. Det slutade att slira iallafall. Ett par tre veckor senare såldes hojen.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kalas, då slipper jag riva kopplingen igen :) Tack för hjälpen!
 

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
Liljequist: Låter bra det! Är du uppvuxen i Tierp? En annan kommer från Söderfors från början, har flyttat runt en hel del men landade i Älvkarleby till slut.



Är ni från S-fors, ålder:confused:

//MH
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Man är inte äldre än man känner sig, så jag lär aldrig bli mer än 23....
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fan va less jag blir, skulle ta första svängen idag efter att ha bytt lameller och satt i hårdare fjädrar i kopplingen...

Hojen tar sig knappt framåt när jag släpper ut kopplingen? Testar att spänna vajern, blir ännu sämre. Släpper då efter så mkt det bara går på vajern, både på styret och på motorn.

Då går det att köra när man släpper ut kopplingen, men så fort man rör gasen mer än nån millimeter så slirar kopplingen och motorn varvar upp. Som kopplingshandtaget blev nu när jag släppte på vajern så tar den bara absolut längst in mot styret, resten är bara slappt.

Kan inte komma på vad som orsakar detta?? Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nu har jag läst igenom varenda j-a tråd på sporthoj som har ordet koppling med i rubriken, hittade inte en enda som hade samma problem som mig.... Hur fan lyckas jag?

Ingen som har ett tips på vad jag ska göra för att det ska funka? Knappt kört nånting med nya hojen och är sjukt körsugen :huvet


Lät lamellerna ligga i oljan (Castrol GPS) ett par timmar innan dom monterades.


Spänner jag vajern så att kopplingshandtaget känns bra så rör sig hojen knappt framåt alls när man släpper ut kopplingen, slackar jag så mycket det går på vajern så kan man köra. Men så fort man gasar lite så slirar den direkt.


Vet inte om det är så att man behöver köra med hojen ett par km för att "slita" in kopplingen, dvs ytorna ruggas upp? Känns obehagligt att göra det eftersom jag inte vill att stålskivorna eller lamellerna ska ta stryk av att få slira en massa under körningen.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har nog hittat felet nu.....

Killen på Lelles gav mig troligen fel lameller. Dom är exakt likadana i omkrets osv, men rev ner kopplingen igen och mätte tjockleken på dom. Dom är lite mindre än 1mm smalare än orginallamellerna (och då är mina orginal slitna, därför dom skulle bytas). Lådan är märkt CBR 900 -99, men artikelnumret som står på är för lamellerna till 929 -00. Det va 10st lameller i lådan, 929:an har bara 9st. Men eftersom killen i kassan trodde att det var samma och dom dessutom är lika stora så antog jag att det var rätt. Dumt av mig att inte mäta tjockleken...

Inte konstigt att kopplingen slirade hela tiden! Tyvärr så gjorde detta att stålskivorna blivit väldigt blånade och blankslitna, dom va helt ok när jag satte i dom nya lamellerna. Men nu är dom slut :huvet


Att jag ska få byta lamellerna är självklart, men tycker egentligen att jag borde få ett bättre pris på nya stålskivor.... Trots allt killen i kassan som gav mig fel grejer, vilket är orsaken till att jag måste ha nya stålskivor också.
 

Bifogat

  • Bild 015 liten.JPG
    Bild 015 liten.JPG
    41.9 KB · Visningar: 72
  • Bild 024 liten.JPG
    Bild 024 liten.JPG
    32.6 KB · Visningar: 60

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Va o snackade med dom idag, som jag trodde var det fel lameller jag fått....

Fick bra bemötande, ska få nya lameller och stålskivor. Tyvärr hade dom inte lamellerna hemma, så jag får vänta till slutet av nästa vecka innan jag får dom.

Drog av dom gamla lamellerna med ett superfint sandpapper och satte tillbaks alltihop tillsammans med dom gamla stålskivorna. Släppte så mkt som möjligt på vajern och nu går det att köra med den utan att den slirar på kopplingen.

Man känner att den är slut, men funkar att köra med i helgen iaf. Får försöka ge fan i att svina så mkt.....


Hjälper det verkligen att slipa skivorna? Blästra ska tydligen funka ett tag, men trodde att en slipning skulle va alldeles för ytlig för att funka mer än några mil?
 

Lone Wolf

Nu är man igång igen....
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hedesunda - Gävle
Hoj
KTM 525 EXC
Fasen att man missat den här tråden...
Men men nu är man här.

Bor i Finnböle, jobbar i Söderfors och är -78:a.

Alltid sugen på sjyssssssta kurvor både på vägen å kvinnorna. :)
Brukar kunna bli lite bakhjul me, men där är det hellre än bra.

Bara att höra av er om ni är åksugna. Behöver lite folk att åka med, plus att det är alltid trevligt med nya bekantskaper....

Kan ju alltid PM:a
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Samåkning till Grundkurs, Söderhamn sön 13 maj?

Jag ska åka på SMC:s "Grundkurs" som är en vidareutveckling av deras tidigare Avrostningar på flygfältet i Söderhamn. Jag har kört hoj länge och varit där två gånger och det har varit lärorikt.
Det är två körpass under dagen, kl 09-13 och 13-17.
Jag kan bara 13-17.
Får ingen att åka dit med och tänkte höra om det fanns någon som också vill åka från Gävle vid 12-tiden?
Det är inte långt men fler är roligare än ensam.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Om ni undrar varför jag inte skrivit något dom två senaste veckorna så beror det på att polisen vill låna mitt körkort ett tag..... Har inte fått besked om hur länge jag blir av med det än.

Precis lagom till hojsäsongen :huvet Körde världens slöaste Seat Toledo 1.6 vid tillfället så att försöka smita var inte ett alternativ. Har ansökt om strafflindring eftersom jag pendlar drygt 20 mil T&R till jobbet varje dag. Bara o hoppas att dom är snälla.

Körde 82km/h in på en 50-sträcka, men är helt övertygad om att polisen sköt mig på 70-sträckan eftersom dom stod så nära 50-skylten att dom knappast skulle hinna stoppa mig annars. Nekade till fortkörningen, men frågan är om det är värt besväret att kämpa emot två polismäns ord..


Fick 4000:- i böter också, som grädde på moset.
 

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Sandviken, Boänge
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Sicken jälva osis... men det är bara att bita i det sura ....
Lider med dig!!!

//Lasse



Om ni undrar varför jag inte skrivit något dom två senaste veckorna så beror det på att polisen vill låna mitt körkort ett tag..... Har inte fått besked om hur länge jag blir av med det än.

Precis lagom till hojsäsongen :huvet Körde världens slöaste Seat Toledo 1.6 vid tillfället så att försöka smita var inte ett alternativ. Har ansökt om strafflindring eftersom jag pendlar drygt 20 mil T&R till jobbet varje dag. Bara o hoppas att dom är snälla.

Körde 82km/h in på en 50-sträcka, men är helt övertygad om att polisen sköt mig på 70-sträckan eftersom dom stod så nära 50-skylten att dom knappast skulle hinna stoppa mig annars. Nekade till fortkörningen, men frågan är om det är värt besväret att kämpa emot två polismäns ord..


Fick 4000:- i böter också, som grädde på moset.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Om ni undrar varför jag inte skrivit något dom två senaste veckorna så beror det på att polisen vill låna mitt körkort ett tag..... Har inte fått besked om hur länge jag blir av med det än.
Afan stackare!
Ja jag vet hur jävligt det e.
Får dock tillbaks mitt alldeles snart... Börjar bli less på att cykla=(
I ditt fall skulle jag inte vilja cykla!
Hoppas det löser sig å att de är snälla mot dig men räkna nog med en 2 månader minst.
För de verkar skita fullkommligt i om man behöver det för jobb eget företag!
Men i ditt fall kan det ju gå bättre du åkte ju bil så de vet ju inte att du kör just en SH, för oss vill de klämma åt lite xtra.:mad:
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top