Finns det någon förgasarexpert här?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Hej.

Jag har köpt en Honda cb900f -82. Hojen var delvis isärplockad och när jag monterat förgasarbryggan så är det en slang som jag inte blir klok på vart den ska monteras. Min gissning är att det är en valutslaget av något slag. Är eget någon som kan hjälpa mig med vart den ska anslutas.

Det är slangen som min skitiga finger pekar ut på bilderna. Vore mycket tacksam för hjälp då hojen går som en påse skit och jag försöker utesluta alla tänkbara felkällor.

Med vänliga hälsningar

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    252.1 KB · Visningar: 124
  • image.jpg
    image.jpg
    243.5 KB · Visningar: 124

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Valutslaget? Kan vara luftningsslang för flottörhusen men du har ju ditt skitiga finger ivägen för anslutningen så jag ser inte! :)

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Valutslaget = vakumslang tack gud för autocorrect. Ska ordna en bild utan skitigt finger.

Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Syns det bättre nu? Notera avsaknaden av skitig finger på bilden.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    259.9 KB · Visningar: 112

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
På min hoj går båda 2 til benzinkranen.. Och ja den tjocka är til benzinen og den andra drar benzinen ner, via vacuum..

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker också det ser ut som bränsle slangen. Sitter den högre än bränsleslangarna är det nog avluftning. Annars har du nog förklaringen till varför den går kissigt där!

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Tycker också det ser ut som bränsle slangen. Sitter den högre än bränsleslangarna är det nog avluftning. Annars har du nog förklaringen till varför den går kissigt där!

Det går dubbla uppsättningar rör mellan alla förgasarna. Denna slangen sitter på den övre av de två rören. Till deg nedre sitter bränsleslangen. Den slangen som spökar för mig är ganska mhcket tunnare än bränsleslangen så att man skulle blanda ihop dom är inte så troligt

Vakumstyrd bensinkran sitter det ingen på hojen. Och på de cb900 som hade vakumstyrd kran så hämtades vakum från 2ans förgasare på varmsidan.

Avluftning? Ska alltså inte kopplas in någonstans?

Mycket tacksam för alla svar såhär långt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu vet inte jag säkert, men det är vanligt på förgasare att den också är överflödningsskydd för förgasaren, så den kan behöva riktas bakåt/neråt från motorn. Liknande har jag sett både på keihin och mikuni.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...