Finns det någon handlare/verkstad som kan modda sittställning

Captain Backfire

Zx10r, R1, VTX 1800, FE570
Gick med
18 Mar 2011
Ort
Karlstad
Hoj
KTM Superduke (2007), R1 (99), zx10r (2006), drz400s (2003)
Inte farligt OT. Faktum är att ändra körstil verkar vara det enda kvarstående... Som Nalken är inne på så är det storkben som gäller på den här kroppen... Som jag är skolad så finns det två (nä förresten, jättemånga) sätt att possitionera på hojen i kurvan. Kollar man motogp-gänget så är ju de flesta inne på samma stil som PP nämner. Dvs, långt fram och vaden mot hojjen på yttersidan i kurvan. Kollar man foton på en del snabba grabbs i race-gruppen (som är lite närmare oss dödliga i fysiken) så finns det en bunt (de längre) som sitter långt bak, vrider ut höften och tar ut hela överkroppen. Sitter man långt fram så kan man inte så lätt vrida höften eftersom man sitter fastlåst mot tanken. Sitter man i stället längre bak så är det bara att vrida ut höften o luta sig framåt så är knät i backen. Men... hela förutsättningen är ju att man kör stilen med tanklåsningen med tryck på yttre foten och knät låst mot tankskålningen på yttersidan på så sätt att man inte hänger på inre fotpinnen. På det sättet kan man sedan hänga ut med överkroppen i stället för med häcken före så att säga. Jag började köra så denna säsongen och det kändes rätt bra efter ett tag. Nackdelen är att det känns som man tappar kontakten mellan bågen och överkroppen. I stället får man stadig kontakt med yttersidan av bågen med hela benet vilket blir rätt häftigt när man får till det. En annan nackdel är att det känns som att fronten kan bli lite lätt lite för tidigt i kurvan.

Vad tror ni? Skulle va kul att köra en enkät på hur många som hänger stenhårt på innersidans fotpinne på banan...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag håller med dig till 100% i ditt inlägg ovan. Det här är inte helt lätt när man e lång. Senast har jag kört efter "Munkens" teknik. "Va före hojen in i kurvan så kommer hojen följa efter", vilket fungerar, och man har tajt kontakt med hojen på alla sätt. Utom ett. Knät upp i tanken.
Precis som du säger, när man får till "knälåsningen" så är det riktigt skönt. Du kan slappna av i resten av kroppen, armarna inte minst, och du kan välja var du vill göra av överkroppen. Får du inte till knälåsningen så går det åt mycket energi till att klänga sig kvar på hojen.

Går allt perfekt i övrigt så gör g-graften mycket jobb åt dig, men behöver du justera något så är du snabbt ute på hal is om du inte sitter fast ordentligt, så känner jag åtminstone...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top