Finns det någon som kan hjälpa mig med en avdragen avgasbult?

herrbergman

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2017
Ort
Värmdö
Hoj
HD Nightster 2008
Hej kära forum,

Häromdagen gjorde jag bort mig, bigtime. Jag skulle byta avgassystem inför besiktningen och råkade dra sönder en av bultarna, den gick helt av, i kant med godset i toppen.

Jag rådfrågade lite folk, som rekommenderade svinpitt. Köpte dom dyraste Biltema hade och borrade mitt i bulten. Det som hände var att både godset och fösta biten av bulten sprack.
Detta gjorde att jag inte riktigt hade något fint centrumhål längre, men dum som jag är fortsatte jag borra ändå, utan någon mall och lite snett och vint som man gör när man får panik.

Det jag har i denna stund är ett hål som är typ 10mm längst ut, som krymper till 8mm längst in, kanske 20-25mm djupt, och inte längre i mitten av bulten. Hoppet om att lösa detta någorlunda billigt har lämnat mig helt och jag fattar nu att jag inte kan lösa detta själv.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Jag är beredd att betala nästan vad som helst så länge det blir fixat.

Hojen ifråga är en Harley XL1200N 2008

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1512.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Första nödåtgärden jag skulle provat är att värma med gasol eller svets och därefter försökt borra med ett vänsterborr. Oddsen att det lyckas är sådär men alternativet är att plocka av toppen så man kan spänna upp den ordentligt och borra ur hålet, gänga om och dra dit en ny pinnbult. Det är ett smidigt jobb när man väl har toppen i handen, det trista är väl att det behöver rivas en del innan man får av toppen.

Vem som är bra att anlita nära Värmdö vet jag dock ej..

https://braverktyg.se/borrning/metall/borr-cyl-skaft/vansterborr/
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Toppen lär av ivfsh när/om det skall repareras och svetsas. Konstruktionen med pinnbult är tyvärr som gjord att gå sönder. En vanlig bult/skruv som "bara" strippar gängorna vore lämpligare. Finns det inget HD-fora du kan fråga efter delar.

Enklast och snabbast är att montera annat topplock. https://www.ebay.co.uk/itm/2007-201...614922&hash=item1ef8d44d7e:g:gKQAAOSwl8VctPT7

Skillnaden i pris mellan att reparera och köpa beggad topp är nog minimal.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och medan du funderar över Boris och Anders tips kan du ju passa på att trycka upp grispittarna du har kvar där solen inte skiner på dom som kom med det förslaget :fakta Såna är jävulens påfund och borde förbjudas :fakta

Ett tredje bonnmecksalternativ är att först värma så att gängorna får hjälp på traven att släppa, och sedan fylla ditt hål med JB Weld och limma fast en insexnyckel, vänta över natten och se om du får loss den så.
 

Göran Ols

Medlem
Gick med
23 Jan 2017
Ort
Vitaby
Hoj
2007 Yamaha fjr 1300 + cbr600rr 2008
Hej, de finns en verktygssats för ändamålet. Det är en sk.pinne med 6 ryler och på den ett verktyg som löper och används med typ fast nyckel att lossa. Du borrar ett hål och använder respektive pinne och driver den i hålet. Det funkar. Lycka till.
Mvh Göran
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hitta någon med en TIG svets, svetsa fast mer material på bulten, värmen som den glödgade bulten kommer hjälpa till. Angående aluminiumet i toppen är det inget större problem, den kyls av så fort så den smälter inte. Detta funkar i stort sett alltid men det kan kräva flera försök.

Vet dock inte hur den däringa grispitten är att svetsa i men det mesta brukar funka med rostfri pinne.

Angående den bit som lossnat på toppen behöver du nog inte oroa dig, det kommer finnas material så det räcker innanför för att fäste ett avgasrör ändå.

Sen finns det en hårdingmetod att avlägsna bulten med fast där är min kunskap inte tillräcklig för att jag skulle kunna fixa det och även om så var skulle jag inte våga. Skärbrännare, värm till bulten glöder, slå på syret, stålet kommer oxidera/försvinna på en sekund, aluminiumet kommer vara oantastat. Har endast hört om denna metod men aldrig sett det göras i verkligheten. Viktigaste egenskapen för att göra detta torde vara självförtroende fast om jag skulle välja skärbrännare eller grispitt skulle nog den första metoden vinna, den kan i alla fall gå att lyckas med.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag såg någon som har en portabel gnist just för att få bort sådant. Synd att jag inte kommer på var jag såg det bara.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säkraste kortet som jag ser är att ta av toppen å smyga in på en mekanisk verkstad som sätter upp toppen i en fräs maskin å fräser ur bulten. .
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top