Finns det några Key Account Managers här på SH?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag är KAM inom elbranchen. Jobbar mot industri och OEM.

Men jag kan tyvärr inte ta emot någon praktikant.
Mitt jobb handlar mycket om företagshemligheter och jag avslöjar stora delar utav vår framtida försäljning om jag visar hur jag fördriver dagarna. Min kunskap är farlig om den läcker. Precis som jag gissar att 99% utav alla KAM säljare har det.
Tystnadsplikt och konkurransklausuler i anställningsavtalen är vanligt när man har ett KAM jobb. Så jag tror inte du finner en praktikplats om du inte känner personen i fråga.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Tror rollerna är olika på olika företag, ett företag har oftast säljare för att dra in kunder sen en KAM som har hand om kunden.

KAM som gör nytta ska självklart kunna jaga mersälj men bör lämna det till sälj när han hittat något.
Som TAM blir det en del mersälj också, även där ska det vidare till sälj.

KAM ska inte jaga nya "stora" kunder, det finns andra titlar för sådant :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Studerar idag Key Account Managment på Företagsekonomiska Institutet för jag vill utvecklas och ta an nya utmaningar. Jag har tidigare haft eget företag, jobbat som säljare inom skönhet, mode samt säkerhetsbranschen.

Varför jag vill komma i kontakt med en Kam:are är för att i min utbildning är det en LIA/praktik period som är obligatorisk.
Tyvärr har jag samt många i klassen svårt att komma i kontakt med rätt person för att fixa en LIA plats. Därför försöker jag hitta nya vägar att lyckas hitta ett företag som tar emot mig.

Tanken med LIA:n är att jag ska gå jämsides med en annan handledaren/KAM:aren för att få en bättre inblick vad yrket innebär och hur vardagen ser ut, självklart ska jag hjälpa KAM:aren med uppgifter för att underlätta dennas vardag om handledaren vill det. Så ingen större uppoffring eller tid för att skapa ett schema för LIA:n krävs.

Praktik klingar tyvärr dåligt i mångas öron så hoppas jag inte tog upp alldeles för mycket av er tid för att förklara detta.

Finns det någon möjlighet för dig eller nån av dina kollegor som jobbar som KAM:are att ge mig denna möjlighet?

Om det finns oklarheter eller om du/ni vill veta mer om mig är jag mer än glad att ge mer info, skicka bara ett PM då jag inte vill skriva allt för mycket så här öppet.

Vänliga hälsningar

Har en vän som gått just samma utbildning så vet precis vad det handlar om. :)

Mitt råd till dig är att söka praktiken på stora företag med etablerade rollfördelningar och processer.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Sen kan ju definitionen av viktig också variera. Viktig för vad?

Kundtjänst på avdelningen jag jobbar på hette tidigare "customer service", idag har det bytt till "after sales logistics service coordinator" och detta tycks vara extremt vikigt för en av dom som jobbar där. Customer service låter inte lika ballt och har inte lika stor status som "after sales logistics service coordinator" trots att arbetsuppgifterna är exakt dom samma som tidigare. Jag säger fortfarande "Martin på kundtjänst" när jag hänvisar folk dit annars fattar ingen vad jag menar internt. Alla andra tycker det är normalt och det är bara Martin som blir sur. Så jävla löjligt.

Sälv har jag också en engelsk titel som jag tycker är lite löjlig, fast å andra sidan jobbar jag uteslutande med utlänningar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kundtjänst på avdelningen jag jobbar på hette tidigare "customer service", idag har det bytt till "after sales logistics service coordinator" och detta tycks vara extremt vikigt för en av dom som jobbar där. Customer service låter inte lika ballt och har inte lika stor status som "after sales logistics service coordinator" trots att arbetsuppgifterna är exakt dom samma som tidigare. Jag säger fortfarande "Martin på kundtjänst" när jag hänvisar folk dit annars fattar ingen vad jag menar internt. Alla andra tycker det är normalt och det är bara Martin som blir sur. Så jävla löjligt.

Sälv har jag också en engelsk titel som jag tycker är lite löjlig, fast å andra sidan jobbar jag uteslutande med utlänningar.

Jag hade en sån där också halv-officiellt. En jävligt lång engelsk titel som betydde ungefär "säljare med projektledningsansvar", tämligen meningslöst att säga nåt mer än just säljare.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
På mitt jobb så betyder KAM övergripande ansvar för kunden/avtal oavsett geografi , medan säljarna jobbar lokalt och sköter dagliga den bearbetningen.

Under det har vi First line säljare som sköter den lokala inköpskontakten och samordnar och styr lokala säljinsatser/behov.

Detta beror mest på att vi har ca 500 000 artiklar i 23 helt olika varugrupper som helt eller delvis riktar sig till olika kundkategorier.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping