Finns det nåt intercom med flera parter

j.torstensson

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
Bmw K1200R -05, VFR750 -89
Jo vi är några st som brukar åka tillsammans och vi har funderat på att inhandla ett com system där alla parter kan vara på samma kanal.
Alla system vi har kollat på har bluetooth system och där kan man endast synka ihop med en enhet i taget alternativt 2 st som man kan växla mellan.

Det som vi är ute efter är en öppen kanal som ett vanligt com radio system, ex jaktradio. Som går med röststyrning alt knapp på styret.

Vet ni några bra system så får ni gärna höra av er.

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
05 Honda cb1300sa
jag tror du skall kolla nickmike.se dom har vad du söker o är kanon bra tycker jag har själv sådant som du söker

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Instämmer i förslaget om Neckmike, för just det du söker (och Scala för den som bara behöver prata två eller tre). Neckmikes system bygger på vanliga PMR komradioapparater i kombination med deras egna strupmikrofoner, svårslagen ljudkvalitet i och med att du slipper vindbrus i miken helt och hållet.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Instämmer i förslaget om Neckmike, för just det du söker (och Scala för den som bara behöver prata två eller tre). Neckmikes system bygger på vanliga PMR komradioapparater i kombination med deras egna strupmikrofoner, svårslagen ljudkvalitet i och med att du slipper vindbrus i miken helt och hållet.

Håller med, neckmike är bra!
http://www.neckmike.com/
Inga problem att prata i mobilen kring hastigheterna 130-140km/h,
riktigt bra kundservice dessutom!

j.torstensson

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
Jo jag har kollat lite på neckmike dock aldig testat. Har inte heller pratat med någon som har ett sånt system så man kan få lite ris och ros om det.
Det låter ju som det är en riktigt bra produkt. Undrar hur den fungerar ihop med andra modeller på comradio som t.ex jaktradio kanske, räckvidden är ju väldigt bra på dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo jag har kollat lite på neckmike dock aldig testat. Har inte heller pratat med någon som har ett sånt system så man kan få lite ris och ros om det.
Det låter ju som det är en riktigt bra produkt. Undrar hur den fungerar ihop med andra modeller på comradio som t.ex jaktradio kanske, räckvidden är ju väldigt bra på dem.

Hur lång räckvidd behöver du?

Jag tycker att PMR ligger rätt vettigt till effekt/räckviddsmässigt.
Man ska alltid välja en frekvens/effekt som klarar behovet, men inte mer.

Jag vet inte om du är gammal nog att komma ihåg 27MHz när det anhvändes som jaktradio.
Hur kul var det att ett helt pass sitta och lyssna på en Italienare ropa "Cq cq cq DX" medans man inte hörde kompisen som ropade att en älg var på väg.

PMR gör att du hör kompisarna på rimliga avstånd när ni är ute och kör, men att du slipper en massa störande trafik.

I synnerhet om ni kör med tonaktiverad öppning av era radios.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Alla PMR-stationer jag tittat på saknar brusreducering värd namnet. Enligt försäljaren på mc-huset i malmö ska man kunna synka ihop 5st sqala q2 med varandra. Finns flera varianter numera som bygger på bra brusreduceringselektronik. Det är ju roligt att kunna prata med varandra över 50Km/h...

Tillägg:
jag har provat flera strupmickar till PMR och de har inte fungerat. Talet blir förvrängt och mottagaren hör inte vad man säger. inte i farter över 60-70 iaf.
Sedan är räckvidden inte alltid det man ska stirra sig blind på, ljudkvaliten är viktigare. De flesta system som har blåtand kan du synka mot mobilen. Har du röststyrning kan du utan att röra på ett finger ringa upp den du har tappat kontakten med via mobilen ifall man ligger utanför räckvidden.

Last edited:

j.torstensson

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
Alla PMR-stationer jag tittat på saknar brusreducering värd namnet. Enligt försäljaren på mc-huset i malmö ska man kunna synka ihop 5st sqala q2 med varandra. Finns flera varianter numera som bygger på bra brusreduceringselektronik. Det är ju roligt att kunna prata med varandra över 50Km/h...

Tillägg:
jag har provat flera strupmickar till PMR och de har inte fungerat. Talet blir förvrängt och mottagaren hör inte vad man säger. inte i farter över 60-70 iaf.
Sedan är räckvidden inte alltid det man ska stirra sig blind på, ljudkvaliten är viktigare. De flesta system som har blåtand kan du synka mot mobilen. Har du röststyrning kan du utan att röra på ett finger ringa upp den du har tappat kontakten med via mobilen ifall man ligger utanför räckvidden.

Jag håller med dig att man ska absolut ha en bra ljudkvalité och vi ser väl att räckvidden bör vara nånstans runt 500m, de räcker gott och väl.

Visst har Scala riktigt bra ljudkvalité men de 5 som han sa att man kunde synka ihop med kan man bara prata mot en enhet i taget. Då får man växla mellan varje person man vill tala med. Vi är mer ute efter en öppen kanal där alla kan höra varandra samtidigt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Körde i grupp om 6-8 användare med Cobra PMR och Cobras hjälmheadset bestående av 2 platta högtalare, mic (Fäst i hjälmen m dubbelhäftande tejp framför munnen.) och PTT-knapp på styret. Funkade i farter upp till ca 140 km/h på avstånd ca800m. Att man hade en spiralsladd mellan hjälm och hoj fick man ta... Nyttjade det på långa och korta turer.

Kommer jag nån gång igen i ett fast gäng som kör ihop ofta så skulle jag inte tveka att lösa kommunikationen så igen! Däremot så kräver det signaldisciplin då det inte är duplex och den som håller in knappen "äger" kanalen. I mitt fall så var samtliga jag åkte med försvarsmaktsanställda så signaleringen funkade finfint.

Dessutom var det billigt. Gick lös på ca tusenlappen per set ink radion. Då var det mellanmodellen i modellprogrammet, alltså inte budgetradion. Satt på i fyra säsonger i ur och skur. Kan helt klart rekommendera den lösningen.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag håller med dig att man ska absolut ha en bra ljudkvalité och vi ser väl att räckvidden bör vara nånstans runt 500m, de räcker gott och väl.

Visst har Scala riktigt bra ljudkvalité men de 5 som han sa att man kunde synka ihop med kan man bara prata mot en enhet i taget. Då får man växla mellan varje person man vill tala med. Vi är mer ute efter en öppen kanal där alla kan höra varandra samtidigt.

Vad är det isåfall som händer?
kan bara 2 samtala samtidigt eller?
Hur växlar man? genom att vänta in att "kanalen" blir öppen?

j.torstensson

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
Vad är det isåfall som händer?
kan bara 2 samtala samtidigt eller?
Hur växlar man? genom att vänta in att "kanalen" blir öppen?

Jag har endast testat lite med kompisen scala och kan inte exakt hur funktionerna fungerar.
Men man kan bara tala med 1 annan enhet i taget.

Ex. Har du spättan på i bak med en egen enhet och du pratar med henne och om kompisen på hojen brevid har en 2:a enhet så måste du växla med en knapp för att kunna tala med honom istället och kopplar då bort spättan.
och om du då exempelvis skulle ha ytteligare en kompis kopplad på en 3:e enhet via telefon på din scala så måste du växla igen.
Och så får du hålla på om du prata med alla, växla runt.

Om vi nu skulle vara kanske 4-5 hojar som åker i grupp så får alla hålla på och växla användare fram och tillbaka och kan bli ganska rörigt. Och inte alls nåt vidare smidigt.

Därför så vill vi ha en öppen kanal så som SwePace beskriver om Cobras system, vilket låter som en vettig och prisvärd lösning :tummenupp

j.torstensson

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
nu så har vi gjort vår beställning på totalt 6 kitt.

Cobra MT975, PMR 446
Cobra MC Headset Integral,1081

Jag ringde faktiskt till generalagenten i sverige som importerar Cobra, fick allting till återförsäljar pris :tummenupp

Vi är nu ganska sugna på att få testa allting sam att få plocka ut hojarna snart. Nu när solen skiner så längtar man riktigt till att få komma ut på vägarna.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Bra där!

Ser fram emot en rapport. Kul att fler än jag kan komma att se ut som civilsnut med spiralsladd ner på hojen... :tungan

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring