Smakar inte det kaffet jävligt illa ändå?Jag svettas som en gris i både gummistövlar och huggkängor om jag gör något annat än att dricker kaffe i dem.
Köpte "huggarstövlar" till en anställd förra veckan från Sievi, de var klart dyrare än vad ett par Alpinestar med gore-tex är.Då funderar ju jag på vad gör ni egentligen när ni bär stövlarna för att svettas så hemskt? Gummistövlar kan man ju ibland knalla runt i hela dagen då jag är månskensbonde utan att bli svettig om fötterna. Och motorsågsstövlar som jag också har, som är 100 procent vattentäta upp till skaftet, kostar mycket mindre än hojstövlar, sitter tight på fötterna och en bra bit upp längs benet, har nåt sorts material som gör att de är vattentäta 100% i alla väder och temperaturer, men de kostar inte så jävla mycket pengar som en mc stövel. Kan det vara så att motorcykelförare betalar mer för mindre eller samma? Mina sågkängor har jag haft i minst fem år och de är precis lika bra nu som nya. Men hojstövlar verkar inte klara sånt. Jag frågar varför. Visst, de ska skydda på annat sätt men det kan omöjligen vara så mycket dyrare att lösa det än att lösa ett skydd mot en vilt spinnande motorsågskedja.
En hojstövel ska man ju inte ens gå i. På sin höjd vicka lite för att bromsa och växla.
Då funderar ju jag på vad gör ni egentligen när ni bär stövlarna för att svettas så hemskt? Gummistövlar kan man ju ibland knalla runt i hela dagen då jag är månskensbonde utan att bli svettig om fötterna. Och motorsågsstövlar som jag också har, som är 100 procent vattentäta upp till skaftet, kostar mycket mindre än hojstövlar, sitter tight på fötterna och en bra bit upp längs benet, har nåt sorts material som gör att de är vattentäta 100% i alla väder och temperaturer, men de kostar inte så jävla mycket pengar som en mc stövel. Kan det vara så att motorcykelförare betalar mer för mindre eller samma? Mina sågkängor har jag haft i minst fem år och de är precis lika bra nu som nya. Men hojstövlar verkar inte klara sånt. Jag frågar varför. Visst, de ska skydda på annat sätt men det kan omöjligen vara så mycket dyrare att lösa det än att lösa ett skydd mot en vilt spinnande motorsågskedja.
En hojstövel ska man ju inte ens gå i. På sin höjd vicka lite för att bromsa och växla.
Nu kör vi prepositioner, "i" och "ur" är olika sakerSmakar inte det kaffet jävligt illa ändå?
Inte alls.Nu kör vi prepositioner, "i" och "ur" är olika saker
Ska man hålla på och vara så korrekt så missar man en massa tillfällen att felcitera inlägg utanför sitt sammanhang.Nu kör vi prepositioner, "i" och "ur" är olika saker
Daytona stövlar är av tysk kvalité
Jag kör med plastpåsarna i stövlarna. Mycket säkrare än att ha dem utanpåOch det betyder inte bara att de är dyrare än kinatillverkat utan också att de håller längre men också att de går att laga.
Tidigare stövlar, Alpinestars senast, är slut när de är slut.
Ska jag köra 60 -70 mil eller mer i regn så sätter jag på Systembolagets regnskydd över stövlarna, kallas även systemkassar av ickemotorcyklister. De hålls på plats av gummisnoddar av gummislangar. Plastpåseskatten gör att de nu kostar hiskeliga 10 kronor paret men de skyddar mina dyra Daytona från att bli smutsiga som de gärna blir i regn.
Kortare sträckor, upp till 40 mil, skiter jag naturligtvis det så då spolar jag bara av dem...
Nix, stövlarna blir våta om du har plastpåsarna innanför.Jag kör med plastpåsarna i stövlarna. Mycket säkrare än att ha dem utanpå
stövlarna. Prova!
Har haft ett par Daytona Evo…något i över tio år.Och det betyder inte bara att de är dyrare än kinatillverkat utan också att de håller längre men också att de går att laga.
Tidigare stövlar, Alpinestars senast, är slut när de är slut.
Ska jag köra 60 -70 mil eller mer i regn så sätter jag på Systembolagets regnskydd över stövlarna, kallas även systemkassar av ickemotorcyklister. De hålls på plats av gummisnoddar av gummislangar. Plastpåseskatten gör att de nu kostar hiskeliga 10 kronor paret men de skyddar mina dyra Daytona från att bli smutsiga som de gärna blir i regn.
Kortare sträckor, upp till 40 mil, skiter jag naturligtvis det så då spolar jag bara av dem...
Mina ser inte nya ut men så kör jag i alla väder, även på grus, så de har fått lite patina.Har haft ett par Daytona Evo…något i över tio år.
De där med urtagbar innerstövel.
Funkat bra i alla år även då jag pendlade med hoj på vinterhalvåret.
Ser fortfarande ut nästan som nya.
Men ev någon anledning blev de för små, alternativt mina fötter växte.
Kör med ett par enkla goretex liknande från Handelsboden, som varit klanderfria under hittills (ca 6-7 år gamla).
Gjorde dock samma ”misstag” som de flesta, köpte ny mc utrustning för att frun kanske skulle åka med ibland.
Efter 2 åkningar och 15 år så står hennes stövlar fortfarande i princip oanvända i garderoben…
Ville inte sälja dem ifall tillfälle dök upp igen, men nu står ”hoppet” till att dottern kan använda dem iaf nästa år när hon åker med.
Men sh*t vad ungarnas fötter blir större än tidigare generationers…
Merinoull och försvarets gamla sockor. Funkar skitbra. Om bara inte de vattentäta stövlarna vore vattentäta som sockiplast.Glöm inte ett par bättre strumpor av ventilerande materia. Kör själv med bambuställ och bambustrumpor. Suveränt. Andas, håller värmen eller kylan och antibakteriellt så ingen doft! Super.
Har Sidi Adventure men de funkar kanon för mig.Alla stövlar med membran jag haft har då varit täta. Vissa FÖR täta, tex Sidi Adventure 2, så man blir fuktig inifrån. Brukar räkna med 3-4000 mil på ett par stövlar, sedan börjar de läcka i skarven mellan sula och överdel.
Knepigt valJag köpte xl-motos billigaste stövlar. Ska jag bli blöt så blir jag det hellre i de billigaste stövlarna än de dyraste.
Jag litar inte på tipsen och lite googlande visar ju att de inte är vattentäta eller så ger de som "testar" dom inga vattentäta svar. Körde genom en regnskur är inte samma som att de är vattentäta som gummistövlar under flera års tid. Man lägger ju inte tiotusen på ett par skor om de inte är garanterade att hålla i flera år. Det är ju rent vansinnigt slöseri med pengar.Knepigt val
Du sökte en vattentät stövel, fick bra tips, och…..????
Nåja, jag ska köpa nya stövlar till nästa år, så jag uppskattar alla som jag gett bra tips med egna erfarenheter här
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|