Finns här några vedeldare?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Finns några vedeldare här?

Finns här några vedeldare som ackumulerar?
Hur fungerar era anläggningar?
Hur stora tankar har ni och hur mycket ved gör ni av med?
Vad har ni för panna?
Hur stora hus värmer ni upp?

Själv värmer jag 120m3 bostad och 80m3 fristående garage/pannrum.
Jag har 1000 liters tank och kalmarpanna (v33)
Jag gör av med ca 20-25m3 travad ved/år.
Jag eldar en gång/dygn när det är kallt ute och ca vartannat dygn om det inte är så kallt ute.
Sommartid brukar jag inte elda alls.

Det fungerar ganska bra med dygnseldning fastän jag har lite väl snålt tilltagen tankvolym.
Eftersom jag använder mina betonggolv till att ackumulera värme i så räcker tanken bra till. (jag har ingjuten golvvärme i platta på mark)
Jag har även en 100liters elberedare kopplad i serie så att jag inte behöver elda bara för att få varmvatten.
Jag har 10m3 solfångare (gamla lesol 3) på taket som hjälper till att värma tanken sommartid.

Finns här några vedeldare?

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Oh ja vill man ha varmt här så e de ved som gäller.
Dock är pannan från 1943... men en ny atmos e på väg..

Men jag är väldigt nyfiken på hur du kopplat solfångarna..
Så bilder o beskrivning :fyllisar

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Oh ja vill man ha varmt här så e de ved som gäller.
Dock är pannan från 1943... men en ny atmos e på väg..

Men jag är väldigt nyfiken på hur du kopplat solfångarna..
Så bilder o beskrivning :fyllisar
Hej!:)
Mina solfångare är Av typen självbygge.
Jag gick en kurs för ganska länge sedan och byggde då 10m3 lesol 3 (http://www.solgruppen.se/lesol_3.htm)

Från början hade jag en yttre plattvärmeväxlare för att växla in solvärmen till tanken.
Men det byggde jag om efter något år.
(Solkretsen är ju ett eget system med glykolblandat vatten och eget expansionskärl.)

Nu låter jag solvärmen värma tanken via kopparrörsslingor.
Kamflänsslingorna ligger i tankvattnet i tanken.

Det var en gammal panna du hade nu!
Brukar vara stabila grejor de där gamla pannorna. Men de gamla pannorna är ju förlegade när det gäller modern vedeldning..

Din nya atmos kommer ju verkningsgradsmässigt sopa undan benen på din gamla panna.
Atmos förresten, är inte det den där tjeckiska pannan? Ska ju vara prisvärda och stabila pannor har jag för mig.
Modern teknik, med sugande fläkt (finns även med tryckande fläkt också va?) och omvänd förbränning, keramiskt isolerad brännkammare. Det är grejor det.

Vilken storlek har du beställt?
Hur stor tankvolym hade du tänkt dig?

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
2500kg finsk tulikivi täljstenskamin och en jötul i hallen/matrummet+husqarna vedspis,kåken är på 200kvadrat ytmått och 2 loft på sammanlagt 130kvm så det går åt 80kubik/år för att hålla en temp jag gillar(minst 25)och fördelar värmen med en vortice takfläkt(dyr men fixar storm om man vill)och 2 vanliga takfläktar på loften.

Har funderat på vattenburet men har inget vettigt ställe för en panna inne så jag fortsätter nog mata finnen ett par år till.

Mycket vedbärning blir det....

Henrik

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Har du någon styrning på solvattnet eller det värmer i botten på tanken?

Ja den pannan jag har nu kan man inte klaga på att de e dålig kvalite inte men nu börjar den faktisk sjunga på sista versen...
Och som sagt... inte riktigt upp to date..

Ja Atmosen e andra grejer.
Mycket riktigt så e den tjeckisk och med fläkt och en verkningsgrad som får den nuvarande att dreggla..

Storleken hmm om de va 35 eller 45kw.. tror de va nått sånt.. den står faktisk här redan men ska gräva ut hela golvet innan den kommer in..

Tanken till detta kommer bli något mellan 1-3kbm
och då ska solvärmen vara den värme som ska prioriteras först, dvs en fin dag så ska den först värma i toppen på "huvudtanken" (där man tar varmvatten)
detta för att få varmt vatten direkt och sen när det är avklarat så ska den värma under i tanken så hela tanken får värme.
Och därefter värma extra tankarna..

Och en dag då det inte är så mycket sol så ska den i möjligaste mån värma i botten på tanken eller tillockmed värma tappvattnet innan den tar värme från tanken.

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Kul att det finns fler vedeldare :tummenupp Har själv en Baxi Bonus 30 kw panna och 3 st 500 liters acktankar som jag satte in 05. Laddningen av tankarna sköts av baxis laddpaket ( Likadan som en laddomat 21 )

Är sugen på solfångare men då får det bli med växlare då jag saknar slinga i botten på acktanken. Har även lucka för pelletsbrännare men med tanke på pelletspris och pelletsbrist så lär det inte vara aktuellt.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
2500kg finsk tulikivi täljstenskamin och en jötul i hallen/matrummet+husqarna vedspis,kåken är på 200kvadrat ytmått och 2 loft på sammanlagt 130kvm så det går åt 80kubik/år för att hålla en temp jag gillar(minst 25)och fördelar värmen med en vortice takfläkt(dyr men fixar storm om man vill)och 2 vanliga takfläktar på loften.

Har funderat på vattenburet men har inget vettigt ställe för en panna inne så jag fortsätter nog mata finnen ett par år till.

Mycket vedbärning blir det....

Henrik
2500 kg täljsten!
Då kan man börja snacka om ackumulering!:tummenupp
Den håller värmen ganska länge va?

Sen två till vedspisar :) .. Men du gör ju av med ganska mycket ved också!
80m3 är ingen dålig årsvolym och det blir mycket vedbärning som du säger.
Veden är bra, den värmer flera gånger innan den blir aska.:)

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Har du någon styrning på solvattnet eller det värmer i botten på tanken?

Ja den pannan jag har nu kan man inte klaga på att de e dålig kvalite inte men nu börjar den faktisk sjunga på sista versen...
Och som sagt... inte riktigt upp to date..

Ja Atmosen e andra grejer.
Mycket riktigt så e den tjeckisk och med fläkt och en verkningsgrad som får den nuvarande att dreggla..

Storleken hmm om de va 35 eller 45kw.. tror de va nått sånt.. den står faktisk här redan men ska gräva ut hela golvet innan den kommer in..

Tanken till detta kommer bli något mellan 1-3kbm
och då ska solvärmen vara den värme som ska prioriteras först, dvs en fin dag så ska den först värma i toppen på "huvudtanken" (där man tar varmvatten)
detta för att få varmt vatten direkt och sen när det är avklarat så ska den värma under i tanken så hela tanken får värme.
Och därefter värma extra tankarna..

Och en dag då det inte är så mycket sol så ska den i möjligaste mån värma i botten på tanken eller tillockmed värma tappvattnet innan den tar värme från tanken.
Min solfångarpump startar om det är varmare på taket än i tankbotten. Det är en ganska enkel solstyrning jag har.
(kommer inte ihåg nu vad den hette)
Jag har tre givare som styr solfångarpumpen, en uppe i solfångaren, en i tankbotten och en i tanktoppen.

Jag tycker du ska välja att få så stor tankvolym som möjligt till din anläggning (mycket hellre 3m3 än 1m3 i alla fall)

Om du monterar din soltank lite högre upp än dina huvudtankar så kommer du automatiskt att få den funktionen du beskriver att du vill ha.
(Se principskissen på hur man kan koppla.)
Om varmvattenberedningen hamnar högst upp så kommer det automatiskt att bli varmast där. Varmvatten vill uppåt av sig själv och det kan man, om man är smart, utnyttja när man planerar hur man ska ha sina tankar.

Det är alltid bra om man kan få en bottenslinga som förvärmning till varmvattenberedningen.
På så vis så kan man vid varmvattentappning sänka lägsta temperaturen i systemet och då ökar man lagringskapaciteten i tankarna.

Bifogat

• solsystem.JPG
    solsystem.JPG
    21.6 KB · Visningar: 532

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Kul att det finns fler vedeldare :tummenupp Har själv en Baxi Bonus 30 kw panna och 3 st 500 liters acktankar som jag satte in 05. Laddningen av tankarna sköts av baxis laddpaket ( Likadan som en laddomat 21 )

Är sugen på solfångare men då får det bli med växlare då jag saknar slinga i botten på acktanken. Har även lucka för pelletsbrännare men med tanke på pelletspris och pelletsbrist så lär det inte vara aktuellt.
Baxi! Pannor från Baxi klassas ju som vedpannornas rolls royce!:tummenupp
Fungerar din anläggning bra?
Klarar du dig med dygnseldning på 1500 liter?

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Baxi! Pannor från Baxi klassas ju som vedpannornas rolls royce!:tummenupp
Fungerar din anläggning bra?
Klarar du dig med dygnseldning på 1500 liter?
Klarar dygnseldning med dom tankarna :tummenupp nästa grej att göra i sommar är att sätta in 2 slutna expansionskärl på vardera 150 liter.

När jag satte in pannan så hade jag problem med laddningen av tankarna och hade en teori om att det berode på luft i systemet så jag skippade det slutna kärlet på 150 liter som jag hade och satte ett öppet rostfritt 125 liters kärl på vinden för att det lättare skulle lufta sig.

Visade sig vara ett difekt laddpaket... känns inget vidare med så många liter på vinden så nu blir det till att byta.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Klarar dygnseldning med dom tankarna :tummenupp nästa grej att göra i sommar är att sätta in 2 slutna expansionskärl på vardera 150 liter.

När jag satte in pannan så hade jag problem med laddningen av tankarna och hade en teori om att det berode på luft i systemet så jag skippade det slutna kärlet på 150 liter som jag hade och satte ett öppet rostfritt 125 liters kärl på vinden för att det lättare skulle lufta sig.

Visade sig vara ett difekt laddpaket... känns inget vidare med så många liter på vinden så nu blir det till att byta.
Okej.
Det är bekvämt när man klarar sig med dygnseldning:tummenupp
Då är vedeldning ett ganska bekvämt alternativ.:)

Om jag begriper rätt så finns de någon tumregel som säger att om man kör med slutet expkärl så räcker det om kärlet kan expandera 10% av den totala systemvolymen.

Har du med marginal kanske 2000 liter systemvatten totalt?
(1500 liter i tankarna och några hundra liter till i panna och resten av systemet.)

Då blir det nog bra med två st slutna 150 literskärl. Då har du lite marginal åt rätt håll.
Det kan vara bra att ha det eftersom det finns många vedanläggningar som har problem med för stora tryckvariationer bara för att slutna kärlen är för snålt tilltagna i volym. (hade du problem förut då du körde med bara ett 150liters slutet kärl?)

Om man kör med öppet system så räcker det om kärlet kan expandera 5% av den totala systemvolymen.
Så ditt 125 liters öppna kärl är ju av lämplig dimension.
Du kan ju välja att ha det kvar så slipper du investera i slutna kärl och bygga om?
Kärlet var ju rostfritt och allt?

Men det är klart det är ju kanske inte så roligt att ha den volymen uppe på vinden i alla fall.

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Min solfångarpump startar om det är varmare på taket än i tankbotten. Det är en ganska enkel solstyrning jag har.
(kommer inte ihåg nu vad den hette)
Jag har tre givare som styr solfångarpumpen, en uppe i solfångaren, en i tankbotten och en i tanktoppen.

Jag tycker du ska välja att få så stor tankvolym som möjligt till din anläggning (mycket hellre 3m3 än 1m3 i alla fall)

Om du monterar din soltank lite högre upp än dina huvudtankar så kommer du automatiskt att få den funktionen du beskriver att du vill ha.
(Se principskissen på hur man kan koppla.)
Om varmvattenberedningen hamnar högst upp så kommer det automatiskt att bli varmast där. Varmvatten vill uppåt av sig själv och det kan man, om man är smart, utnyttja när man planerar hur man ska ha sina tankar.

Det är alltid bra om man kan få en bottenslinga som förvärmning till varmvattenberedningen.
På så vis så kan man vid varmvattentappning sänka lägsta temperaturen i systemet och då ökar man lagringskapaciteten i tankarna.

Idag har vi 1kbm men det beror lite på hur allt kommer att sätta in, hade man själv fått bestämma så hade man haft 10kbm eller nått:fyllisar

Om jag får som jag vill iu slutändan så kommer allt att vara styrt med ventiler och diverse styrsystem.
Just för att kunna beordra systemet till olika saker.

Och vidare har jag funderat på o kunna kyla en tank som sen cirkulerar ut kallvatten i elementen på sommaren o på så vis få en enkel ac....

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Idag har vi 1kbm men det beror lite på hur allt kommer att sätta in, hade man själv fått bestämma så hade man haft 10kbm eller nått:fyllisar

Om jag får som jag vill iu slutändan så kommer allt att vara styrt med ventiler och diverse styrsystem.
Just för att kunna beordra systemet till olika saker.

Och vidare har jag funderat på o kunna kyla en tank som sen cirkulerar ut kallvatten i elementen på sommaren o på så vis få en enkel ac....
Det är rätt!:tummenupp Man kan egentligen inte ha för stor ackumulatorvolym. Men det blir problem om tankvolymen är otillräcklig. Man blir då tvungen att elda oftare, eftersom volymen i för små tankar inte räcker att lagra den energi man behöver för att få önskvärda bekväma eldningsintervaller.

Aha, du är ett ”styr och regler freak”?:) Vill styra funktionerna efter eget tycke och smak. Det är rätt, Jag är själv likadan faktiskt.:hihi
Men jag har lärt mig att det är jobbigt att få bra funktioner om man inte tar hänsyn till, och tar hjälp av naturlagarna när man tänker ut systemen.

Läste någonstans några ord som jag tycker är kloka.
”En anläggning som ska leverera funktioner är inte färdig förens allt som inte behövs för att uppfylla funktionskraven är bortrationaliserat” :va
Eller nåt sånt.
Med andra ord: bygg enkelt. Det lönar sig i längden.

Kyla elementen för att få enkel ac låter ju som en kanonidé!
Får se upp bara, om du kyler mycket kan det bli kondens på utsidan av rör och radiatorer.

Jag har en bekant som cirkulerar kallvatten från sitt borrhål genom en fläktkonvektor som blåser kalluft i huset.
Frikyla.
Det fungerar tydligen bra, och runtpumpningen gör att han luftar sitt borrhålsvatten eftersom han släpper returen till borrhålet en bit från vattenytan.
Då blir han även av med icke önskvärd sumpgaslukt. Eller hur det nu var.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
har en kalmarpanna med 2 accar på 750 liter styck autoshunt med reglerbar natt o dagvärme termostat i hallen. klarar mig med dygnseldning om det är kallt nu på våren så räcker det med att elda varannan dag. eldar upp 15-20 kubik per år. huset är 108 m2 med 72 i källaren biyta.
funkar fint men skulle behöva ta bort röret i skortsen för bättre drag.
Angående tryckkärl kolla att trycket är det rätta,brukar vara för mycket från fabrik,hade problem med att jag fick lufta hela tiden innan jag kom på vad det var,högt tryck så när de blev varmt tryckte den ut vatten sen när det var kallt så var det för lite vatten + en massa luft i systemet.
har även en laddomat och kallvattens pump som pytsar i kallt vatten om det nån gång skulle bli för varmt.
/robin

Last edited:

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
har en kalmarpanna med 2 accar på 750 liter styck autoshunt med reglerbar natt o dagvärme termostat i hallen. klarar mig med dygnseldning om det är kallt nu på våren så räcker det med att elda varannan dag. eldar upp 15-20 kubik per år. huset är 108 m2 med 72 i källaren biyta.
funkar fint men skulle behöva ta bort röret i skortsen för bättre drag.
Angående tryckkärl kolla att trycket är det rätta,brukar vara för mycket från fabrik,hade problem med att jag fick lufta hela tiden innan jag kom på vad det var,högt tryck så när de blev varmt tryckte den ut vatten sen när det var kallt så var det för lite vatten + en massa luft i systemet.
har även en laddomat och kallvattens pump som pytsar i kallt vatten om det nån gång skulle bli för varmt.
/robin
Aha. :)
En till med kalmarpanna!:tummenupp
Är du nöjd med din panna. Jag har bytt keramik en gång i min panna och jag har en ny sats liggande hemma när nästa byte måste ske.

Hur märker du att du har för dåligt skorstensdrag? Puffar pannan ibland?

Angående tryckkärl så tycker jag att du ger en helt riktig beskrivning på problematiken med för små tryckkärl.
Det är viktigt att volymen är tillräcklig och att förtrycket är rätt inställt om man ska ha slutet kärl.
Har man slutet system är det även viktigt att säkerhetsventilen fungerar som den ska, eftersom säkerhetsventilen då blir den enda vägen ett övertryck ska evakueras.

Jag anser förövrigt att det är enklare och bättre med ett öppet system i vedanläggningar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det är rätt!:tummenupp Man kan egentligen inte ha för stor ackumulatorvolym. Men det blir problem om tankvolymen är otillräcklig. Man blir då tvungen att elda oftare, eftersom volymen i för små tankar inte räcker att lagra den energi man behöver för att få önskvärda bekväma eldningsintervaller.

Aha, du är ett ”styr och regler freak”?:) Vill styra funktionerna efter eget tycke och smak. Det är rätt, Jag är själv likadan faktiskt.:hihi
Men jag har lärt mig att det är jobbigt att få bra funktioner om man inte tar hänsyn till, och tar hjälp av naturlagarna när man tänker ut systemen.

Läste någonstans några ord som jag tycker är kloka.
”En anläggning som ska leverera funktioner är inte färdig förens allt som inte behövs för att uppfylla funktionskraven är bortrationaliserat” :va
Eller nåt sånt.
Med andra ord: bygg enkelt. Det lönar sig i längden.

Kyla elementen för att få enkel ac låter ju som en kanonidé!
Får se upp bara, om du kyler mycket kan det bli kondens på utsidan av rör och radiatorer.

Jag har en bekant som cirkulerar kallvatten från sitt borrhål genom en fläktkonvektor som blåser kalluft i huset.
Frikyla.
Det fungerar tydligen bra, och runtpumpningen gör att han luftar sitt borrhålsvatten eftersom han släpper returen till borrhålet en bit från vattenytan.
Då blir han även av med icke önskvärd sumpgaslukt. Eller hur det nu var.

Självklart jag är också sån som gillar stilrena och enkla lösningar med bra funktioner.
har du lite mer fakta om dina solfångare dvs hur mycket du får ut ur dem när de e sol o kanske bilder?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
2500 kg täljsten!
Då kan man börja snacka om ackumulering!:tummenupp
Den håller värmen ganska länge va?

Sen två till vedspisar :) .. Men du gör ju av med ganska mycket ved också!
80m3 är ingen dålig årsvolym och det blir mycket vedbärning som du säger.
Veden är bra, den värmer flera gånger innan den blir aska.:)

Jo,en hel del ved går åt för dom sista graderna från 22 till 25-26 men ska jag hålla på med veden tänker jag iaf. inte snåla på värmen.

Som nu går det åt en eldning/dygn och eldar enbart i täljstenskaminen,får elda ca:3 timmar.
Slutade vid midnatt igår och det går inte att lägga handen på stenen utan att bränna sig nu snart 12 timmar senare och har 24,5 inne(+2 ute nu och inatt).

Ska satsa lite på isolering,vinden i första hand men även runt dörrar/fönster,så ska nog förbrukningen minska.
Gammalt hus så det är inte helt optimerat ur energisynpunkt :rolleyes: men allt går ju att fixa med tid och pengar.

Henrik

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vedeldare,

Jag har en 70kw Perifal panna, utan keramik. Sugande fläkt och liten vatten volym, den blir varm fort.
2 tankar på 3m3 st. Hade jag byggt från början i dag, skulle jag ha satsat på en stor tank på 8m3. Kanske 10m3
På sommaren värmer jag enbart med solfångare. Bara 7,5m2. Hade jag byggt solfångaren i dag, skulle jag ha byggt 20m2 på en gång.

Nu eldar jag ca 1 gång i veckan. På vintern räcker det utan problem med 1 ggr/dag. I värsta fall, -25 grader måste jag ladda in 5 brasor a' 180 liter ved.

Huset är på ca 180m2 och garaget på 110m2 med hög takhöjd.
Går åt ca 40-50m3 ved om året.
En granne har en vedprocessor, så vi kör ca 40m3 på 4 timmar.
Resterande ved täljer jag för hand på en 7 tons klyv.

Mats

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ved is da shit

jag har en ctc 171b -74 med 750 liters tank o hembyggd laddomat ingen extra vvb, samt en contura kamin från -06. och det funkar ganska dåligt..
det går åt 20m3 ved på 106kvm boyta

sucktar efter en atmos 40kw panna och en extra 1500 liters tank o kulvert ner till garaget, i samband med det skulle ett utbygge göras samt ombyggnation av kök o pannrum. men vem vågar gå till banken i dessa tider:confused:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Bara jag som tycker det har gått åt ovanligt mycket ved denna vinter? Jan feb gick det många kb.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC