Finns några vedeldare här?
Finns här några vedeldare som ackumulerar?
Hur fungerar era anläggningar?
Hur stora tankar har ni och hur mycket ved gör ni av med?
Vad har ni för panna?
Hur stora hus värmer ni upp?
Själv värmer jag 120m3 bostad och 80m3 fristående garage/pannrum.
Jag har 1000 liters tank och kalmarpanna (v33)
Jag gör av med ca 20-25m3 travad ved/år.
Jag eldar en gång/dygn när det är kallt ute och ca vartannat dygn om det inte är så kallt ute.
Sommartid brukar jag inte elda alls.
Det fungerar ganska bra med dygnseldning fastän jag har lite väl snålt tilltagen tankvolym.
Eftersom jag använder mina betonggolv till att ackumulera värme i så räcker tanken bra till. (jag har ingjuten golvvärme i platta på mark)
Jag har även en 100liters elberedare kopplad i serie så att jag inte behöver elda bara för att få varmvatten.
Jag har 10m3 solfångare (gamla lesol 3) på taket som hjälper till att värma tanken sommartid.
Finns här några vedeldare?
Finns här några vedeldare som ackumulerar?
Hur fungerar era anläggningar?
Hur stora tankar har ni och hur mycket ved gör ni av med?
Vad har ni för panna?
Hur stora hus värmer ni upp?
Själv värmer jag 120m3 bostad och 80m3 fristående garage/pannrum.
Jag har 1000 liters tank och kalmarpanna (v33)
Jag gör av med ca 20-25m3 travad ved/år.
Jag eldar en gång/dygn när det är kallt ute och ca vartannat dygn om det inte är så kallt ute.
Sommartid brukar jag inte elda alls.
Det fungerar ganska bra med dygnseldning fastän jag har lite väl snålt tilltagen tankvolym.
Eftersom jag använder mina betonggolv till att ackumulera värme i så räcker tanken bra till. (jag har ingjuten golvvärme i platta på mark)
Jag har även en 100liters elberedare kopplad i serie så att jag inte behöver elda bara för att få varmvatten.
Jag har 10m3 solfångare (gamla lesol 3) på taket som hjälper till att värma tanken sommartid.
Finns här några vedeldare?
Last edited: