Finns här några vedeldare?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Bara jag som tycker det har gått åt ovanligt mycket ved denna vinter? Jan feb gick det många kb.

Håller med. Jag brukar få 25% över i vebon men i år kommer det vara helt tomt i mitten maj.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Joo visst e man vedeldare sen ett par år tillbaka..

Min anläggning består av.

en CTC V35a. Två stycken 1000liters ack-tankar. dvs 2000liter totalt.

I tekniktanken har jag två varmvattenslingor á15meter, och två solslingor. En på 10meter och en på 15meter. Styrningen sker genom solfångarpanelen och växlar över till undre slingan vid vald temp...

På södervägg har jag 60 sfinx rör som värmer vatten och ev behov av värme under sommarn (plus lite vår och höst..)

Värmer en villa på ca 95bostad samt lika mycket betongkällare..

Vet inte exakt hur mycket ved jag gör av med per år men kanske 15-20kubik staplat.. Håller en innetemp på runt 23grader i bostadsdelen (har småbarn som tycker om varma golv)

veden kapar o klyver jag i en sån här.. http://www.youtube.com/watch?v=Vcl-tUYL3z8 Går grymt fort.. Kör upp 35kubik själpt mått på ca 6timmar.. får det hemkört med lastbil och tippar av det precis utanför vedboden där det får torka ett tag innan det staplas i vedboden.. Oftast av någon villig sommarjobbare medans jag steker på altanen :fyllisar Och folk påstår att det är jobbigt att vara vedeldare? :arsele

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Självklart jag är också sån som gillar stilrena och enkla lösningar med bra funktioner.
har du lite mer fakta om dina solfångare dvs hur mycket du får ut ur dem när de e sol o kanske bilder?
Stilrena enkla lösningar är rätt väg tycker jag med.
Angående mina solfångare så tycker jag att de fungerar bra. Men saken är inte så enkel så att man bara kan svara ja eller nej på om solfångare är bra eller inte.
Om solfångare är bra eller inte är väldigt individuellt.
Det beror helt på vad man har för förväntningar på solfångarna.

Jag har hela tiden tänkt att jag ska skaffa solfångare och när jag hade köpt min tomt så satte jag ut huskropparna med kompass för att få det kommande soltaket i rakt sydlig riktning.
För mig betyder solfångarna att jag inte behöver elda sommartid (om jag inte av någon anledning vid ett visst tillfälle behöver megamycket varmvatten, då får jag naturligtvis tända i pannan om inte solen har gett exceptionellt bra just då)

Brytpunkten för eldningssäsongens slut börjar ungefär nu/snart beroende på soltimmar och nattkyla.
Eftersom jag har lågtempererat golvvärmesystem så har jag nytta av solvärmen ungefär från nu.
Det solen förmå ge på dagen kör jag raka vägen ut i golven och så länge jag har varmt inne utan att BEHÖVA TÄNDA PANNAN så har jag alltså (stor) nytta av solen.
Men så fort jag är tvungen att tända i pannan så kunde jag lika bra vara helt utan solfångaren.
Måste jag elda för värmen, så måste jag elda för värmen. Och då kan en solljummen acktank likaväl vara iskall.

Jag har en 100liters elvarmvattenberedare som slutvärmer mitt varmvatten och den elberedaren är guld värd och den gör att jag sommartid (alltså under icke eldningssäsong) även har (lite?) ekonomisk nytta av solfångaren.
Om solen fungerar (om än bara lite) så ger solen elberedaren vad den ger. Då behöver inte elen slutvärma från brunnskallt vatten och då sparar jag lite pengar på elkostnaden. Elberedaren ger mig den bekvämlighet jag vill ha, den ger mig ALLTID varmvatten oavsett om solen fungerat eller inte.

Så summa summarum, För mig så är solfångarna bra, tack vare att jag har trög lågtempererad golvvärme. (hade jag haft högtempererat radiatorsystem så skulle solen förmodligen vara mindre nyttig än nu)
För mig så är solfångarna bra tack vare att jag har en elberedare på slutet. Hade jag inte haft elberedaren så skulle jag behövt tända i pannan titt som tätt (titt som tätt= när solen inte räcker till för varmvatten) även under icke eldningssäsong bara för lite varmvatten.

Så det här med nyttan av solfångare är högst individuell.
Ekonomiskt exempel: Kan man tänka sig att elda med gratis ved året runt så kommer ju en solfångaranläggning aldrig att gå ihop.

Foton kan jag lägga upp sedan, när jag får tid.

Jo,en hel del ved går åt för dom sista graderna från 22 till 25-26 men ska jag hålla på med veden tänker jag iaf. inte snåla på värmen.

Som nu går det åt en eldning/dygn och eldar enbart i täljstenskaminen,får elda ca:3 timmar.
Slutade vid midnatt igår och det går inte att lägga handen på stenen utan att bränna sig nu snart 12 timmar senare och har 24,5 inne(+2 ute nu och inatt).

Ska satsa lite på isolering,vinden i första hand men även runt dörrar/fönster,så ska nog förbrukningen minska.
Gammalt hus så det är inte helt optimerat ur energisynpunkt :rolleyes: men allt går ju att fixa med tid och pengar.

Henrik
Det är skönt med värme.:tummenupp
Speciellt vedvärme :)

Tilläggsisolera vinden är nog det bästa energisparknepet man kan göra (näst efter att stänga öppna fönster)

Jag har en 70kw Perifal panna, utan keramik. Sugande fläkt och liten vatten volym, den blir varm fort.
2 tankar på 3m3 st. Hade jag byggt från början i dag, skulle jag ha satsat på en stor tank på 8m3. Kanske 10m3
På sommaren värmer jag enbart med solfångare. Bara 7,5m2. Hade jag byggt solfångaren i dag, skulle jag ha byggt 20m2 på en gång.

Nu eldar jag ca 1 gång i veckan. På vintern räcker det utan problem med 1 ggr/dag. I värsta fall, -25 grader måste jag ladda in 5 brasor a' 180 liter ved.

Huset är på ca 180m2 och garaget på 110m2 med hög takhöjd.
Går åt ca 40-50m3 ved om året.
En granne har en vedprocessor, så vi kör ca 40m3 på 4 timmar.
Resterande ved täljer jag för hand på en 7 tons klyv.

Mats
Hej Mats757!
Du har ju verkligen rejäl anläggning! Värsta pannan och 6m3 tank.
Ändå önskar du större volym! (det säger ju en del om att det är viktigt med tillräcklig tankvolym)

Vedprocessor verkar seriöst:tummenupp Skulle man ha hemma på tomten.

(Jag känner igen ditt nick, härjar du på andra forum? :) )

jag har en ctc 171b -74 med 750 liters tank o hembyggd laddomat ingen extra vvb, samt en contura kamin från -06. och det funkar ganska dåligt..
det går åt 20m3 ved på 106kvm boyta

sucktar efter en atmos 40kw panna och en extra 1500 liters tank o kulvert ner till garaget, i samband med det skulle ett utbygge göras samt ombyggnation av kök o pannrum. men vem vågar gå till banken i dessa tider:confused:
Tjena!
Man byggde nog sådär 1974?
Inge roligt om det inte fungerar bra.

Men du kan ju bygga ut ditt system lite i taget kanske? Så behöver det inte bli så dyrt på en gång.
Kanske börja med att få in en större tankvolym?

Bara jag som tycker det har gått åt ovanligt mycket ved denna vinter? Jan feb gick det många kb.
Tjena.
Jag tycker det alltid går åt mycket ved, men i år tycker jag inte att det har gått mera än föregående år.:va
Men det kan ju vara lokala avvikelser och ändrade inomhustemperaturer som spelar in?

Joo visst e man vedeldare sen ett par år tillbaka..

Min anläggning består av.

en CTC V35a. Två stycken 1000liters ack-tankar. dvs 2000liter totalt.

I tekniktanken har jag två varmvattenslingor á15meter, och två solslingor. En på 10meter och en på 15meter. Styrningen sker genom solfångarpanelen och växlar över till undre slingan vid vald temp...

På södervägg har jag 60 sfinx rör som värmer vatten och ev behov av värme under sommarn (plus lite vår och höst..)

Värmer en villa på ca 95bostad samt lika mycket betongkällare..

Vet inte exakt hur mycket ved jag gör av med per år men kanske 15-20kubik staplat.. Håller en innetemp på runt 23grader i bostadsdelen (har småbarn som tycker om varma golv)

veden kapar o klyver jag i en sån här.. http://www.youtube.com/watch?v=Vcl-tUYL3z8 Går grymt fort.. Kör upp 35kubik själpt mått på ca 6timmar.. får det hemkört med lastbil och tippar av det precis utanför vedboden där det får torka ett tag innan det staplas i vedboden.. Oftast av någon villig sommarjobbare medans jag steker på altanen :fyllisar Och folk påstår att det är jobbigt att vara vedeldare? :arsele
Tjena:)
Jobbigt att vara vedeldare?
Nä det tycker vi väl inte?:hihi
Dessutom är vedeldare större och starkare och mycket snyggare än vanliga människor.:tummenupp

Edit: Såg på länken med din vedmaskin!
Grymt imponerande alltså!
Det är annat än min gamla motorsåg och farsans 3.5tons miniklyv där man hinner gå på dass innan kolven jobbat en slaglängd.

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Liten fråga till er som kör med Elberedare i serie med tankarna.
När ni inte eldar eller kör med solpanelerna på sommaren,kör ni kallavattnet igenom acctankens beredare först eller kopplar ni förbi acctanken?
Varför jag frågar är pga jag har bytt några tankar hosfolk där allt var kopplat i serie.
På sommaren så kyldes tanken ner och dom fick en rejäl kondensutfällning på utsidan av tanken vilket orsakade att det rostade hål på den.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tjena!
Man byggde nog sådär 1974?
Inge roligt om det inte fungerar bra.

Men du kan ju bygga ut ditt system lite i taget kanske? Så behöver det inte bli så dyrt på en gång.
Kanske börja med att få in en större tankvolym?
p

Det är utbyggt av mig. -74 byggdes anläggningen utan tank. Pannan egna vatten volym är på 240L, det var alllt man hade på den tiden.

anläggningen går inte att bygga ut mer, Pannrummet är bara på 4kvm, Skulle ny panna installeras skulle pannrummet behöva uppfylla 2009års brandskyddsregler istället för 1974års. dessutom ger pannan bara 14kw, och med den vattenvolym jag har nu tar det fyra timmar att värma systemet till 80grader. Läste nån formel istil med att 1watt värmer 1liter vatten 0,86grader på en timme. Samt att man behövde ca 13liter ackvolym/1kvm boyta.

Det ger för mig:106kvm boyta +68kvmgarageyta x 13= 2260l ack volym

Om ett bra pannstopp brinner i 1,5timmar och jag tycker det är lagom att ladda om en gång för att nå 80grader i tankarna ger det:

önskad temp 80g - rums temp 20g = 60grader
ackvol 2260x0.86=1943,6
tid 3timmar
effekt?

60x1943,6=116616
116616/3=38872W
effekt 38,872kw

Jag behöver 40kw panna samt en 1500liters extra tank dessutom verkar solceller väldigt trevligt som komplement.:tummenupp

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Liten fråga till er som kör med Elberedare i serie med tankarna.
När ni inte eldar eller kör med solpanelerna på sommaren,kör ni kallavattnet igenom acctankens beredare först eller kopplar ni förbi acctanken?
Varför jag frågar är pga jag har bytt några tankar hosfolk där allt var kopplat i serie.
På sommaren så kyldes tanken ner och dom fick en rejäl kondensutfällning på utsidan av tanken vilket orsakade att det rostade hål på den.
Jag kör i serie jämt.

De tankar som du bytt ut måste ju ha varit helt oisolerade?
Är du säker på att det inte är hydrofortankar eller hydropresstankar du talar om?
De kan ju svettas rejält på utsidan eftersom de brukar vara oisolerade och hela tiden halvfulla med iskallt brunnsvatten.
Ackumulatortankar i vedsammanhang är ju för det mesta (alltid) mer eller mindre väldigt välisolerade.
Kan det bli sådan kondens då?
Kanske mellan isoleringen och tankplåten? eller?:confused:Att tankar rostar sönder har jag hört talas om och även sett. Men då brukar det alltid vara ett läckage som ligger bakom eländet.
Kan det inte varit så där du har bytt också?

Edit:
Om det finns risk för läckage så brukar det läcka mycket mera när anläggningen är kall.
Då krymper metallen i tankar och rör och kopplingar och ett eventuellt läckage blir än värre än när anläggningen är genomvarm.
Det kanske kan vara ett sådant läckage som sommartid, när tanken blir kall, felaktigt förknippas men kondens?

På jobbet hade vi förr en oljepanna som inte gick att stänga av eftersom den då började tokläcka.

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Stilrena enkla lösningar är rätt väg tycker jag med.
Angående mina solfångare så tycker jag att de fungerar bra. Men saken är inte så enkel så att man bara kan svara ja eller nej på om solfångare är bra eller inte.

Hej Mats757!
Du har ju verkligen rejäl anläggning! Värsta pannan och 6m3 tank.
Ändå önskar du större volym! (det säger ju en del om att det är viktigt med tillräcklig tankvolym)

Vedprocessor verkar seriöst:tummenupp Skulle man ha hemma på tomten.

(Jag känner igen ditt nick, härjar du på andra forum? :) )

tummenupp

Jodå, världen kretsar inte bara kring Sporthoj!
Byggahus händer väl att man dyker in på också.....

En rätt kopplad tank blir aldrig för stor! Bara bekvämare.

Mats

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jodå, världen kretsar inte bara kring Sporthoj!
Byggahus händer väl att man dyker in på också.....

En rätt kopplad tank blir aldrig för stor! Bara bekvämare.

Mats
:tummenupp
Jag håller med.
(jag brukar också skriva på byggahus)

Nåja, det är iallafall en skön årstid när man får byta ut motorsågen och vedklabbarna och pannsotandet mot lite motorcykelåkande i stället.:)

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tankarna stog visserligen i gamla källare med hög luftfuktighet och kondensen bildades mellan isoleringen och tanken. Tankarna var av märket Borö och hade en volym på 500L.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Aha. :)
En till med kalmarpanna!:tummenupp
Är du nöjd med din panna. Jag har bytt keramik en gång i min panna och jag har en ny sats liggande hemma när nästa byte måste ske.

Hur märker du att du har för dåligt skorstensdrag? Puffar pannan ibland?

Angående tryckkärl så tycker jag att du ger en helt riktig beskrivning på problematiken med för små tryckkärl.
Det är viktigt att volymen är tillräcklig och att förtrycket är rätt inställt om man ska ha slutet kärl.
Har man slutet system är det även viktigt att säkerhetsventilen fungerar som den ska, eftersom säkerhetsventilen då blir den enda vägen ett övertryck ska evakueras.

Jag anser förövrigt att det är enklare och bättre med ett öppet system i vedanläggningar.
är mycket nöjd,finge jag bort röret i skorstenen så blev det ännu bättre,ska byta keramik i luckan fram men det får jag på min fyra år garanti.
/robin

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
är mycket nöjd,finge jag bort röret i skorstenen så blev det ännu bättre,ska byta keramik i luckan fram men det får jag på min fyra år garanti.
/robin
Okej.
Trebema är bra att ha och göra med tycker jag.
Aldrig omöjliga om man ringer och har något problem.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Okej.
Trebema är bra att ha och göra med tycker jag.
Aldrig omöjliga om man ringer och har något problem.
nej ringde dom i förra veckan inga problem,de skulle skicka keramiken omgående,de behövde inga foton eller dokumentation på det som var trasigt.
Kan vara bra att veta för er som har samma panna och förlängd garanti,keramik är ju inte gratis och förr eller senare behöver det bytas som tex asklådan undertill brukar väl förr eller senare pajja,även den i själva eldstaden slits väl en del..
Snikade åt mig ett vedbidrag på 7 k,och som motkompensation fick jag gå på ett föredrag om hur man eldar på bästa sätt,de mest lättförtjänta pengar jag tjänat någonsin.
Men i alla fall var det nåt snille som hade en extra dyr keramik till sin panna ,kommer inte ihåg märket men det var väl närmre 5k för asklådan under i keramik.
Men han hade helt sonika forskat och ringt silicatfabriken och mer eller mindre fått recceptet,och lyckats köpt eldfast cement med stålflis som det skulle var a till armeringen.
Men det skulle ju vara i flera dygn i ugnen i olika etapper och grader,med dagens elpriser vete fan om det lönade sig.
kommer inte ihåg vad trebema tar men så dyrt var det inte kanske 2,5 k eller så,och vad ofta byter man keramik?
Att det gått sönder för mig är för att jag lyckats stänga med för lång ved nån gång så det sprack,sen har det ju inte blivit bättre med tiden så det är ju gött att man får det på garantin.
/robin

Aha. :)
En till med kalmarpanna!:tummenupp
Är du nöjd med din panna. Jag har bytt keramik en gång i min panna och jag har en ny sats liggande hemma när nästa byte måste ske.

Hur märker du att du har för dåligt skorstensdrag? Puffar pannan ibland?

Angående tryckkärl så tycker jag att du ger en helt riktig beskrivning på problematiken med för små tryckkärl.
Det är viktigt att volymen är tillräcklig och att förtrycket är rätt inställt om man ska ha slutet kärl.
Har man slutet system är det även viktigt att säkerhetsventilen fungerar som den ska, eftersom säkerhetsventilen då blir den enda vägen ett övertryck ska evakueras.

Jag anser förövrigt att det är enklare och bättre med ett öppet system i vedanläggningar.
jo det har väl sina fördelar med ett öppet system,du behöver ju aldrig lufta,men å andra sidan den dagen det börjar läcka så är det inte lika kul kanske.
Har ett stort tryckkärl och det är inte för litet,men rörkrökaren som fixade anläggningen hade en dålig mätare för att kolla trycket med i tryckkärlet,de provtrycker ju och testar vad de tål i fabriken,så det var åtskilligt högre än det skulle vara,fattade inte först vad det var men kom så småningom på det,ringde rörmokaren som kom med en annan mätare,han fick släppa ut nästan två bar,så det var inte konstigt att det blev som det blev,har sett fler på byggahus.se som haft samma problem.
nu funkar det fint,fast det hade varit fint att ha ett par solfångare för bekvämlighets skull så slapp man elda för varmvattnet sommartid,men det får bli ett senare projekt,hojen ska ha nya sulor ...
/robin

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende