Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Tittade på ny hjälm igår och frågade om mörkt glas till. Att svarta glas var förbjudna visste jag, men att "rökfärgade" som är nästintill svarta är borta också, kan det stämma? Finns det numera enbart rökfärgade som är lika ljusa som ett vanligt visir?

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Jag var precis ut och kikade på Duells hemsida och bilden som fanns där på det rökfärgade såg mycket mörkare ut än det som sitter original :confused:
Dock så verkar de inte ha det mörktonade, precis som du säger?!

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag var och köpte en ny Shoeihjälm i Tisdags, och de hade det mörka visiret... dock "trodde" han att de inte hade det silverfärgade spegelvisiret pga att de blivit förbjudna, men detta var om man skulle köpa direkt via Shoei i Sverige.

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Jag såg precis tvärtom hos Duells. De säljer det silverfärgade men inte det mörktonade.
Det här börjar ju bli spännande :p

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Allvarligt... är det nån som kommer bry sig, även om de förbjudit en viss sorts visir?

Vafan... med så få poliser vi har på vägarna, är det ju bara en tillfällighet om de skulle stoppa en, och jag tror inte de gjort det pga visiret isåfall.....

Möter man dem, så ser de ju bara att man har "fel" visir i några sekunder, och sedan säger det Swisch! så är man förbi varandra :skrämd

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Jag skulle tro att de flesta poliser inte ens vet om att/bryr sig att det är olagligt. (om varken mörktonat eller silverspegel verkligen är olagligt?)
Det skulle dock vara intressant att få veta om det är så att något av dem är olagligt.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
vtwin skrev:
Är det inte i England som det är förbjudet med mörktonat??

Jo, i England är både mörktonat och spegelvisir förbjudna.

Enligt vad jag hört så är det bara spegel som är "otillåtet" i Sverige nu... men det är roligt för man har inte läst detta Svart på vitt någonstans... utan bara hört det från nån som hört det från....

Jag skiter fullständigt i om det kommer vara förbjudet... jag kör med det jag vill..

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Skulle tro att de flesta som har köpt ett visir för ca 700pix skiter i om det är förbjudet. Inkluderat mig med :)

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01
Senast det här ämnet var på tapeten så mailade jag till Vägverket för att få veta vad som gäller. Här är svaret:

"Hej.

De bestämmelser som gäller för motorcykelhjälm är följande enligt TSVFS 1987:10

Skyddshjälm skall vara E-märkt eller SIS-märkt.
Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper.
Se mer:
http://www.vv.se/lagrum/htm/1987nr010.htm

Hälsningar
Ted Montaigne
Upplysningstjänsten
Vägverket"

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Alltså är det bara rent skitsnack att spegelvisir skulle vara förbjudna ? :eek:

Läser lite längre ner på den sidan, några undantag... då för bla 3hjuliga fordon... då står det såhär:

Exempel på sådant fordon är trehjulig moped av fabrikat

"Shopper" med överbyggnad av glasfiberarmerad polyesterplast

på stålstomme.

Shopper .... handlare ? :crash

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Freppa skrev:
Tittade på ny hjälm igår och frågade om mörkt glas till. Att svarta glas var förbjudna visste jag, men att "rökfärgade" som är nästintill svarta är borta också, kan det stämma? Finns det numera enbart rökfärgade som är lika ljusa som ett vanligt visir?

Beror på vad du menar med näst intill svart, jag tycker mitt är det och det är det rökfärgade för 395 pix, köpte jag i julas. Och vad jag har sett så finns det fortfarande i sortimenten... bifogar en bild på mitt, är inte så bra bild men, det ser svart ut i verkligheten med...

Bifogat

• helmet.jpg
    helmet.jpg
    49.6 KB · Visningar: 459

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Re: Re: Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

WASP skrev:
Beror på vad du menar med näst intill svart, jag tycker mitt är det och det är det rökfärgade för 395 pix, köpte jag i julas. Och vad jag har sett så finns det fortfarande i sortimenten... bifogar en bild på mitt, är inte så bra bild men, det ser svart ut i verkligheten med...

Jag har ett sådant oxå och ddet är mörkt!

Fast jag har blivigt frälst i det oragevisiret!! :rock

Tänker inte byta tillbaka förrän solen blir för stark och "tvingar" mig att köra med mörkt.
Orangevisir rockar FETT!! :D

(PS, på bilden till vänster ser mitt visir rött ut, men det är fel på färgerna, det är mycket ljusare och orange/rött - inte rött)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
en bättre bild, dock så stämer inte färgerna riktigt. :(
Skitkamera. :(

Bifogat

• hjälm_03_liten2.jpg
    hjälm_03_liten2.jpg
    32.9 KB · Visningar: 428

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
betald
Freppa skrev:
är det inte lika bra att du tar ett klart så du ser alla gruskorn, eller är det för att kunna skylla på att du inte gör det ........ ;)

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Re: Re: Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

WASP skrev:
VAR köpte du det? Mitt är ett sånt där "fjolligt" :p nästan vanligt...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
spegelvisir har jag haft flera stycken och tom blivid stoppad av polisen med dem på, de har inte sagt nåt.
De är heller inte mörkare att titta genom än et mörkt rökfärat visir, låter som ett fullständigt meningslöst förbud, tror de att det är spegling på insidan med?

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Touringbutiken säljer ju spegelvisir till Shoei iallafall, men det är inte billigt. Runt 800 glada ska de ha för ett sånt.

Annars finns det ju thevisorshop.com I England som säljer en jävla massa olika visir...finns en hel del kul grejer där.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...