Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Rodentboy skrev:
Touringbutiken säljer ju spegelvisir till Shoei iallafall, men det är inte billigt. Runt 800 glada ska de ha för ett sånt.

Annars finns det ju thevisorshop.com I England som säljer en jävla massa olika visir...finns en hel del kul grejer där.

Man får betala ungefär samma summa från england också, men där finns det ju lite emr utbud.

Endel säger att de vill förbjuda det pga att det kan blända mötande trafik... skitsnack! skulle alla kromade grillar osv också bllända folk ?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Re: Re: Re: Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

Nisse Järnet skrev:
VAR köpte du det? Mitt är ett sånt där "fjolligt" :p nästan vanligt...

Köpte det på Ci:s i Jönköping, men det är det som finns i duells sortiment. Modell CX1 Rökfärgat. Jag kollade på shoeis hemsida och där finns det tre olika grader av rökfärgade, kollade sedan med duells vilket det var de hade i sitt sortiment och det var dark smoke :tummenupp

Konstigt nog så finns det nog lite olika toning på visir till olika shoei-modeller. Brorsan skulle ha ett mörkt till sin förra hjälm shoei txr eller vad den hette, men till den fanns det bara sånt där ljustonat.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Köpte en sprillans Z-One för kanske 6 veckor sedan på MC-Varuhuset, plus det rökfärgade visiret för 395 pistoler, det ser fan svart ut utifrån men släpper igenom lagom mycket ljus för att vara bekvämt i starkt solljus men även funkar att köra på kvällen med. :tummenuppp

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Re: Re: Re: Re: Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

WASP skrev:
Köpte det på Ci:s i Jönköping, men det är det som finns i duells sortiment. Modell CX1 Rökfärgat. Jag kollade på shoeis hemsida och där finns det tre olika grader av rökfärgade, kollade sedan med duells vilket det var de hade i sitt sortiment och det var dark smoke :tummenupp

Konstigt nog så finns det nog lite olika toning på visir till olika shoei-modeller. Brorsan skulle ha ett mörkt till sin förra hjälm shoei txr eller vad den hette, men till den fanns det bara sånt där ljustonat.
RXR? Sån som jag har :( Har bara sett att de finns "chyssta" visir utomlands till min...tex England.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Re: Re: Re: Re: Re: Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

Nisse Järnet skrev:
RXR? Sån som jag har :( Har bara sett att de finns "chyssta" visir utomlands till min...tex England.

Så var det nog den hette ja... lustigt att de inte har samma utbud till alla hjälmarna, det kostar tydligen att få vara stenhård med mörkt visir :confused:

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
chox skrev:
Senast det här ämnet var på tapeten så mailade jag till Vägverket för att få veta vad som gäller. Här är svaret:

"Hej.

De bestämmelser som gäller för motorcykelhjälm är följande enligt TSVFS 1987:10

Skyddshjälm skall vara E-märkt eller SIS-märkt.
Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper.
Se mer:
http://www.vv.se/lagrum/htm/1987nr010.htm

Hälsningar
Ted Montaigne
Upplysningstjänsten
Vägverket"

3.5 x Skyddshjälm behöver inte användas av den som är medlem av

x The Sikh Community.

Hur blir man medlem där?
Mycket skumt...

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Re: Re: Re: Re: Re: Finns inte Shoei-hjälmar med mörkt glas längre?

Nisse Järnet skrev:

Jag har också en rxr...
När jag köpte min hjälm, så sa dom att det fanns mörka visir till den, men när jag sen skulle skulle köpa ett så fanns det inte till
varken txr eller rxr! :mad:

Bara ett rökfärgat, som inte alls e mörkt. Man kan titta rakt på solen med det, men man ser oxå rakt igenom utifrån! :(

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mr. Dante skrev:
3.5 x Skyddshjälm behöver inte användas av den som är medlem av

x The Sikh Community.

Hur blir man medlem där?
Mycket skumt...
Konvertera till sikh-religionen (tänk indien, turbaner).

Nackdelen är att du alltid måste bära turban istället så jag vet inte om det är en fördel... :) Jag har dock för mig att sikherna bär en rituell kniv som en del i sin religiösa utstyrsel och det kan ju vara användbart ibland... :rock

tpic1.jpg

Last edited:

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Svarta och spegel visir är förbjudna i trafik men tillåtna i racingsammanhang, så visst finns dem o få tag på... :tummenupp

Kanske kan hjälpa mig med förslag, om ni får ett mkt bra pris på alla hjälmar från från X-lite\Nolan, vilken skulle ni välja???

Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Benny skrev:
Svarta och spegel visir är förbjudna i trafik men tillåtna i racingsammanhang, så visst finns dem o få tag på... :tummenupp

Vart har du läst den informationen ? Vi publicerade nyss ett stycke ur trafikreglementet, och där står ingenting om detta.

Alla verkar bara ha hört om, det ... lite jag mötte Lassievarning över det hela tycker jag...

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Mattiaz skrev:
Vart har du läst den informationen ? Vi publicerade nyss ett stycke ur trafikreglementet, och där står ingenting om detta.

Alla verkar bara ha hört om, det ... lite jag mötte Lassievarning över det hela tycker jag...

Tror det var i Duells produktkatalog; (*endast tillåtna i racingsammanhang)

Men har ni kollat upp det så stämmer det säkert, som du sa själv, jag har bara "HÖRT" om det, struntar i vilket, använder spegelvisir ändå...

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Benny skrev:
Tror det var i Duells produktkatalog; (*endast tillåtna i racingsammanhang)

Men har ni kollat upp det så stämmer det säkert, som du sa själv, jag har bara "HÖRT" om det, struntar i vilket, använder spegelvisir ändå...

Hehe, samma här :tummenupp Fast mitt är ju guldspegel.. så de e ju kanske inte lika olagligt :gråta

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Mattiaz skrev:
Hehe, samma här :tummenupp Fast mitt är ju guldspegel.. så de e ju kanske inte lika olagligt :gråta

Guld? Det låter coolt, inte sett nån med det... :tummenupp

Får jag fråga en sak, om du skulle kunna få vilken hjälm du vill i Nolan och X-lite familjen till ett mkt bra pris, vilken skulle du välja då?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Benny skrev:

Kanske kan hjälpa mig med förslag, om ni får ett mkt bra pris på alla hjälmar från från X-lite\Nolan, vilken skulle ni välja???

Är inte spegelglas förbjudet i tävlingssamhang??

I alla fall så är de inte olagliga i trafiken ännu, men det lär väll finnas något förslag om det. Men det är ju bara som jag har "hört av andra" så med andra ord är det bara rykten och dem skall man ju inte tro på... :D

Frågan är ju hur högt straffet blir. Är det lågt kan man ju skita i vilket och köra med spegel om man gillar det och ta böterna när man får dem - lär väl hända 1 gång vart 5-10:e år eller så...

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
PutteLiten skrev:
Är inte spegelglas förbjudet i tävlingssamhang??

I alla fall så är de inte olagliga i trafiken ännu, men det lär väll finnas något förslag om det. Men det är ju bara som jag har "hört av andra" så med andra ord är det bara rykten och dem skall man ju inte tro på... :D

Frågan är ju hur högt straffet blir. Är det lågt kan man ju skita i vilket och köra med spegel om man gillar det och ta böterna när man får dem - lär väl hända 1 gång vart 5-10:e år eller så...

Skulle dem mot förmodan stoppa dig, borde man fråga om dem har PMS, och sen betala böterna, för nåt annat än böter lär det inte vara tal om... :D

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Benny skrev:
Guld? Det låter coolt, inte sett nån med det... :tummenupp

Får jag fråga en sak, om du skulle kunna få vilken hjälm du vill i Nolan och X-lite familjen till ett mkt bra pris, vilken skulle du välja då?

Det har jag redan gjort :D Har beställt en Shoei X-Spirit, som kommer nästa vecka :rodnar

Tills att jag får den, så använder jag min Nolan X-lite, men den är jag inte så nöjd med... kan ha med att jag har fel form på huvudet för den hjälmen eller nått annat skumt, men bra sitter den iallafall inte... :(

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Mattiaz skrev:
Det har jag redan gjort :D Har beställt en Shoei X-Spirit, som kommer nästa vecka :rodnar

Tills att jag får den, så använder jag min Nolan X-lite, men den är jag inte så nöjd med... kan ha med att jag har fel form på huvudet för den hjälmen eller nått annat skumt, men bra sitter den iallafall inte... :(

Ok! :D

Jag funderar på den här, eller iaf modellen...eftersom jag kan köpa den från fabriken i Bergamo, men jag vet inte ännu.

Bifogat

• n93_27.gif
    n93_27.gif
    20.9 KB · Visningar: 94
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...