Finns paradiset på jorden? Var vill du bo?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Detta diskuterades i helgen och mitt eget sikte är inställt på Monaco medan flera av mina vänner vill flytta till Marbella, Mallorca eller Portugal.

Vi diskuterade för- och nackdelar, inkomstkällor, bostad, mat, geografisk närhet och trygghet.
Tryggheten i ens tillvaro var en stor del till varför vi egentligen vill lämna vårt fosterland Sverige.

En vän till mig som bor med sin sambo i Monaco driver sitt företag hemifrån och hon jobbar som dagisfröken(så får man inte titulera förskolelärare i Sverige) och de hyr en ”lägenhet” på omkring 20kvm som de betalar 17.000kr/månad för. ☠️

Monaco lockar mig då det är otroligt fint där, när till ”allt” anser jag och det sker nästintill inga våldsdåd där. Lite då&då uppstår familjedraman och nån som är lite för fin i kanten låter döda sin mamma för att ärva hennes miljarder euro. Detta har skett flera gånger på över 100 år där nere.

Men det är långt ifrån att man råkar säga till fel kille här och bli skjuten i huvudet framför sina barn. Eller en kollega som satt och fikade i Malmö för några år sen och blir skjuten ett par ggr. Skytten springer fram - mitt inför alla som satt där - och ska just skjuta honom i huvudet när han inser att det är fel person. Han överlevde.

Klimatet, som är oförändrat sen jag föddes 1981, är jobbigt med de sommarintressen man råkar ha.
Vill man åka skidor är det inte långt till fantastiska backar från Monaco.
Det är nära till många många fina ställen man kan köra MC till över dagen. Båtlivet där är bättre än här.

Fast vad ska man göra för att tjäna till sitt, mycket dyra, uppehälle?
Jag får inte till den biten ännu och tvingas vara kvar här.
Man kanske inte får allt man vill ha i livet men att tänka att det kanske aldrig kommer hända leder inte till nån vardagslycka. Vi har alla olika preferenser och man kan säkert vara jättelycklig som fåraherde i Afghanistan med, men efter att ha varit runt om hela världen så har jag fastnat för Monaco.

Vart hade du velat bo? Varför är det bättre där?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderade på Nya Zeeland för många år sedan, blev aldrig av - vi hade båda för säkra o bra jobb. Fegt kanske......
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra fråga, Polen kanske. Alperna. Texas. Nya Zeeland. Sydamerika. Åland. Jämtland. Gotland.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Österrike locka mig förr. Inte så långa vintrar å mycket backar att åka skidor i. Fint även på sommaren
Där är fint, men otryggheten breder ut sig lavinartat där liksom här.
Man hittar inte en massa ljusskygga knarklangare på gatorna i Monaco. Det gör man tyvärr i Österrike.
Ja, man kan blunda för allting men till sist råkar man på dem på ett eller annat sätt.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bra fråga, Polen kanske. Alperna. Texas. Nya Zeeland. Sydamerika. Åland. Jämtland. Gotland.
Alla drömmer vi om att bo nånstans i varma Sydamerika - mitt emot gerillakrigen mellan Argentina och Paraguay. 😌

Polen var faktiskt med bland alternativen förr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nänstans med många mysiga småvägar och fri hastighet, och lite folk. Och sådär 18-22 grader året runt. Och där man inte behöver oroa sig för att få hojen stulen.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Nänstans med många mysiga småvägar och fri hastighet, och lite folk. Och sådär 18-22 grader året runt. Och där man inte behöver oroa sig för att få hojen stulen.
Helt rätt och då kom jag fram till Monaco. Finns det bättre ställen så upplys mig gärna.

Andra har föreslagit Barbados - men för min del vore det ytterst miserabelt att gömma sig på nån ö så långt ifrån allt man kan komma.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lite svårt å tänka flytta från Sverige för släkt å vänner finns här... Allt är invant så att börja om i ett annat land känns främmande. .
Bor i de närmaste nästan i paradiset här hemma..
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Lite svårt å tänka flytta från Sverige för släkt å vänner finns här... Allt är invant så att börja om i ett annat land känns främmande. .
Bor i de närmaste nästan i paradiset här hemma..
Då har du vunnit i livet. Bara att gratulera!

Jag önskar själv att jag bara kunde blunda för all misär och känna att här där jag bor är fantastiskt.
Med skola, polis, sjukvård, infrastruktur i förfall så blir man lätt lite bitter. Allt är ju bra - tills man kommer i kontakt med nånting av det och blir som oftast: besviken.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Helt rätt och då kom jag fram till Monaco. Finns det bättre ställen så upplys mig gärna.

Andra har föreslagit Barbados - men för min del vore det ytterst miserabelt att gömma sig på nån ö så långt ifrån allt man kan komma.
Jag har varit i Monaco och vad jag minns var det en trång stad. Det du är ute efter är ju Medelhavet låter det som och då finns det väl många fler alternativ.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade nog valt något öster om gränsen från Monaco. Betydligt billigare leverne och inte anmärkningsvärt farligare.
Börja i San Remo och leta sig norrut bland bergsvägarna. Välj en by på lämpligt avstånd från havet och det är inte ens halva levnadskostnaderna mot vad du tittar på.
Italien är för mig en pärla, italienarna är medelhsvsområdets trevligaste folk.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har varit i Monaco och vad jag minns var det en trång stad. Det du är ute efter är ju Medelhavet låter det som och då finns det väl många fler alternativ.

Nja, inte riktigt bara ”medelhavet”. Balkanländerna är det också fint i men det är ju rätt illa att bo där. Italien dras med sina svåra problem liksom Spanien.
Kanske finns det bättre, tryggare, ställen än Monaco men jag känner bara inte till dem än.
Ställen som Påskön eller Bikini Island hade jag aldrig kunnat flytta till, om nu det skulle vara bättre. 🙃
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, inte riktigt bara ”medelhavet”. Balkanländerna är det också fint i men det är ju rätt illa att bo där. Italien dras med sina svåra problem liksom Spanien.
Kanske finns det bättre, tryggare, ställen än Monaco men jag känner bara inte till dem än.
Ställen som Påskön eller Bikini Island hade jag aldrig kunnat flytta till, om nu det skulle vara bättre. 🙃
Vet inte om det är rätt illa att bo på Balkan faktiskt. Slovenien är faktiskt förbaskat bra. Du borde prova istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte om det är rätt illa att bo på Balkan faktiskt. Slovenien är faktiskt förbaskat bra. Du borde prova istället.
Vän av ordning hävdar att Slovenien inte kan räknas till Balkan annat än med sitt tvångsäktenskap med Jugoslavien - detta då det av hävd alltid tillhört Habsburg och därmed den västliga sfären. Katolicistiskt eller rentav protestantiskt, sedermera Österrike-Ungern.
Ett av de vackraste länder som finns men dessvärre fortfarande inte på den välfärdsnivå vi kanske är vana vid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror att man behöver leva lite som en flyttfågel för att det ska bli perfekt, åtminstone för mig.
Våren i mars-april ville jag leva i Norrbotten för vinteraktiviteter.
April-maj när snön tinat bort men det fortfarande är onödigt kallt i Norrbotten skulle jag nog bo i Skåne för att juni-augusti, kanske september vara i Norrbotten.
Sedan från september, eller oktober till Skåne igen fram till ca november.
Och november-februari tror jag södra Europa är bättre.
Nu tar jag vintersemestern i Filippinerna trots att det egentligen är lite för varmt men det passar plånboken bättre än Sydeuropa.
Nästa steg vore nog kanske att skaffa någon bostad längre söderut i Sverige för hösten och försommaren.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Helt rätt och då kom jag fram till Monaco. Finns det bättre ställen så upplys mig gärna.

Andra har föreslagit Barbados - men för min del vore det ytterst miserabelt att gömma sig på nån ö så långt ifrån allt man kan komma.
Förutom allt jävla folk då. :hihi
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har funderat på det där men stannar nog i Sverige.

Måste nästan vara engelsktalande då jag är dålig på språk, Kanada poppade upp om man håller sig borta från franskspråkiga delen. USA men vill slippa folk som vill styra med bibeln (röda stater) och den värsta brottsligheten (många blåa stater) vilket minskar urvalet. Australien och Nya Zeeland är ju också bubblare men natur där minsta djur kan och vill döda dig samt att Australien känns väldigt varmt på de

Rent klimatmässigt gillar jag Kenya, om man bor tillräckligt högt upp för att få ett vettigt klimat och engelska är ett av två officiella språk. Nairobi har jag bott i ett år och är en sådan plats på strax under 2000 meter som har ungefär svensk normalsommar året om, ibland som svensk högsommar men aldrig mer, och det är malariafritt. Men samhället är korrupt, mordfrekvensen är gigantisk och man kan inte gå till fots när solen gått ner utan att bli rånad.

Bubblare: Åland verkar schysst. Om man hittar ett jobb, vilket jag knappast skulle göra i min branch. Och sen skulle det nog kännas lite isolerat i längden. Tr̈́äffat på flera högutbildade därifrån som istället flyttat hit, så de kanske vet något jag inte vet.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top