Finns paradiset på jorden? Var vill du bo?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vilken fin tråd detta är, tackar Mavve.

Jag har varit i Monaco och däromkring flera gånger, hela "rivieran" eller "cote d azur" är fin med havet och sina berg "Alpes Maritimes". Där finns en livstids utforskning av trial och enduro stigar. Just Monaco har ju lite 'vilkor' för oss som vill bo där, inget direkt superovanligt men pengar (dvs ganska mycket pengar) är tydligen bra att ha då.

Om jag fick spåna lite om var jag ville bo utanför vårt vackra, men tyvärr dessa tider alltför blodtörstiga land som dessvärre faktiskt är Sverige, så vore det nånstans där bensinen inte är så dyr, där alla EUs regler inte tas på för stort allvar, och där jag får bo och leva utan att bli rånad av vare sig maffia eller stat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tänkte på det där när jag kom hem från Sicilien för en vecka sen. Efter att ha studerat trafiken där kändes det skönt att köra omkring här hemma där folk åtminstone tar skyltar i beaktning när de kör. Jag kan bo i en skogsdunge med naturen alldeles intill utan att behöva ha folk inom synhåll. Nackdelen är förstås perioden november till februari, men annars trivs jag bra här.
Det är inga djur i naturen som försöker ha ihjäl en och mitt kunnande är värt något på arbetsmarknaden.

Nu har jag bara erfarenhet av att ha besökt länder på norra halvklotet, men mina fördomar säger att jag inte skulle trivas i Sydafrika eller Brasilien.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Detta diskuterades i helgen och mitt eget sikte är inställt på Monaco medan flera av mina vänner vill flytta till Marbella, Mallorca eller Portugal.

Vi diskuterade för- och nackdelar, inkomstkällor, bostad, mat, geografisk närhet och trygghet.
Tryggheten i ens tillvaro var en stor del till varför vi egentligen vill lämna vårt fosterland Sverige.

En vän till mig som bor med sin sambo i Monaco driver sitt företag hemifrån och hon jobbar som dagisfröken(så får man inte titulera förskolelärare i Sverige) och de hyr en ”lägenhet” på omkring 20kvm som de betalar 17.000kr/månad för. ☠️

Monaco lockar mig då det är otroligt fint där, när till ”allt” anser jag och det sker nästintill inga våldsdåd där. Lite då&då uppstår familjedraman och nån som är lite för fin i kanten låter döda sin mamma för att ärva hennes miljarder euro. Detta har skett flera gånger på över 100 år där nere.

Men det är långt ifrån att man råkar säga till fel kille här och bli skjuten i huvudet framför sina barn. Eller en kollega som satt och fikade i Malmö för några år sen och blir skjuten ett par ggr. Skytten springer fram - mitt inför alla som satt där - och ska just skjuta honom i huvudet när han inser att det är fel person. Han överlevde.

Klimatet, som är oförändrat sen jag föddes 1981, är jobbigt med de sommarintressen man råkar ha.
Vill man åka skidor är det inte långt till fantastiska backar från Monaco.
Det är nära till många många fina ställen man kan köra MC till över dagen. Båtlivet där är bättre än här.

Fast vad ska man göra för att tjäna till sitt, mycket dyra, uppehälle?
Jag får inte till den biten ännu och tvingas vara kvar här.
Man kanske inte får allt man vill ha i livet men att tänka att det kanske aldrig kommer hända leder inte till nån vardagslycka. Vi har alla olika preferenser och man kan säkert vara jättelycklig som fåraherde i Afghanistan med, men efter att ha varit runt om hela världen så har jag fastnat för Monaco.

Vart hade du velat bo? Varför är det bättre där?
Jag är mest fascinerad över att folk ö h t har den här möjligheten. De jag känner som "jobbar hemifrån" måste ändå ha fysisk kontakt med arbetsplatsen ett par dagar i veckan. Och hur kan man bara lämna Sverige? Släktingar, vänner, bekanta, fritidshus, föreningar - betyder de ingenting? Hemmamiljön, det område där man är uppväxt, butiker, köpcentra. Hur allting fungerar med samhället, vård och skola, språk. Vad talar man för språk i Monaco? Att sluta var svensk och bli monegask, vem fixar det?

En sån här härlig sommardag idag, jag sitter på verandan och läser en bok. Frugan pysslar med sina blommor. En granne går förbi och vinkar. I morgon skall vi åka och hälsa på minsta barnbarnet som fyller år. Lämna allt detta? Inte en chans.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vilken fin tråd detta är, tackar Mavve.

Jag har varit i Monaco och däromkring flera gånger, hela "rivieran" eller "cote d azur" är fin med havet och sina berg "Alpes Maritimes". Där finns en livstids utforskning av trial och enduro stigar. Just Monaco har ju lite 'vilkor' för oss som vill bo där, inget direkt superovanligt men pengar (dvs ganska mycket pengar) är tydligen bra att ha då.

Om jag fick spåna lite om var jag ville bo utanför vårt vackra, men tyvärr dessa tider alltför blodtörstiga land som dessvärre faktiskt är Sverige, så vore det nånstans där bensinen inte är så dyr, där alla EUs regler inte tas på för stort allvar, och där jag får bo och leva utan att bli rånad av vare sig maffia eller stat.
Det mesta är överdrivet. Jag är nybliven pensionär och har bott i Sverige hela mitt liv, och tro det eller: jag har aldrig blivit rånad! Inte heller misshandlad, hotad eller sett någon bli beskjuten. Och då bor jag ändå i Skärholmen i södra Stockholm...och nu kostar dieseln faktiskt under 18kr/litern. I vilket land är det billigare?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är mest fascinerad över att folk ö h t har den här möjligheten. De jag känner som "jobbar hemifrån" måste ändå ha fysisk kontakt med arbetsplatsen ett par dagar i veckan.
Det är nästan en månad sen jag var inne på kontoret nu. Känns onödigt när jag ändå bara sitter och svär och är arg på all fulkod. :hihi
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är nästan en månad sen jag var inne på kontoret nu. Känns onödigt när jag ändå bara sitter och svär och är arg på all fulkod. :hihi
Du tillhör nog en liten lycklig minoritet. Större delen av jordens befolkning tillbringar förmodligen sina arbetsdagar som busschaufförer, vårdpersonal, kassabiträden, skollärare, förskollärare, städare, brevbärare, industriarbetare, inom bygg- och anläggning, sjöfart, flygplats, tull och polis, fastighetsskötsel, restaurang och hotell, kör snöplogar och traktorer, sköter djur och fiskerinäring, you name it.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du tillhör nog en liten lycklig minoritet. Större delen av jordens befolkning tillbringar förmodligen sina arbetsdagar som busschaufförer, vårdpersonal, kassabiträden, skollärare, förskollärare, städare, brevbärare, industriarbetare, inom bygg- och anläggning, sjöfart, flygplats, tull och polis, fastighetsskötsel, restaurang och hotell, kör snöplogar och traktorer, sköter djur och fiskerinäring, you name it.
Han borde skämmas, säkert produktiv över normalen också. Ecklitt!

Ping @Ulvhamne
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Äh, det tror jag inte. Han har säkert en stenrik farsa som fixat ett stekarjobb till honom. Spelar Tetris hela dagarna och får en mille i lön...Typiskt orättvist!
F ö får jag gratulera till att också du tillhör en priviligierad grupp. Du som sluppit bli rånad, misshandlad eller bara gått lite vardaglig förnedring. Ni är inte så många, men lyckligt lottade.

Hans farsa borde veta en del om när det steker på. Inte mycket skugga på en åker.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han borde skämmas, säkert produktiv över normalen också. Ecklitt!

Ping @Ulvhamne
Haha, just nu är jag inte direkt produktiv. Håller på och ska fixa så att två affärstödssystem pratar med varandra, men har jagat folk i ett par veckor utan att få några svar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
F ö får jag gratulera till att också du tillhör en priviligierade grupp. Du som sluppit bli rånad, misshandlad eller bara gått lite vardaglig förnedring. Ni är inte så många, men lyckligt lottade.

Hans farsa borde veta en del om när det steker på. Inte mycket skugga på en åker.
Jo, farsgubben är bra på det där. :hihi
Nu har han ju gått i pension och jobbar bara 40 timmar i veckan, den latmasken.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Dagar som denna är det svårt att tänka sig att bo ngn annanstans. Men perioden november-februari knyter man ju nästan snaran.

Har fått för mig att Östra portugal är där man ska vara.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
För mig är det svårt att se paradiset Sverige idag. En gång i tiden kanske det var ultimat att bo här men även om en hel del har förbättrats med teknologi så har mer förstörts.

Nu gissar jag bara, men om man bränner koranen i Monaco - blir det vilda gatustrider då?

Jag pratade med en kund en gång och hon var jätteledsen. Efter ett tag berättade hon att det var hennes pappa som blev ihjälskjuten för att han parkerade på en plats nån apa hade siktat in sig på.

Sist jag var i Monaco tog man inte in sina grejer man sålde på torget för ”ingen stjäl”, sa de. Likadant var det i Schweiz.

Jag ser fler och fler skyltar som sätts upp av polisen att de övervakar området med drönare. I flera städer. Ja, det är väl bra att allt övervakas in i minsta detalj snart. Mig får de gärna filma när jag kör 55 på 40-vägarna.
Kompisar vittnar om att de inte ens längre vågar bära sitt armbandsur för att grannen blev rånad på sin.

Jag känner bara att det nya Sverige inte är något för mig men jag har inte råd att flytta dit jag vill.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För mig är det svårt att se paradiset Sverige idag. En gång i tiden kanske det var ultimat att bo här men även om en hel del har förbättrats med teknologi så har mer förstörts.

Nu gissar jag bara, men om man bränner koranen i Monaco - blir det vilda gatustrider då?

Jag pratade med en kund en gång och hon var jätteledsen. Efter ett tag berättade hon att det var hennes pappa som blev ihjälskjuten för att han parkerade på en plats nån apa hade siktat in sig på.

Sist jag var i Monaco tog man inte in sina grejer man sålde på torget för ”ingen stjäl”, sa de. Likadant var det i Schweiz.

Jag ser fler och fler skyltar som sätts upp av polisen att de övervakar området med drönare. I flera städer. Ja, det är väl bra att allt övervakas in i minsta detalj snart. Mig får de gärna filma när jag kör 55 på 40-vägarna.
Kompisar vittnar om att de inte ens längre vågar bära sitt armbandsur för att grannen blev rånad på sin.

Jag känner bara att det nya Sverige inte är något för mig men jag har inte råd att flytta dit jag vill.
Apropå Monaco

 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haha, just nu är jag inte direkt produktiv. Håller på och ska fixa så att två affärstödssystem pratar med varandra, men har jagat folk i ett par veckor utan att få några svar.
Ja herregud affärssystem....
Databashantering är tydligen svårt, såhär 50 år efter att sql utvecklats...
:gnissla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Med familj etc här så lär det bli att bo kvar.

Trots att det är rent ut sagt fördjävligt.
Framförallt så är det fördjävligt i onödan, mest för att människor tydligen så gärna vill ha det fördjävligt i vårt samhälle.
Just nu så skulle det väl inte vara helt tokigt att bo på lite annan plats rent geografiskt heller sett till grannsämjan.

Egentligen så finns det ingen riktig plats som lockar. Frihet verkar inte finnas någon stans längre. För 20-30 år sedan skulle det varit Montana eller något sådant, men det är inte vad det var där heller.
Sydamerika eventuellt, men det är lite väl mycket Kalashnikov där, och att vara arbetare i den delen av världen är knappast så hävt, utan då skall man ha krås.

Dessutom så så börjar jag bli för gammal för att starta ett nytt liv.
Det är ju snart klart det här med Tellus.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top