Firar danskarna pingst...?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Jag tänkte dra med gubben och snorisarna till Danmark imorgon. Men frågan är om allting är stängt pga pingst. Någon som vet...? :confused:

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Kristi Himmelfärd och Pingst

Kristi Himmelsfärdsdag, den sjätte torsdagen efter påsk, är i och för sig en helgdag i Danmark som i Sverige, men de flesta danskarna firar inte dagen på något speciellt sätt.

Pingsten ligger samtidigt som den svenska pingsten. Precis som i Sverige är det en ganska anonym högtid i Danmark och det är få danskar som kan förklara den religiösa orsaken till att vi firar pingst, som är helig andens utgjutande över lärjungarna.

Det en tradition att gå upp tidigt på pingstmorgonen och se pingstsolen dansa, något som danskarna föredrar att göra i sina sommarstugor. Traditionen har inte något att göra med den religiösa högtiden. Många bjuder sin familj och vänner på pingstlunch med sill och snaps.

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Johny Kebab skrev:
beror på vilken stad. köpenhamn är det ju alltid nåt öppet ;-)

Njaä...Vi tänkte tura till Helsingör...

Men imorgon ska jag i alla fall vara snäll. Jag kör, så gubben kan ta en öl eller snaps... :)

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Vi drog till Rödby-Puttgarden(Bordershopen) igår ca 20mil ifrån Helsingör,färjekostnader för båda överfarterna 395:-.Ska man köpa lite så är det bättre att dra till Tyskland,Exempel ett flak Sortguld(24st) 67sek,6 flaskor vin 50sek.1,5L Vodka 100sek...Billigt billigt :tummenupp 31/5-04 2. Pingstdag 11.00 - 18.30 är det öppet

http://www.border-shop.dk/eprise/Sc...Front_DK?FrameLink=/FrontPages/_Front_Style_9

Last edited:

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Såld
Imponerande att en kille som bor så långt från Danmark har mer koll än en som är "granne" med dom. :tummenupp

PS. border shop är inte billigast kolla i Burg t ex calle(s).dk (vet inte om S ska vara med). Burg ligger ca 10-20 min från puttgarden. Kolla på hem siderna och jämför så jag ine ljuger för dig. Det var billigare i Burg än på Puttgarden "förr". Sök på SH så kanske du får upp fler sider till affärer i Burg.
:öl

Lycka till

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
conno skrev:
Imponerande att en kille som bor så långt från Danmark har mer koll än en som är "granne" med dom. :tummenupp

PS. border shop är inte billigast kolla i Burg t ex calle(s).dk (vet inte om S ska vara med). Burg ligger ca 10-20 min från puttgarden. Kolla på hem siderna och jämför så jag ine ljuger för dig. Det var billigare i Burg än på Puttgarden "förr". Sök på SH så kanske du får upp fler sider till affärer i Burg.
:öl

Lycka till
Det är sant,men ska man klara 3timmars gränsen för att få tillbaka 250dkk på billjeten så kan det bli tight.Dessutom så är calles betydligt mindre än Bordershopen,min polare köade där i tre timmar för att komma in där förra Fredagen...Jämför,man kan nog tjäna nån krona på flaket http://www.calle.dk/se/Udvalg.htmExempelvis pissölet Hansa Export Calles=42,95 Border=49,95 flaket.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...