Fireblade 954 eller R1???

JimmyE

Det man inte minns har aldrig hänt!!!
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
Blade 954:a "Black Edition"
Har precis sålt min CBR 600, och letar nytt, Fireblade 954 års modell 02-03 och R1:a 02-03, ligger ju ungefär i samma prisklass. och ligger på min lista över önskemål. Så??? Vad ska man välja?? Vet väl också att 95% av alla här är partiska till vad dom själv kör :) . Men lite tips på ev. Fel och brister På Respektive hoj hade vart kul att få
Jimmy
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
hmm en r1 e mitt tips. så finns de fler 954 till mig o välja på sen. :)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alla har nästan R1an liksom :( kör på 954:an

Äh, den är gammal. Nu kör alla blade. Tror 954:an känns bättre i alla lägen. Lite svagare kanske men inte svag.

954 så slipper du byta växellåda 2ggr per säsong:D

Behöver man inte göra på rettan heller. sök, läs, lär.
Köper du rettan å andra sidan behöver du inte in på service hela tiden (4.000 mils intervall på ventiljust/1000 kontra 2400/600..)
:tungan
 
Last edited:

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
Bättre försäkrings premier på 954:an så valet är ju inte svårt

det stämmer inte alltid. det jag ger för helförsäkring på min retta får polaren ge i trafikförsäkring för sin 954 :p

954 så slipper du byta växellåda 2ggr per säsong:D

använder man kopplingen när man kör på bakhjulet så håller lådan lika länge som på en 954 :p
 
Last edited:

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Äger en 954:a som jag körde 1000mil förra säsongen, inga problem med något :tummenupp .....Skjuter tändstift :confused: Måste min med vara unik :D
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Känns nästan meningslöst att starta en sådan här tråd, för det är som du säger, alla har sin egen "unika" sanning om vilken hoj som är bäst. Alla fordon har brister som kostar pengar i längden, och köper man hoj för att komma billigt undan så är sporthoj fel val.

Testa ett par olika objekt av var hoj och bestäm dig sedan efter intryck. Att fiska sanningar här kommer bara göra dig ännu mer osäker. Är helt säker på att båda hojarna är jättebra. Min R1 -02 har i alla fall funkat kanon. Utan växellådsproblem som någon nämnde innan. Då körde jag ändå 1500 mil förra säsongen, varav 1000 spenderades på europatouring.

Kan ju vara svårt att få till provkörning såhär mitt i vintern, men ha lite is i magen, vänta till våren och prövkör.

Mitt tips
 

MICKE77

Living on the edge...
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Braås
Hoj
Honda CBR 954RR -02, Kawasaki ZX-10R -05
Jag har har haft R1:a innan, rolig att köra men inte lika snygg som Hondan. Har en 954:a ståendes i garaget som samlar damm, bättre körställning och ABSOLUT snyggare än R1:an...men smaken e ju som sagt som baken:)
Har inte heller haft problem med tändstift, verkar finnas rätt många unika hojar...
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
orkar inte läsa allt som bike skriver men lite kort iaf
r1 dålig känsla i bromsarna,, samt kolla växellåda
hondan verkar inte ha några störr bekymmer
sen är det ju gamla vanliga på sporthojar, däck kåpor m,m
 

MICKE77

Living on the edge...
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Braås
Hoj
Honda CBR 954RR -02, Kawasaki ZX-10R -05
Men de va ju R1:a från -02 som va på tal, gillar inte den bakdelen.

Bromsarna e inte alls så bra som på Hondan.
 

Björkner

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Hagfors
Hoj
Cbr 1000 -2008
för precis ett år sedan va ja i samma situation. jag körde nästan 900mil förra sommarn=) inte ett problem,,, har vänner som kör blade som gått bort åt 6000mil, inte ett misssljud. r1an går säkert värre. men försäkringen är billigare, billigare delar, om man skulle behöva köpa sånna till en honda??? hugget som stucket. jag va helt inne på r1 först men kan rekomendera 954 starkt! r1 är ingen skräp hoj. men blade passade mig bättre.. lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top