Fireblade 954 eller R1???

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Har haft en 954:a och skulle valt den i alla lägen... underbar hoj som skriker kvalité..!!

Jag funderar faktiskt på att skaffa en 954:a igen...
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Jag har kört båda. Har även ägt en 954á. Måste säga att jag saknar den lite. Jag satt bättre på den än rettan. Den ÄR lite mer "touring" men absolut inte slö. Jag hade iaf inga problem med att hänga med de andra literhojarna. Svinsnygg hoj likväl som rettan och som någon skrev så är det endast ventilkontroll vis 2400 milaservicen och det är väldigt sällen det behövs någon justering då. Och att den skulle skjuta tändstift:va :va Har jag aldrig hört. Känn efteroch försök provköra. Sen vet du. :tummenupp
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Håller med ngra andra här om att man är partiskt för sin egen hoj. Utseendemässigt kan du nog välja själv vilken du tycker är snyggast.
Håller även med om att R1:an är något vassare och att man sitter bättre på CBR954. Det är nog lättare att får tag på reservdelar beggat till R1:an gissar jag.
 

MICKE77

Living on the edge...
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Braås
Hoj
Honda CBR 954RR -02, Kawasaki ZX-10R -05
Håller med ngra andra här om att man är partiskt för sin egen hoj. Utseendemässigt kan du nog välja själv vilken du tycker är snyggast.
Håller även med om att R1:an är något vassare och att man sitter bättre på CBR954. Det är nog lättare att får tag på reservdelar beggat till R1:an gissar jag.

De e absolut så att det finns mkt mer delar till R1:an, lite som Volvo 240.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
R1an är snyggare, that what counts... (svart såklart)

Men som en klok gammal indian en gång sagt: "smaken är som baken, ughh ughh." :tummenupp
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
:banana :banana Helförsäkring/helår = 8700kr men då är jag gubbe som bor i dalarna och kör som en gubbe enligt avtalet :D Skjutna tändstift på 954:an kan bero på att den har specialstift "dyra" och dom ska köras varma, så starta ej hojen och skryt med soundet en kort stund så kostar det att ligga på topp:arsele........Effekt skillnaden på en R1-03:a vs 954:a-03 är tamme fan exakt lika när jag och polaren testa........vi har slipon samt powercommander........... men måste säga att hondan är snyggare :tummenupp men smaken är ju som baken :D :D :D Sen att 954:an håller ett bättre andrahands värde är ju ren bonus.......:yoparty
 
Last edited:

JimmyE

Det man inte minns har aldrig hänt!!!
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
Blade 954:a "Black Edition"
Massa Tips!! Tackar, Men 954:an, Touring??? som många skriver. Är det så att det är mer "upprätt körställning på 954:an, det vet jag inte om jag upplevde det som, fast jag kan ju bara jämföra med min gamla CBR 600 från -92. Hade inga problem med Hondan, utan gick grymt bra och krångla aldrig, Så Honda igen lockar ju
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Massa Tips!! Tackar, Men 954:an, Touring??? som många skriver. Är det så att det är mer "upprätt körställning på 954:an, det vet jag inte om jag upplevde det som, fast jag kan ju bara jämföra med min gamla CBR 600 från -92. Hade inga problem med Hondan, utan gick grymt bra och krångla aldrig, Så Honda igen lockar ju


:tummenupp Blade! :yoparty Men R1 är säkert också bra.. har aldrig provat..
 
Last edited:

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Massa Tips!! Tackar, Men 954:an, Touring??? som många skriver. Är det så att det är mer "upprätt körställning på 954:an, det vet jag inte om jag upplevde det som, fast jag kan ju bara jämföra med min gamla CBR 600 från -92. Hade inga problem med Hondan, utan gick grymt bra och krångla aldrig, Så Honda igen lockar ju

Du kan nog ignorera alla som skriver att 954an är touring cykel.
Sålde min 954a förra veckan efter ha kört 1200mil med den.
Allt från långa körningar på 80mil per dag till ett gäng bandagar och jag har varit helnöjd. Kommer du från en cbr600-92 kan jag nog garantera att du kommer tycka effekten är tillräcklig.

Har samtidigt haft en R1a -02 detta året. Jag upplever den som mer ettrig och smidigare än 954an, men det går tyvär inte att jämnföra med en orginalcykel eftersom den är drevad och sänkt i framänden.

Föreslår att du slår döv-örat till de flesta svar i denna tråden och börja testa cyklar såfort snön försvinner. Du kanske upplever gixxer som bäst för dig...så, testa testa testa
 

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Först och främst så säger jag att jag kände DIREKT att 954an var hojen för mig när jag körde den.
É inne på tredje säsongen med min och den har gått utan problem och varit krachad tre gånger om sanningen ska fram. Öööö skjuter tändstift? Då é min också unik.
Har kört R1 -04 och -01. Ska jag säga min personliga åsikt så tycker jag 04an é tok för jobbig under längre sträckor och dé va bara en timmes körning. Jag é 1.85m lång. Bromsarna tog inte alls lika bra som min 954. Dé enda som jag stör mig lite på med min är att sadeln inte är så racing stukad men jag tycker komforten går långt före. Öööö touring hoj? Jaja vi säger dé haha.
954:an är lite lite lite svagare men jag garanterar att du é rettorna i röven ändå.
R1 har knappt plats för ABUS kättinglås och skivbromslås plus en PC3. Jag får plats med allt det där plus en hjälmkamera, larm och nycklar och ändå kan jag handla lite godis för kvällen haha. ÄNDÅ ser 954ans bakdel väldigt slimmad och sportig ut (kolla mitt garage).
Men jag kan faktiskt medje att R1 -01 sittställning var ganska likvärdig 954.
Vilken hoj som é snyggast é helt upp till dig själv.
Ha så mycket mer att säga om R1 -04ans motor men dé håller jag för mig själv annars blir dé ett jävla liv här haha :D

PS. Vad gäller begagnade delar OM du skulle kracha så é dé inga problem. Jag laga hela fronten av hojen och delar fick jag ta i utan problem. Som sagt, läs min tråd. DS

Det rätta svaret på såna här frågor är alltid R1.

Nej nej dé é dé ENKLA svaret för t.o.m. TJEJER vet vad en R1 är när man frågar de :arsele
 
Last edited:

JimmyE

Det man inte minns har aldrig hänt!!!
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
Blade 954:a "Black Edition"
Först och främst så säger jag att jag kände DIREKT att 954an var hojen för mig när jag körde den.
É inne på tredje säsongen med min och den har gått utan problem och varit krachad tre gånger om sanningen ska fram. Öööö skjuter tändstift? Då é min också unik.
Har kört R1 -04 och -01. Ska jag säga min personliga åsikt så tycker jag 04an é tok för jobbig under längre sträckor och dé va bara en timmes körning. Jag é 1.85m lång. Bromsarna tog inte alls lika bra som min 954. Dé enda som jag stör mig lite på med min är att sadeln inte är så racing stukad men jag tycker komforten går långt före. Öööö touring hoj? Jaja vi säger dé haha.
954:an är lite lite lite svagare men jag garanterar att du é rettorna i röven ändå.
R1 har knappt plats för ABUS kättinglås och skivbromslås plus en PC3. Jag får plats med allt det där plus en hjälmkamera, larm och nycklar och ändå kan jag handla lite godis för kvällen haha. ÄNDÅ ser 954ans bakdel väldigt slimmad och sportig ut (kolla min tråd när undertailen é installerad).
Men jag kan faktiskt medje att R1 -01 sittställning var ganska likvärdig 954.
Vilken hoj som é snyggast é helt upp till dig själv.
Ha så mycket mer att säga om R1 -04ans motor men dé håller jag för mig själv annars blir dé ett jävla liv här haha :D

PS. Vad gäller begagnade delar OM du skulle kracha så é dé inga problem. Jag laga hela fronten av hojen och delar fick jag ta i utan problem. Som sagt, läs min tråd. DS



Nej nej dé é dé ENKLA svaret för t.o.m. TJEJER vet vad en R1 är när man frågar de :arsele

Tack!!, ja det där med hur lång man är spelar ju in också, är du 185 cm och satt bra på en 954:a borde nog jag oxå göra det, jag är 187cm, och polarna säger ju att man skulle se grymt fånig ut på en "liten" R1:a, Men vad vet dom?:confused:
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Bara provköra........ Den skillnad som är på hojarna i effekt osv. är det få på detta forum som märker någon egentlig skillnad på..... det handlar nog mera om föraren.........

Jag har bara haft honda hojar men testat några R1:eek:r...
skillnaden är mest ställning och att R1:an varvade mera....

Det sin fick mig att välja honda är att dom började med 5års motorgaranti, samt just då va en av världens största motortillverkare.....

Samt att yamaha tydligen hade deras största marknad på golfbilar......

Men som sagt, allt handlar om hur du sitter på hojen...... kan vara kanon på alla sätt, men trivs du inte på hojen är det ju inget att ha....
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
R1:an är inte liten, inte gen 1 & 2 iaf, (98-01) dom är minst lika stora som 929 / 954, om inte större t. om i chassiet....jag är 185 & sitter perfekt på 01:an, bättre än på 98:an.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Det enda problem som jag stött var tyvärr att motorn skar på något jäkla vänster.

Ja det var ju inte så farligt:hihi :galen :3freak :rolleyes:

På min sprack blocket, som tur var gick det på garantin (det var ett tillverkningsfel som drabbat ett antal av denna modellen, dock ovanligt).
Skurna motorer är nog inget specifikt för just denna modellen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top