Fireblade som inte startar..

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Min 929 startar plötsligt inte.
Den gick för ett par dagar sen men igår när jag skulle köra startade den inte. Batteriet är bra och nyladdat. Motorn går runt som den ska men den tänder inte..
har grejat med generatorn, men även om den inte e ok så borde väl hojen starta? den gick ju sist..
nån som har erfarenhet av detta?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Bränslepumpsrelä eller säkring?

Det borde väl surra till lite när du slår på tändningen? Eller hur funkar Hyndor?


/Nitrous
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Japp, soppa pumpen ska surra nån sekund när man slår på tändningen..

Söker du här på forumet så finns det hjälp om hur du kollar felkoderna..
 

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
jodå det surrar precis som vanligt... å soppa finns.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Skruva ur stiften och kolla att du har gnista. Har du det - prova starta enbart på startgas. Tänder motorn då så är problemet bränslerelaterat.

(Även om startmotorn drar så är det inte säkert den startar ändå om batteriet inte är i bra skick. Det krävs en viss snurr på motorn för att den ska tuffa igång. Prova hjälpstartkolla med ett större batteri så att du vet att batteriet kan avge den ström som behövs för att få rätt snurr på motorn. Generatorn behöver inte ladda för att motorn ska starta)
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
kolla spänningen .,
kanske laddningsrelät har gått den gjorde det på min ..
 

KermitSwe

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Nyköping
Hoj
cbr1000rr -05 "grodan II" (Grodan I e död:-()
johan73624 skrev:
2405417 Min 929 startar plötsligt inte.
Den gick för ett par dagar sen men igår när jag skulle köra startade den inte. Batteriet är bra och nyladdat. Motorn går runt som den ska men den tänder inte..
har grejat med generatorn, men även om den inte e ok så borde väl hojen starta? den gick ju sist..
nån som har erfarenhet av detta?

Tja är inget proffs på mekande men det första somslår mig är att tändingen är "död" när stödet är nere ....alltså starten går men hon tänder inte...
Kolla så ingen kabel skadats och jordar (om det nu är jord Borde vara det ):va
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Du har inte råkat komma åt dödarknappen?

Eller nån fingerfärdig kompis kanske ville skojja med dig?

Ett tag när jag hängde hjälmen på styret ville den gärna komma åt knappen...

Pinsamt när man först inte fattade varför den inte startade..:6surkart
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Iceman1975 skrev:
2406511 Du har inte råkat komma åt dödarknappen?

Eller nån fingerfärdig kompis kanske ville skojja med dig?

Ett tag när jag hängde hjälmen på styret ville den gärna komma åt knappen...

Pinsamt när man först inte fattade varför den inte startade..:6surkart

med dödarn går väl inte motorn runt?
men som sagt..stödkontakt?

kan man kolla felkoder på din så gö de.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
KermitSwe skrev:
2406485 ...tändingen är "död" när stödet är nere ....alltså starten går men hon tänder inte...
Kolla så ingen kabel skadats och jordar (om det nu är jord Borde vara det ):va
Startmotorn går inte om stödet är nere och en växel är i och man samtidigt inte håller kopplingen intryckt. I övriga fall drar startmotorn (förutsatt att neutrallägesswitchen är OK och jordar och givetvis att startnyckeln och dödarknappen är i rätt läge).
Tändningen "dödas" av tändningsnyckeln, dödarknappen på styret, ev. vältsensor (dödar även bränsletillförsel via "fuel-cut-off-relä") samt om stödet är nere med en växel i och kopplingen släpps upp.

Alltså: Om en växel skulle vara i vid startförsöket (oavsett sidostödet) så drar inte startmotorn runt och då fungerar neutrallägesgivaren och således kan det inte vara den i kombination med sidostödsgivaren som slår av tändningen på hojen för sidostödet ensamt dödar inte tändningen .
 
Last edited:

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Cykeln står på depåstöd i garaget (dödarknapp, koppling intryckt, neutral, stöd mm ok) och för två dar sedan fick hojen stå å gå i 5 minuter, stängde av med nyckeln. inga problem. Nästa gång jag skulle starta gick det inte.
Alltså den står precis som jag lämnade den sist när den gick...
Soppa rinner i slangar och pumpen går.
 

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
ingen gnista, startar inte på startgas, pulsgeneratorn lämnar ström när jag mäter på den i alla fall, hissen funkar, nån som har tips på nåt som kan ha pajat för gnista blir det inte...
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Dum fråga kanske men jag måste fråga i alla fall...
Har du gängorna eller den metalliska ytterdelen på tändstiftet så att det ligger an mot någon metall (jord), exempelvis motorblocket när du kolla gnistan?
Är det lika på samtliga stift?

EDIT:

Möjliga felorsaker:

Peak voltage are normal, but no spark:
1. Faulty spark plug or leaking ignition secondary current ampere.
2. Faulty ignition coil.

Ladda hem manualen och kolla felsökningstipsen.
http://www.rrzone.com/downloads/downloads.shtml
 
Last edited:

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Jo jag jordade på flera olika ställen för att vara säker..
ska kolla manualen. tack
 

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Det lutar åt att styrboxen e kass..
Är det någon som vet om det finns nåt diagnosverktyg man kan använda för att felsöka? Eller om det går att mäta eller kanske lämna in själva styrboxen till honda, för att se om den fungerar?
 

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Vad är TPS?
 

croom

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Blge
Hoj
på g
pulsgeneratorn.

johan73624 skrev:
2415447 Det lutar åt att styrboxen e kass..
Är det någon som vet om det finns nåt diagnosverktyg man kan använda för att felsöka? Eller om det går att mäta eller kanske lämna in själva styrboxen till honda, för att se om den fungerar?


Jag hade åxo ström till min men d en gick inte ändå.
Det var att glappet mellan generatorn och tänddrevet var för stor så att dom inte fick kontakt...

Och vad d gäller diagnostik vertyg.
Så finns det inte sånna.
Utan mecken får stå och mäta upp alla faser med ett vanligt avläsnings instument...

Men försök att kolla med någon honda meck vad d skall vara för avstånd mellan tänddrev och puls generator...

Hade samma problem som dig.
Jag och pappa håll på i ca 1 månads tid av och till innan vi provade med pulsgeneratorn.
Och skiten startade på engång..


lycka till

johan73624 skrev:
2415494 Vad är TPS?

Kan d vara tippsensorn som sitter under förar sadeln.
En liten kula som gör att om hojen välter eller så stängs motorn av..
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top