Firestorm 1000

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Firestorm 1000 - Bra o dåligt?

Sitter och filurar på vad det ska bli för landsvägshoj nu och Firestorm lockar. Hade egentligen bestämt mig för Honda Hornet 600 men så vill kvinnan övningsköra och då måste det vara +700cc.
/EDIT/ det är den snälla VTR1000F som jag funderar på.

Frågor.
-VTR är känd som ganska horisontalbenägen i ban-sammanhang, är detta enbart pga hårdkörningsegenskaper eller är det något som går igen när man kommer ut på gata?
- Är motorn att betrakta som snäll rent karaktärsmässigt eller är den lynnig med knepig känsla, växellåda, hål i registret eller liknande?
-Kända svagheter?

Någon annan kul, billig hoj på över 700cc? Tips?

Last edited:

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Vad menar du med horisontalbenägen? Kraschbenägen?
Det är väl inte hojen som kraschar.

Motorn är görgo, inga svackor i registret, drar hårt upp till 9000 sådär.
Klonkig växellåda 1an och 2an, annars silkesmjuk.

Svagheter: HÖÖG bränsleförbrukning, mellan 0.8 och 1.05 liter milen är inga svårigheter att få den att dra :)

Mina €0.50

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Köp en TLS! Den är snyggare och har usd-gaffel. Dessutom ett jäkla ljud!
dock tror jag det var någon barnsjukdom på 97:eek:rna.. men jag vet inte. KÖÖÖP!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Teo skrev:
dock tror jag det var någon barnsjukdom på 97:eek:rna.. men jag vet inte. KÖÖÖP!

TLs har världshistoriens mest idiotiska stötdämparkonstruktion bak, dessutom med en ram som behagar spricka. Inget bra köp.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Teo skrev:

TLS'en som gjorde entre som vår tids Z900 och gav styrfladder ett ansikte.
Just sådana egenskaper som jag INTE vill ha på den hoj som min flicka ska återuppta hojåkat på.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Törnberg skrev:

Motorn är görgo, inga svackor i registret, drar hårt upp till 9000 sådär.
Klonkig växellåda 1an och 2an, annars silkesmjuk.

Svagheter: HÖÖG bränsleförbrukning, mellan 0.8 och 1.05 liter milen är inga svårigheter att få den att dra :)

Mina €0.50
fyller på:
har aldrig uplevt min hoj som krasch benägen (även om jag ligger i diket å vilar ibland).. inga problem att skrapa knän etc.. inga problem att köra ifrån rettor och gixxrar heller ;)
känns väldigt stabil på kurviga vägar fast ändå smidig, inga problem med grova nerlägga i 220+

motorn är som sagt görago, helt underbar, samt fruktansvärt bra kvalitet.. 4000 felfria mil med min nu :tummenupp (inget ovanligt med VTRen)

ett annat plus är att körställningen är väldigt skonsam, har aldrig känt av några värkar i axlar/rygg trots en del långfärder.

billig försäkring borde ju väga upp den höga bensinförbrukningen med ;)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Törnberg skrev:
...

Du har inte förstått frågan. R1 är till exempel en extremt kraschbenägen hoj. Den delen av det som ligger hos den klassiske R1-föraren är ju oviktigt men det som ligger hos R1'an såsom nervöst chassie och idiotmycket effekt är hojrelaterat.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Hmm, jag tror att den har en bra kombination av stabilt chassie och lagom mycket effekt.

//Anders.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
För helvete Chrille, byt avatar omgående. Ingen kan ta dig seriöst med den där... :lol

priest

Mannen, myten, kvinnorna...
Gick med
16 Nov 2003
Hoj
TL1000R, Norton Commando -69
Chrille skrev:
Du har inte förstått frågan. R1 är till exempel en extremt kraschbenägen hoj. Den delen av det som ligger hos den klassiske R1-föraren är ju oviktigt men det som ligger hos R1'an såsom nervöst chassie och idiotmycket effekt är hojrelaterat.

Pga att det är en twin, är den smalare än en rad fyra, och därför väldigt lätt att brottas med i kurvorna. Sen drar den jämnt över hela registret upp till 9000~, inga nervösa effekttoppar. Har aldrig kört en mer lättkörd sporthoj, å då har ja kört r1, blade, fzr... närmar mig 4000mil nu..
jaja, hoppas du fick svar på det du ville veta

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Sitter och filurar på vad det ska bli för landsvägshoj nu och Firestorm lockar. Hade egentligen bestämt mig för Honda Hornet 600 men så vill kvinnan övningsköra och då måste det vara +700cc.

Frågor.
-VTR är känd som ganska horisontalbenägen i ban-sammanhang, är detta enbart pga hårdkörningsegenskaper eller är det något som går igen när man kommer ut på gata?
- Är motorn att betrakta som snäll rent karaktärsmässigt eller är den lynnig med knepig känsla, växellåda, hål i registret eller liknande?
-Kända svagheter?

Någon annan kul, billig hoj på över 700cc? Tips?
Dåliga justeringsmöjligheter på fjädringen, vilket kanske bara är av betydelse på banan.
Dålig aktionsradie (riktigt törstig i kombination med liten tankvolym).
En fin landsvägtourer, med femårig motor/växellåda/elektronikgaranti.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Gaffeln var lite kajko på åtminstone de tidiga VTR-erna. Snabba kompressioner förvandlade gaffelbenen till ett par spett, vilket inte gör underverk för väggreppet. Kanske är det därför så många VTR-er äter grus på bankörningar?

För övrigt är det en Honda, utsökt kvalitet, lättkörd. Inte så frän, men det vägs upp av det faktum att den sällan går sönder eller överraskar föraren.

Soppaförbrukningen är väl det största minuset.

Snorfen

Guest
En Ducati 900ss!!
Men vill du inte ha italiensk så varför inte en TRX 850....har dock ingen egen erfarenhet av den men verkar vara en skoj hoj.....

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Snorfen skrev:
En Ducati 900ss!!
Men vill du inte ha italiensk så varför inte en TRX 850....har dock ingen egen erfarenhet av den men verkar vara en skoj hoj.....
"Hej, jag vill ha en Honda."
"Köp en Ducati eller Yamaha." :3freak

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
valmers skrev:
"Hej, jag vill ha en Honda."
"Köp en Ducati eller Yamaha." :3freak

Nja, delvis rätt. TRX'en är ju en rätt kul grej, men problemet med den är väl just att det är Yamaha. Men jag har ju för fan tävlat i tre år på Sukkor.

Ducati får någon däremot ge bort om det ska bli ett alternativ.

Edit/sen bad jag ju om förslag juh

Last edited:

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Chrille skrev:
-Kända svagheter?

Upplever Firestorm som lättkörd/lätt hantera, men chassit/fjädringskomponenter är väl inte världens "stabilaste", märks i högre hastigheter vid ojämnheter i vägen. Men är ganska billigt att göra något åt åtminstone gaffeln, 1000 kr för andra fjädrar, blir betydligt bättre. Ett förekommande problem är att bakhjulslagren är slut innan 2-3.000 mil, men billigt/enkelt fixa.

Motorn, drar jämt mest hela tiden, dock lite högt växlad, dvs slira på kopplingen när man kör iväg för att undvika tjuvstopp, åtgärdas enklast med att tex minska ett tagg på framdrevet. Tjuvstannar ibland vid inbromsningar, men bara flytta på en evakueringsslang, var det nu var.... Och så klonkar det rätt rejält mellan 1-2 växel, men så ska det tydligen vara....

VTRn upplevs ibland som lite törstig, men soppaförbrukningen minskar något när hojen passerat 2.000 mil, min drar väl runt 0.7/mil vid inspirerad körning på krokväg, mer om man gasar rejält, något mindre vid "touring". Ger dock lite kort aktionsradie med 16-liters tanken. (19 liter from 2001) Men finns ju gott om mackar...

Edit/ TRXen näms.. Om möjligt en ännu mer lättkörd hoj.. men även där gäller byta gaffelfjädrar, superlätt hantera på små krokvägar, men ännu klenare ram än VTR, och ligger ju väldigt rätt försäkringsnmässigt.. Se dock upp för 96-or, problem med ventilsätena. /end Edit

/B

Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
kga här på sporthoj ägde en vtr.. en mycket bra bakhjuls maskin :D men chassiet var det väl så där med.. hängde inte med för femöre när det gick fort. och den drack ju soppa värre än en a-lagare

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Chrille skrev:
Nja, delvis rätt. TRX'en är ju en rätt kul grej, men problemet med den är väl just att det är Yamaha. Men jag har ju för fan tävlat i tre år på Sukkor.

Ducati får någon däremot ge bort om det ska bli ett alternativ.

Edit/sen bad jag ju om förslag juh

Har du/tjejen vägen förbi gbg och vill prova nåt lättkört och... ehh... vackert så får du höra av dig. Inte till salu dock!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln