Firestorm som förstahoj

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
VTRn är IOFS relativt lättkörd, åtminstone ur min egen synvinkel, men krävs inte mycket felmipplande med tex växelspaken så skjuter motorbromsen dig ut i skogen med en stor smäll... ;) eller lite för mycket vridande på gasen så ser man rakt upp i himmlen... :D

Skulle vilja rekommendera en mindre hoj som 1:a-hoj, tex SV650 eller TRX850. Dels så är det en vettigare försäkringspremie, lite mindre vikt att kasta runt, dvs lättare om man tex gör ett felaktigt spårval, och en mer hanterbar effekt, och när man tycker man kan nyttja hojen fullt ut, så är det ju bara att "byta upp sig" :tummenupp

Mina reflektioner grundar sig på landsvägs/krokvägsåka, ska man ägna sig åt banåka, så är det kanske en "större" hoj som gäller.

Men, oavsett storlek på hoj, så är det givetvis en Twin du ska ha!

/B
 
Last edited:

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Nog går det bra att börja med en vtr men det är ganska kul att växa ur en cykel så titta på en stor offroad, TDM, TRX, SV osv innan du bestämmer dig. Sen ser det faktiskt kanska pinsamt ut med en race hoj när man ser att föraren inte ens kan ta en sväng i måttliga farter. Ska du dessutom hålla dig till hastighetsbegränsningen så blir du trött i armarna ganska fort på en hoj med för sportig körställning.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Jag köpte en Kawa Zephyr 750 i fjol vår (strypt till 50 hk) som jag övningskörde på och körde upp på. Helt perfekt att lära sig på.

När jag fick kortet så bytte jag till en SV650S (ca 70 hk) och det var ett otroligt lyft! Nu har jag kört snart ett år med den och byter imorgon till en Daytona (130 hk). Den skulle jag dock *inte* velat ha som förstahoj! Och ingen annan hoj heller med 100+ hästar!

Jag tror faktiskt det är vettigt att "jobba upp sig". Om man inte är oerhört disciplinerad vill säga! :fakta

Lycka till med hojvalet! :hej
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Wow, det verkar nästan som om vi på Sporthoj lärt oss hålla sams! Inga har börjat skälla på varandra om våra tips om förstahojar, kors i taket.

Som du märker, Loader, är tipsen många. Gör ditt eget val och ta tid på dig! Njut av känslan att få ägna dig åt ditt kommande intresse: Snacka hoj med alla och samla erfarenheter om vad du ska ha!

Att köpa skinnställ med mera begagnat är svårt, jag letade förra hösten men hittade inget. Det sista en knutte säljer är sitt ställ, det behåller man "om man får chansen att låna / åka med / köpa hoj igen". Lycka till i jakten!

Och, lite tips om försäkringar: Skaffa några registreringsnummer på olika tänkbara hojar och ring runt till bolagen och fråga om premier. Gör detta INNAN du skaffat hoj!

Exempel på registreringsnummer hittar du på www.smr-mc.se välj Sök MC -> MC-sökning i menyn uppe till höger.

Nästan alla bolag har sina egna specialvillkor och hittar man rätt försäkring för ens egen situation finns det grova pengar att spara (men tro för den skull inte att det blir billigt). I senaste numret av Bike fanns en stor sammaställning över olika bolag, priser och klasser, den kanske kan hjälpa dig. Själv är jag medlem i SMC och får på så vis bra rabatt hos Bilsport & MC.

Slutligen: Snåla inte på hjälm, ryggskydd och stövlar.

Lycka till med övningskörningen! :rock

Edit: Tips om smr-mc.
 
Last edited:

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Tinatjejen skrev:
man måste väl ha minst en 700cc:are för att få köra upp för tungt kort, vilket det ju lät som att han ville göra, på sin egen hoj.

Tell me about it. Det var inte lätt att hitta en övningshoj åt flickvännen som var på minst 700cc och billig nog att krascha.
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Så, nu har jag varit till Lelles o blivit lite fattigare :cool:


Jacka: Astar TZ-1
byxa: Astar Bat Pant
stövlar: Astar SM-X
hjälm: Shoei Raid
handskar: Spidi
ryggskydd: UFO

Sen så har jag varit iväg o tittat på en VTR o den va importerad, e det nån nackdel med att köpa en sån?

:rock :rock
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Gnällspik skrev:


Jag hör folk nu och då som kläcker "Jag tänkte börja med något litet, som en CBR600". @_@ För helvete, en CBR600 har 120 hästar, gör 0-200 snabbare än en tidig GSX-R 1100 och toppar 250! Vad menar de med "litet"?

Den CBRen skulle jag vilja se, den köper jag direkt!
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Jag tycker att du bör köpa något billigare till en början. Det blir som tidigare nämnts billigare När du klotar :rolleyes: men framförallt är det trist att köpa en dyr hoj för att ett par månader senare komma på att hojens personlighet och din egen inte går ihop. Det tar ett litet tag av körning innan man förstår att utnyttja hela cykelns kapacitet och märker vad det är för typ av hoj och då är det lätt hänt att du plötsligt ångrar ditt köp och vill ha radfyra istället ;)
Mitt tips är att du skaffar en lite äldre hoj till en början, kör upp lite erfarenhet och sedan provkör du skiten ur så många olika hojar som möjligt, så kommer du hitta din personliga favorit snart.
Lycka till :hej
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top