Firestorm vs SV1000s

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
FZ-1 N
Tja!

Dax att byta ut SV650 mot nåt nytt kul..

Duktig beslutsångest mellan Firestorm och SV1000s.. Twin ska de va :)

Tips och synpunkter? Någon som har bra koll på dessa hojar?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Heh. Ja, det är en bra recension av VTR:n. Plus att det är rätt kul läsning.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Av de två ovan hade jag valt Firestormen på allt utom ljudet - SV:n har ett brutalt muller!

Kolla också in KTM SuperDuke, Ducati Monster och Aprilia Shiver eller Tuono. Riktigt brutala hojar med grymt ljud i! :tummenupp

OffT: Lite kul att båda ni som skrev först har nåt med pengar och lycklig i signaturen... ;)

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
När jag sålde min SV650 för några år sedan var jag inne på precis samma linje som du. En Firestorm eller en Sv1000. Jag kikade även en del på Tl1000.
Jag valde ingen av dessa hojar utan köpte istället en Aprilia Falco som jag är grymt nöjd med.
En typisk allroundcykel som funkar lika bra med polarna efter kurvig väg eller som touring fullproppad med packning.

^Fritte^

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Honda VTR 1000-98, KTM 450 SX-04
Tycker du gör rätt i att köpa Twin den är så gott ljud i dem. Jag ler varje gång jag hör startmotern ilskna ljud tills luften fulls men ett härligt muller.
Speciell känsla!

Vilka årsmodeller tittar du på? för på VTR så händer det lite 01, bla större tank och annan instrumentering (bensinmätare).

Barnsjukdomar på VTR är iaf
framdämparna är lite klena för oss som inte väger 50 kg , Man bytar dem till öhlins (ca 1000 spänn)

Det är vanliga förgasare på VTR:en medans SV1000S har insprut.
Då får du bänka om den om du vill ha häftigare blås än orginal(vilket man vill ha, när det kommer dessa modeller) annars pluddrar den vid 2800-3500 rpm

Kamkjedesträckarna har gått på en del VTR:er, så den skall väl bytas på de tidigare modellerna (före 02?) (ca 1200 kr)

Bakhjulslagert kan vara en svag punkt på VTR ibland.

SV1000S:
klarar nog om du bara bytar till slip on, men för bästa resultat så skall dessa nog mappas om.

Skall du ha av framdäcket på dessa måste du ha en specialinsex historia (pris ca 350 kr)

Har inte hört om några större fel på dessa annars, men jag är lite bättre påläst på VTR.

Deta är vad jag kommer på just nu. Jag har inte kört SV1000S men hoppas kunna gränsla en SV1000S som tillhör en kompis, dem närmsta veckorna.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Har du kollat vad försäkringen kostar på Sv1000?:näsblod
Måste det vara en V-twin? Annars kanske en F800S skulle passa?:)

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
SV1000: Modernare hoj, insprut, grymt snygg bakdel med diodlyse. Går jämnare än VTR, annan körställning (mera upprätt). Förmodligen väldigt pålitlig eftersom det är en något nedtrimmad variant av gamla TLS-motorn.

VTR: I princip oförändrad sen premiären ´97, förgasare, större tank och lite annat på de senare årsmodellerna. Dessutom nya kamkedjesträckaren på de nyare. Vibrerar mer men har oxå betydligt råare gång. När det gäller effekt är det en marginell skillnad, på pappret uppger dock suzuki betydligt mer men de som blivit bänkade visar att suzukin har en handfull hästar mer (om man jämför i originalutförande).

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
SV1000: Modernare hoj, insprut, grymt snygg bakdel med biodlyse. Går jämnare än VTR, annan körställning (mera upprätt). Förmodligen väldigt pålitlig eftersom det är en något nedtrimmad variant av gamla TLS-motorn.

VTR: I princip oförändrad sen premiären ´07, förgasare, större tank och lite annat på de senare årsmodellerna. Dessutom nya kamkedjesträckaren på de nyare. Vibrerar mer men har oxå betydligt råare gång. När det gäller effekt är det en marginell skilnnad, på pappret uppger dock suzuki betydligt mer män de som blivit bänkade visar att suzukin har en handfull hästar mer (om man jämför i originalutförande).

Det heter diodlysen, och premiären var faktiskt redan ´97 - det är en gammal hoj ;)
Angående VTR så blev tanken större och blinkers mindre '01. '02 kom de nya kamsträckarna.

/dryge

rookie har erfarenhet av båda hojarna - han vet vad han talar om!
Själv tror jag inte det är någon större skillnad dem emellan. Det beror på vad du själv gillar för märke på tanken eller vilken som har bäst körställning för din längd.

Last edited:

^Fritte^

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
Honda VTR 1000-98, KTM 450 SX-04
Hmm när jag läser allt så verkar faktiskt Sukkan vara en bättre hoj på många punkter ... så varför har 3 st som svarat köpt VTR ? :)

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Har du kollat vad försäkringen kostar på Sv1000?:näsblod
Måste det vara en V-twin? Annars kanske en F800S skulle passa?:)

Jajjemän! Jag siktar på en SV1000 och 3200 halv/hel är en trevlig försäkring.
Om jag sen kan fixa inköpet....:gnissla

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hmm när jag läser allt så verkar faktiskt Sukkan vara en bättre hoj på många punkter ... så varför har 3 st som svarat köpt VTR ? :)

Jag tyckte VTR:en (en 02:a körde jag) var skönare att köra och skönare att sitta på, kändes bättre i fjädringen och övrigt i chassiet. Men SV1000 låter häftigare.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Trevliga hojar både två men personligen tycker jag SVn är mer bang for the buck. Firestormen har hängt med lääääänge, känns mindre på alla sätt. SVn är modernare och har mer mos, iaf känns det så. Enda minuset är väl något klena fjädringskomponenter för riktig hårdkörning men sånt går ju att fixa till.

Var faktiskt nära att slå till på en SV när jag shoppade litertwin för ett par år sedan...men så provkörde jag en röd SP1 och då var det helkört :D :yoparty

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
jag har inte ägt VTR men jag har kört en ett par gånger då en polare och jag bytt sadel. Inga jätteskillnader faktiskt, något bättre skjut och mjukare sadel på SV'n men som sagts tidigare inte är det så värst stor skillnad mellan dessa hojar. Designen är det som avgör för mig. Hade jag köpt hoj idag hade jag valt Aprilia Tuono istället för effektens skull.

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R

Bifogat

• bult.jpg
    bult.jpg
    68.5 KB · Visningar: 84

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
FZ-1 N
Tack för feedback.. Det som (i mina ögon) talar för SVn är att den ser bra mycket modernare ut än Firestormen, men honda är ju alltid honda.. Kollar efter ngt runt årsm 03-05 typ.. I år går ju dessutom Firestorm i graven som modell...

3200 för halvförsäkringen som någon skrev ovan, var i h-vete har du hittat det?! Jukkasjärvi, 72 bast och körkort sedan 47?! (No offence..)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...