Firestorm vs SV1000s

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Ok, det är dryga tusingen under vad jag betalt för halv/hel på SVn!! 28, garage, utanför Malmö (Vellinge)...

Nöjd med Firestormen btw?
 

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Revinge
Hoj
B-King
Ok, det är dryga tusingen under vad jag betalt för halv/hel på SVn!! 28, garage, utanför Malmö (Vellinge)...

Nöjd med Firestormen btw?

Mycket :tummenupp som sagt det är bra om du bara bytta kammkädjestr.mycket pålitlig maskin,har en polare i grekland som har en ¨98 sen den var ny,har kört med den ca8.500 mil och rullar fortfarande! utom vanlig service han har bytt 2ggr.sträkaren och hjullager bak:tummenupp jag tycker de helt ok. sen som sagt fjädring har inget ¨elite¨ komponenter men duger aldelles utmärkt för vardagskörning och rätt hård gatukörning + jag tycker själv den är snyggast:tungan
 

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
Det funkar inte att låta någon annan rådgöra vilken modell du ska välja.
Jag stod inför samma problem,men stack till "din mc" o pröva en sv 1000,
Kanon mysig hoj men tyckte den kändes stor o något klumpig,dessutom hade jag svårt för designen.
Stack efteråt till honda mc center o körde VTR,en den blev min efter ca 1 timme.. Jag blev kär:kär .
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är väl bara på dom äldre - innan 02/03? som kamkedjesträckarna var dåliga.
Honda fixade till dom då.

Pillar just på några som sett 4500 mil o dom e som nya - dom är från -04.
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Jag har en sv1000s och ljudet är grymmt, snäppet bättre än på VTRen, men jag blev lite besviken när en polare körde ifrån mig gång på gång, jag tog i början sen uppe i lite hastighet så kom han ifatt och ifrån med sin gamm VTR. så VTRen går bättre, men sv´n har nog en av hojvärldens snyggaste rövar !
 

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Svedala
Hoj
Inte japanskt
SV1000 finns väl inte heller som ´08? De som uttalat sig om att ljudet skulle vara fetare på SV har nog aldrig lyssnat på en VTR med rätt pipor...:tungan

VTR med rätt pipor skulle kunna vara en med LeoVince kolfiber. Lägger en "lagom" bullermatta! Framför är ljudet vid avslag/motorbroms fantastiskt! :yoparty

VTR rullar som tidigare sagt på sista säsongen, försäljningsmässigt alltså. Klassiker. Känns inte som om SV1000 har samma "aura" som VTR.

/DR J
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Hade en firestorm för ett par år sedan, kör nu Sv1000, naken version.
Väldigt trevliga allround hojar båda 2.
VTRén är mer bakhjulsbenägen än SV´n.
Det e bara att köpa :)
 

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Svedala
Hoj
Inte japanskt
Ja, det skulle verkligen kunna vara en helrätt kombination :tummenupp


:D Har haft.

Till trådskaparen: Köp VTR 02´eller senare. Häng på slip-on (med dB-killer så klart...(swekop = polis...? :tungan )) dynojeta(eller motsvarande), kn-filter bänka,och sätt öhlinsfjädrar i framgaffeln och du har bra förutsättningar för hojskoj! :tummenupp
 

Bifogat

  • slipon.jpg
    slipon.jpg
    45.9 KB · Visningar: 59

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
VTR rullar som tidigare sagt på sista säsongen, försäljningsmässigt alltså. Klassiker. Känns inte som om SV1000 har samma "aura" som VTR.

/DR J

Vill man ha klassiker stämpeln med "SV motorn" så är det bara att shoppa en TLS. Mer krut, mindre vikt och en roligare hoj får man på köpet. :tummenupp
Gillar man inte designen får man väll köpa en VTR då... :hihi

SV1000 har ju absolut inte samma aura som en VTR. Och jag förstår inte de som klagar på VTR ljudet! :va Det är ju helt underbart ! - om det sitter lite mullerburkar på. :)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
KANONTRÅD tamefan

Ni som har kört VTR, SV och TLS/TLR så tyck gärna till, ifall ni läser tråden!

Stått själv och velat en förbannat lång stund, eftersom själv skulle vill ha en mer allroundhoj av litertwintyp.

Ducati i all ära, men prislappen........

De jag själv kika på är också SV enlitare, firestorm och om kanske prislappen får bestämma då TLS.

Håller med många i tråden.
- SV snygg bakände
- Firestorm påtlitlig
-TLS billig, men där kan det hända grejer.


Detta även efter diverse även inhämtade omdöme från polare, google det mesta när man letar eller!? efter nått:)


Men det slutar ju alltid på personlig känsla, vilket just nu är ett frågetecken.

Har provkört både lille och store SV. På grund av "off-season" så har de andra inte blivit av.

SV'n tyckte jag var kanon.

Men, efter har läst tråden, så måste jag testa mer. "Bakhjulsbenägenhet", det är ju en av de roligaste grejerna.

Är själv mer fokuserad på lägre vikt än sista hästkrafterna. (lägre vikt brukar vara det bästa för bushoj).

Efter ha läst tråden, så trodde jag att vtr var mer klumpeduns. Det här måste testas...


EDIT: På MC-Mässan i Göteborg, så ville man känna på både VTR och SV enlitare.
MEN: Försäljningen har upphört av båda pga de inte klarar framtida miljökrav berättade de. Va fan...:mad:
 
Last edited:

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Svedala
Hoj
Inte japanskt
KANONTRÅD tamefan
:

VTR är smidig som sjutton. Smal, hyggligt låg tyngdpunkt. Byt ljuddämparna och du landar på en torrvikt på ca 185kg. Inte för illa för hojtypen. Sen är den snygg också, framför allt i mattsvart (-03)! Gå på bakhjulet? Ja, lugnt! :yoparty

Glöm inte att gå in på VTR-forumet för vidare info och tips: www.vtr.nu . Ok för att de är insnöade på sin hoj, men de vet en massa!

/DR J
 

Bifogat

  • VTR1000FFIRESTORM-2003.jpg
    VTR1000FFIRESTORM-2003.jpg
    21.4 KB · Visningar: 71

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Men, efter har läst tråden, så måste jag testa mer. "Bakhjulsbenägenhet", det är ju en av de roligaste grejerna.

Ska du "stunta" eller köra längre sträckor på bakhjulet så kan du stryka SV/TL direkt.
Inte för att de inte går att wheela en TLS, det gör den av sig själv. Men oljepickupen sitter på ett synnerligen dåligt wheelie ställe och motorn oljesvälter relativt fort - obra. Lite powerwheelies är OK, men inga sådanadär kilometer wheelies. :(
Eftersom SV'n i princip är samma motor antar jag att det gäller den också.

VTR'n är ju inte direkt översvår att wheela med heller...

:hej
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Du kan ju kolla lite va dehär killarna säger när de kör eller bara titta på lite V-tvin bus.

http://bikerpunks.com/videos/fastbikes-honda-vtr-ducati-916-suzuki-tl-1000r.html

Jag är ju superpartisk när det gäller VTR-TL. Så jag säger ingeT(L).

/N

Hmmm i den filmen säger de väl "However slow the VTR is on top it is still THE KING OF WHEELIES" :tungan

Samt om TL(R) det återkommande "Running wide problem"....samt spiken i kistan..."A shitty bike" :tungan

Samt typ två miljarder "Fuck" :D

/P.Artisk
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top