Firma som lägger om och balanserar däck billigt i Uppsala?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
zeal skrev:
TT.. vad skulle dina grisar säga om dom vet hur du lägger om o ändrar i andras citat? :kocko..

förövrligt så talar vi inte om min mamma i detta forum.. :mattias :tungan
hon är en snäll person.. ;) .. så hon skulle förstå . :tummenupp

/z
Jag ändrade inga citat, du TYCKTE verkligen att Adäck gjorde det ok :7peta
Och ja, zäälmamma ÄR snällmamma
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

RD500

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
yzf1000r Ktm520 nc24 xtz750 dr650
WestW skrev:
Enda firman med balanseringsmöjlighet i Enköping ville ha halva min månadslön för att kränga av ett däck, kränga på ett nytt och balansera.

Billigt och med orepad fälg som resultat är mina krav på firman jag letar efter

Pris och var ska jag vända mig?

Vad kan Sulas ta t.ex?
hEJ EFTER SOM FRÅGAN KOM UPP SÅ LÄGGER JAG OM DÄCK+BAL FÖR 100KR+ MOMS TILL UPPSALA ROADRUNNERS OM NI KOMMER MED DÄCK OCH FÄJG. KÖPER NI DÄCK AV MIG INGÅR OMLÄGGNINGEN " WWW.BIL-MCDACK.SE "
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
A-däck rockar ju! Måste bara säga det. Jag har inte provat många ställen i stan, men A-däck var billigast för mig, och de gav alldeles lysande service. :tummenupp
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
zeal skrev:
Gummicentralen i UA har gjort en "Sulas" åt mig en gång.. dvs lagt om däcket åt felhåll även dom.. (syftar här på Gummicentralen) .. så att inte kreuger tror ngt annat :p hehe
A-däck gör det helt ok enl. mig.
/z

Bra att du klargjorde det, hade redan börjat fundera på vad du syfta på där egentligen :rolleyes: :D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Nu 60kr senare har jag ett nytt framdäck på :D
Tack till Kalle för hjälpen :yoparty

Vad som behövs

3st Biltema däckjärn a 20kr styck x 3
En skvätt diskmedel (bra glid är alltid bra)
En tjock planka (för att få däcket att släppa)
En trasa av en gammal skjorta (skydda fälgen lite, behövdes knappt)
En kompis (Som ger en tips på hur man gör, och håller i hjulet ibland)
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
RD500 skrev:
hEJ EFTER SOM FRÅGAN KOM UPP SÅ LÄGGER JAG OM DÄCK+BAL FÖR 100KR+ MOMS TILL UPPSALA ROADRUNNERS OM NI KOMMER MED DÄCK OCH FÄJG. KÖPER NI DÄCK AV MIG INGÅR OMLÄGGNINGEN " WWW.BIL-MCDACK.SE "


Priset var ju helt okej. Har du depåstöd med så det bara är att komma dit med hojen och hissa upp den?

Jag har liksom många här använt A-däck tidigare och det har funkat fint, har bara vart att komma dit, lånat depåstöd och verktyg för att ta av hjulen så har de bytt däck åt mig. (Grabbarna som jobba tyckte även att det var helt okej att jag spann omkring och rita svarta lakritsremsor på asfalten utanför med det sista av det gamla däcket innan bytet vilket är uppskattat!!) :Bugar :tummenupp
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
WestW skrev:
Nu 60kr senare har jag ett nytt framdäck på :D
Tack till Kalle för hjälpen :yoparty

Vad som behövs

3st Biltema däckjärn a 20kr styck x 3
En skvätt diskmedel (bra glid är alltid bra)
En tjock planka (för att få däcket att släppa)
En trasa av en gammal skjorta (skydda fälgen lite, behövdes knappt)
En kompis (Som ger en tips på hur man gör, och håller i hjulet ibland)

Är det på TL:en du bytt? Hur gjorde du med balanseringen då? Erkänn, det är värt hundra kronor att få det där gjort!! å då ingår balansering!
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kreuger skrev:
Är det på TL:en du bytt? Hur gjorde du med balanseringen då? Erkänn, det är värt hundra kronor att få det där gjort!! å då ingår balansering!

Japp på TLen. Självklart är det lättare att bara slänga fram en hundring och få det gjort. Men håller man hårt i slantarna så är detta ett alternativ.

Balansering behövs inte i dom flesta fall. Oftast är det fälgen som behöver balanseras och inte däck och fälg.

Då kan man köra några däck sen lämmnar man in och får endast fälgen balanserad. Eller så balanserar man enkelt själv om man vill.

Byter man 1-2 däck per säsong. Lämmna in.

Byter man 2 eller fler däck, gör det själv. Max 10min jobb att kränga själv. Man slipper åka till en firma och behöva vänta och betala. Sen är det kul att fixar grejer själv också :yoparty
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Vet inte om jag håller med Westw om att däck inte behöver balanseras.
Under dom 20 år jag har åkt hoj har jag inte träffat på ett däck som INTE har behövts balanseras.

Man vet ju hur det känns i bilen när det saknas 15-20 gram i vikter på hjulen fram, skulle inte vilja råka ut för det på hojen, för att inte tala om det onödiga slitage som det blir när däck är obalanserade.

Så jag kommer att balansera på firma oavsett vad det kostar.
 

RD500

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
yzf1000r Ktm520 nc24 xtz750 dr650
WestW skrev:
Japp på TLen. Självklart är det lättare att bara slänga fram en hundring och få det gjort. Men håller man hårt i slantarna så är detta ett alternativ.

Balansering behövs inte i dom flesta fall. Oftast är det fälgen som behöver balanseras och inte däck och fälg.

Då kan man köra några däck sen lämmnar man in och får endast fälgen balanserad. Eller så balanserar man enkelt själv om man vill.

Byter man 1-2 däck per säsong. Lämmna in.

Byter man 2 eller fler däck, gör det själv. Max 10min jobb att kränga själv. Man slipper åka till en firma och behöva vänta och betala. Sen är det kul att fixar grejer själv också :yoparty
30 gram fel på något ställe innebär det i 100 km/tim en kastvikt på 10 kg
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Bara att prova sig fram.
Behöver man balansera. Ta en axel och snurra hjulet. Köp några 5grams klistervikter och smacka på. Ytterligare en kostnad på nån 10a.

Som med allt annat. Är man osäker, lämmna in på verkstad och betala och se glad ut.

Har jag fel kommer jag in till dig RD500 för du verkar ha ett vettigt pris och så gynnar man en annan hojåkare :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
WestW skrev:
Bara att prova sig fram.
Behöver man balansera. Ta en axel och snurra hjulet. Köp några 5grams klistervikter och smacka på. Ytterligare en kostnad på nån 10a.


Funkar aldeles utmärkt att göra på detta sätt...
Se bara till att det snurrar mycket lätt!
En 10 mm gängstång på ett par pallbockar i våg funkar tex...
Men man ska inte sätta en jäkla snurr på det utan bara peta till det så det rör på sig!

Sätt vikter på den lättaste delen dvs överst på hjulet när det stannat!
Sen så ska hjulet inte stanna på samma ställe när man släpper det...
Fortsätt tills det stannar på olika ställen och inte vänder tillbaka till den tyngsta punkten!!

Har åkt 300 knyck + med hjul balansrade på detta sätt...
Ingen obalans!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kamikaze kid skrev:
Funkar aldeles utmärkt att göra på detta sätt...
Se bara till att det snurrar mycket lätt!
En 10 mm gängstång på ett par pallbockar i våg funkar tex...
Men man ska inte sätta en jäkla snurr på det utan bara peta till det så det rör på sig!

Sätt vikter på den lättaste delen dvs överst på hjulet när det stannat!
Sen så ska hjulet inte stanna på samma ställe när man släpper det...
Fortsätt tills det stannar på olika ställen och inte vänder tillbaka till den tyngsta punkten!!

Har åkt 300 knyck + med hjul balansrade på detta sätt...
Ingen obalans!

Man kan lätt komma ner till noggrannhet på 10 gram med hemmabalansering. De flesta nya hojdäck är så bra gjorda att man monterar dessa med gula punkten mot ventilen och har fälgen balanserad sedan tidigare med samma typ av däck. Störst obalans är det i ekrade fälgar och t.ex. endurohjul kan kräva upp till 80 gram vikt tvärs emot däcklåset. Balansering är viktigt för högfartsstabilitet och grepp.

Tänk på att sätta vikterna jämnt fördelade på vardera sida av fälgen (eller exakt mitt på) för att inte skapa obalans i sidled. Riktigt fina balanseringsmaskiner kan känna av sidledsobalans också och markera exakt var vikterna ska sitta m.m., men lite overkill för de flesta ändamål och inget man har råd att hålla sig med själv :)
 

RD500

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
yzf1000r Ktm520 nc24 xtz750 dr650
WestW skrev:
Bara att prova sig fram.
Behöver man balansera. Ta en axel och snurra hjulet. Köp några 5grams klistervikter och smacka på. Ytterligare en kostnad på nån 10a.

Som med allt annat. Är man osäker, lämmna in på verkstad och betala och se glad ut.

Har jag fel kommer jag in till dig RD500 för du verkar ha ett vettigt pris och så gynnar man en annan hojåkare :tummenupp
Det går alldeles utmärkt att balansera på det viset man får ha lite tålamod bara
 

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
RD500 skrev:
Det går alldeles utmärkt att balansera på det viset man får ha lite tålamod bara

Jag har inget tålamod, så jag tänker svänga förbi.
Troligen inom nån vecka så får du hjälpa mig lägga på och balancera ett par beggade racedäck.
Ska försöka komma innan folk ska ha på sommarsulorna på bilen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top