Fiskar!!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjo!

Hade lite fest här igår... :näsblod
Polarna lämnade efter sig en rosa badrumsmatta, ett bordtennisrack, ett berg med flaskor/burkar och ett akvarium! :va
På något mirakulöst sätt lyckades pumpen komma på plats redan under fest-kvällen.

Hur funkar fiskar... kan man ge dem lite müsli? och hur ofta i så fall?
Vill dem har varmt eller kallt vatten?
Hur högt upp ska vattnet gå på pumpen? ska den vara helt under vattenytan?
Lampan..ska den vara på jämt?
Ska pumpen vara på jämt?

//KaliZ

Bifogat

• fesk.JPG
    fesk.JPG
    86.4 KB · Visningar: 210
  • fesk2.JPG
    fesk2.JPG
    60.6 KB · Visningar: 202

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Fyll inte på för mycket. De måste kunna gå upp till ytan och andas, annars drunknar de.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Müsli ska funka men vad jag har hört så kan vattnet bli grumligt så skaffa torrfoder för akvariefiskar.

Vattnet blir lite syresatt med pumpen men de andas ändå vid ytan. Kör dygnet runt om inte pumpen låter för mycket, annars stäng av den på natten.
Om just din pump ska vara helt under ytan vet jag inte men som Bärgren sa så ska du inte fylla upp vatten ända till täckglaset utan lämna någon cm kvar.

Släck lampan på natten. Vattnet ska oftast vara runt 22-28 grader beroende på fiskart så du behöver troligtvis en doppvärmare också.

Sen bör du skaffa lite växter också.

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Det där är ene jävla skitfiskar... dom skitar ner akvariet på en vecka! :näsblod

Spola ner dem!

Om du inte vill göra det så får du åka Å tjacka lite växter åt stackarna. Köp Fiskmat i kulform. 2st kulor om dagen/fisk. Pumpen skall vara på 24/7 och ligga och pumpa precis vid vattenytan så det krusar sig.

Ha bara på lampan 3-4 tim dagen för att slippa en massa algblommning.

Men som sagt skitfiskar!

Edit: Mitt akvarie :tungan

Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Som någon skrev innan, se till att pumpen gör så att det är rörelse på vattenytan och skaffa lite växter till dom.
Sätt timer på ljuset så det är på i ca 8timmar.
Ha helst inte akvariet så solen kan lysa direkt på det för då blir det bara en massa alger.
IMG_1997.jpg
Här är en bild på mitt akvarie.
Har Malawi Ciklider i och några malar.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Bara 2 kulor om dagen? Var o köpte en burk förut... kulorna är små som knappnålshuven. Det kan dem väl inte bli mätta på?

Å varför ska fiskarna ha en massa växter nu då?
Jag sänkte ner en NR750 till dem... det hade jag blivit glad för om jag vore fisk iaf! :tummenupp

//KaliZ

Bifogat

• fesk3.JPG
    fesk3.JPG
    95.2 KB · Visningar: 115
  • fesk4.JPG
    fesk4.JPG
    82.2 KB · Visningar: 92

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I mitt lilla akvarium behövdes ingen doppvärmare, pumpen alstrade all värme som behövdes utöver rumsvärmen.

Grus på botten och någon vattenväxt bör du ju ha, och en slamsugarfisk så slipper du göra rent akvariet så ofta.

Det finns veckofoder som man pluppar i en gång i veckan, det har jag aldrig testat men det låter ju kanon IAF

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
I mitt lilla akvarium behövdes ingen doppvärmare, pumpen alstrade all värme som behövdes utöver rumsvärmen.

Grus på botten och någon vattenväxt bör du ju ha, och en slamsugarfisk så slipper du göra rent akvariet så ofta.

Ja just tempen... vi får hoppas att pumpen fixar det! Hur många fiskar kan man ha i en sån här liten burk? Tänkte att det kanske var en hona och en hane.. :gnissla

Dominator-Rocks

Guest
Ja just tempen... vi får hoppas att pumpen fixar det! Hur många fiskar kan man ha i en sån här liten burk? Tänkte att det kanske var en hona och en hane.. :gnissla

Många "djurvänner" skulle nog säga inga alls!

Men 2st blir nog lagom! :tummenupp

Men ffs köp dem lite grus och en växt! :7peta

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Många "djurvänner" skulle nog säga inga alls!
Men 2st blir nog lagom! :tummenupp
Men ffs köp dem lite grus och en växt! :7peta

KÖPA GRUS?! Går det inte bara ta en näve ute och tvätta den lite, innan man häver i det??? Illa nog att dem säkerligen äter för 55kr/kvartalet.

Växt får jag väl fixa då.. något i plast går bra..?? eller måste det vara riktiga grejer?

Dominator-Rocks

Guest
KÖPA GRUS?! Går det inte bara ta en näve ute och tvätta den lite, innan man häver i det??? Illa nog att dem säkerligen äter för 55kr/kvartalet.

Växt får jag väl fixa då.. något i plast går bra..?? eller måste det vara riktiga grejer?

Ta en skopa grus Skölj koka skölj! :tummenupp

Du kan sälja maten på blocket sen!

Dina fiskar överlever max en månad :gnissla

:lol

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tanken är väl att det ska vara en riktig växt som hjälper till med syresättning och grejor.

Jag vet inte mycket om akvarier, jag hade ett i ett par år, men jag var ändå tvungen att fråga en massa på djuraffären.

Nu står det tomt, men jag är smått sugen på att fylla det med något igen.

Dominator-Rocks

Guest
Tanken är väl att det ska vara en riktig växt som hjälper till med syresättning och grejor.

Jag vet inte mycket om akvarier, jag hade ett i ett par år, men jag var ändå tvungen att fråga en massa på djuraffären.

Nu står det tomt, men jag är smått sugen på att fylla det med något igen.

En riktigt växt snor lite näring och skit från alla oönskade alger och skit oXå!

En riktig växt är alltså att föredra! :tummenupp

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Fixa sand, köp lite riktiga växter samt en liten algätare.
Ha inte mer än 22 grader i vattnet för då är risken att dom vänder magen uppåt. Doppvärmare är att rekomendera, ta en med termostat så du inte stjäl en från fysiklabbet på grannens högstadieskola och kokar vattnet.
Det lärde jag mig när jag slängde i en sköldpadda och höjde gradtalet till 24. Ifs så åt sköldpadan upp alla fiskar efter ett tag så problemet löste sig.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bygg en myrfarm av akvariet istället. Mata myrorna med fiskarna. Viola!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA