Fixa bostad ASAP

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vad fan ska jag göra?

Jag är utkastad hemifrån, mina föreldrar har skiljt sig, morsan mår oroväckande dåligt. Min gammla tjej vill inte veta av mig och jag har nog aldrig kännt mig ensammare.

Just nu bor jag hemma hos en polare men jag vill inte störa i deras liv heller, jag behöver ett eget boende men det vore bäst om jag kunde gå klart skolan men det verkar lite svårt just nu.. Har ingen bil heller så nattarbete går typ inte.

Som ni kanske förstår lär jag inte komma till hardrock..

Några tips? Jag mår sjukt dåligt så snälla inget jävlandes.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag är böjd att hålla med herr H.

Ring och prata med dom så vet du vad du skall göra.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Dina föräldrar får helt enkelt ta sig i sina små kragar och ta sitt förbannade ansvar. Du har väl två föräldrar?
Om din mamma mår så dåligt att hon inte ens klarar av att ta hand om dig så får väl din pappa ta sitt ansvar.
Så jävla trött på dagens föräldrar som skaffar barn för att dom är söta när dom är små bebisar, men sen orkar dom inte längre ta hand om och uppfostra barnen.:4skrika
På soc kommer dom bara lugnt förklara att föräldrar har försörjningsansvar över sina, på eget bevåg tillverkade, barn tills dom är 20 år eller om det t.o.m är längre. Och varför ska en 18-åring behöva gå till soc överhuvudtaget när han har föräldrar som kan ta hand om honom tills han gått ut skolan och fått jobb.
Seså...ta kontakt med dina päron nu och förklara för dom att du faktiskt är deras ansvar trots att du fyllt 18 år och ingen jävla möbel som dom bara kan slänga ut.

MC Doktorn

Guest
Dina föräldrar får helt enkelt ta sig i sina små kragar och ta sitt förbannade ansvar. Du har väl två föräldrar?
.

En tvättäkta renrasig moralkärring :tummenupp

@Prulle.

Se det här som ditt livs chans skaffa ett jobb bli vuxen.
Bo där det finns bostad, jobba där det finns jobb.

Alla kan inte börja från toppen, idag en förlorare imorgon kanske en vinnare :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Med tanke på allt du berättat om dina hemförhållanden så tycker jag du ska lyssna på Honkiie och f.ö. ignorera fröken vimmsig...

Dominator-Rocks

Guest
Leta jobb med ljus och lykta, ta vafaan som helst!

Du kan när du har stabiliserat din tillvaro/ekonomi leta efter andra mer trivsamma jobb!

UT Å LETA MED DIG!:mad:

Hoppas det ordnar till sig! Och kom ihåg du är inte ensam om att vara/varit i den här apjobbiga situation många har varit där innan dig och lyckats få rätsida på saker å ting! Och kan dem så kan du! Eller?

Det finns dom som inte har lyckats också! :mattias Och det är upp till dig i vilket led du skall gå!

:rolleyes: Å herregud vad vuxet det där lät då! Förutom stavfel och svenskan förstås :hihi

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Med tanke på allt du berättat om dina hemförhållanden så tycker jag du ska lyssna på Honkiie och f.ö. ignorera fröken vimmsig...

Vimsig stavas alltid med ett m.

Så här säger lagen och den brukar tyvärr soc hålla väldigt hårt på:
Vad gäller om jag är ung och vill flytta hemifrån?
Enligt lagen är föräldrar skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år. Om du fortfarande går i skolan (gymnasiet) när du fyller 18 år förlängs skyldigheten. Den gäller då tills du gått ut skolan, men inte efter du fyllt 21 år.

18-20-åringar som inte går i skolan kan alltså söka ekonomiskt bistånd för egen del. Men när det gäller bistånd till kostnader för eget boende har ungdomar inte någon självklar rätt till detta. Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen, t.ex. hälsoproblem. Man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva.

Uppdaterad: 19 oktober 2007
[Ämnen] [Ekonomiskt bistånd]

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Du kan även kontakta din skolkurator så får du stöd och hjälp med kontakter med myndigheter och det är viktigt att du själv får stöd av någon vuxen.

Och du, mår du riktigt dåligt så ska du absolut inte tveka att kontakta en psykjour.Du ska absolut inte behöva gå igenom detta själv och kom ihåg att du har inte bett om att hamna i denna situation och du ska ta ansvar för hur du mår inte hur andra mår och tänker.

Lycka Till...

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Vimsig stavas alltid med ett m.

Så här säger lagen och den brukar tyvärr soc hålla väldigt hårt på:
Vad gäller om jag är ung och vill flytta hemifrån?
Enligt lagen är föräldrar skyldiga att försörja sina barn tills de fyller 18 år. Om du fortfarande går i skolan (gymnasiet) när du fyller 18 år förlängs skyldigheten. Den gäller då tills du gått ut skolan, men inte efter du fyllt 21 år.

18-20-åringar som inte går i skolan kan alltså söka ekonomiskt bistånd för egen del. Men när det gäller bistånd till kostnader för eget boende har ungdomar inte någon självklar rätt till detta. Ungdomar som vill flytta hemifrån får bara hjälp till bostadskostnader när det finns starka skäl för flyttningen, t.ex. hälsoproblem. Man räknar med att ungdomar inte flyttar hemifrån förrän de kan betala för boendet själva.

Uppdaterad: 19 oktober 2007
[Ämnen] [Ekonomiskt bistånd]
Nu handlade det ju inte om han VILL flytta hemifrån. Han har blivit utkastad och kan inte 2 föräldrar ta hand om honom så är myndigheterna skyldiga att hjälpa till.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Japp, bikta sig för en soc-kärring så att hon får anledning att gräva i hela släktens privatliv gör ju säkert allt så mycket bättre...

Sök lägenhet bums, sök även jobb bums, tills du har ett jobb som kan försörja en lägenhet bor du hemma hos den minst jobbiga föräldern, kompisar eller släktingar.

Eller så kollar du om dina päron tillsammans kan hosta upp ett litet "bostadsbidrag" åt dig
Söker du bara vettiga lägenheter så behöver det inte kosta skjortan, en nergången hyresetta utan kabeltv/internet funkar bra.

Men har man krav som att det ska vara takvåning med klinkers och golvvärme nedanför jakuzzin så får man bo hemma tills man har råd med det.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Japp, bikta sig för en soc-kärring så att hon får anledning att gräva i hela släktens privatliv gör ju säkert allt så mycket bättre...

Sök lägenhet bums, sök även jobb bums, tills du har ett jobb som kan försörja en lägenhet bor du hemma hos den minst jobbiga föräldern, kompisar eller släktingar.

Vadå gräva i hela släktens privatliv? Dom behöver väl bara få det bekräftat av föräldrarna att han är utsparkad från hemmet. Varför skulle dom få för sig att försöka gräva fram skit om övriga släktingar?

Att börja jobba är väl inte heller så lätt eftersom han verkar gå på gymnasiet. Studera på heltid = inte jobba, och att hoppa av gymnasiet är nog det dummaste man kan göra.

Till trådskaparen: Vad fan har du för föräldrar som sparkar ut dig? Om inte dina föräldrar fixar nåt åt dig så tycker jag du ska gå till soc och försöka få dom att stå för en lägenhet tills du gått klart gymnasiet. Du kan ju inte ha långt kvar till studenten. Efter det kan du ju enkelt fixa jobb och klara dig själv.

Jag hade då brutit helt med föräldrarna om jag var i din sits.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vadå gräva i hela släktens privatliv? Dom behöver väl bara få det bekräftat av föräldrarna att han är utsparkad från hemmet. Varför skulle dom få för sig att försöka gräva fram skit om övriga släktingar?

Att börja jobba är väl inte heller så lätt eftersom han verkar gå på gymnasiet. Studera på heltid = inte jobba, och att hoppa av gymnasiet är nog det dummaste man kan göra.

Du ska se att soc ställer fler frågor än "är er son utan bostad?"
Frågor som: Varför uppfyller inte ni försörjningsplikten?

Sen skulle jag tro att man får jävligt lite soc-bidrag om man har jävligt dyra leksaker, "sälj motorcykeln och betala hyran och nudlarna" borde vara det enda rätta svaret.

Det finns folk som studerar heltid på universitet och flippar burgare på kvällar och helger för att ha råd utan att ta lån, vill man så går det!

Ta in på ett elevhem FFS, kostar inte skjortan men är ju inte direkt flådigt heller.
Tak över huvudet är det IAF...
Låna en husvagn, det går utmärkt att bo i en sån, parkera den någonstans där det finns ett eluttag att hyra för en billig peng... (industriområde funkar om man inte har så höga krav)

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Du ska se att soc ställer fler frågor än "är er son utan bostad?"
Frågor som: Varför uppfyller inte ni försörjningsplikten?

Sen skulle jag tro att man får jävligt lite soc-bidrag om man har jävligt dyra leksaker, "sälj motorcykeln och betala hyran och nudlarna" borde vara det enda rätta svaret.

Ja, men det lär väl fortfarande bara vara föräldrarna och inte övriga släkten som får utstå såna frågor. Och varför skulle han skydda dom när det ju faktiskt är så att dom inte uppfyller försörjningsplikten.

Man har rätt till försörjning när man går gymnasiet. Får man inte det från föräldrarna så får soc betala istället. Som gymnasieelev ska man inte behöva jobba samtidigt för att kunna försörja sig.

Visst finns det väl dom på universitet som jobbar istället för att ta studielån, men det är ju nånting som dom själva har valt, och jobb + heltidsstudier fungerar för långt ifrån alla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, men det lär väl fortfarande bara vara föräldrarna och inte övriga släkten som får utstå såna frågor. Och varför skulle han skydda dom när det ju faktiskt är så att dom inte uppfyller försörjningsplikten.

Man har rätt till försörjning när man går gymnasiet. Får man inte det från föräldrarna så får soc betala istället. Som gymnasieelev ska man inte behöva jobba samtidigt för att kunna försörja sig.

Visst finns det väl dom på universitet som jobbar istället för att ta studielån, men det är ju nånting som dom själva har valt, och jobb + heltidsstudier fungerar för långt ifrån alla.

Du vet hur en soc-utredning går till?
Du tror inte att soc-kärringen vill höra sig för med andra anhöriga om det verkligen är så illa att han inte kan bo hemma?
Hon kanske är grundlig så att hon frågar grannarna också?

Visst har man rätt till försörjning när man går gymnasiet, man har rätt att bo och äta hemma, utöver det har man inte rätt att kräva påfyllning på telefonkortet eller nya batterier till MP3 spelaren, man har inte rätt till pengar att äta på donken för och man har inte rätt att äga en motorcykel.

Pojkfan är inte fattig, hans föräldrar har förmodligen inte slängt ut honom, dom kanske har krävt att han ska städa rummet och nu "kan" han inte bo hemma längre...

Jag har inget emot att med mina skattepengar betala soc-bidrag åt dom som verkligen behöver det, men att betala lägenheter åt dom som inte har gått ut gymnasiet för att dom inte trivs hemma ligger långt ner på prioritetslistan.

Såna här trådar dyker upp titt som tätt...

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Du tror inte att soc-kärringen vill höra sig för med andra anhöriga om det verkligen är så illa att han inte kan bo hemma?

Visst har man rätt till försörjning när man går gymnasiet, man har rätt att bo och äta hemma, utöver det har man inte rätt att kräva påfyllning på telefonkortet eller nya batterier till MP3 spelaren, man har inte rätt till pengar att äta på donken för och man har inte rätt att äga en motorcykel.

Pojkfan är inte fattig, hans föräldrar har förmodligen inte slängt ut honom, dom kanske har krävt att han ska städa rummet och nu "kan" han inte bo hemma längre...

Jag har inget emot att med mina skattepengar betala soc-bidrag åt dom som verkligen behöver det, men att betala lägenheter åt dom som inte har gått ut gymnasiet för att dom inte trivs hemma ligger långt ner på prioritetslistan.

Såna här trådar dyker upp titt som tätt...

Har du läst Prulles andra trådar? Jag personligen skulle inte invända mot att mina skattepengar gav Prulle tak över huvudet i 7 månader tills dess att han gått ut gymnasiet och kan försörja sig själv.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Så kan det givetvis också vara, fast det vet vi inte.

Ja, men det är ju fortfarande bara frågor angående föräldrarna. Om det är sant så förstår jag inte varför det ska vara så jobbigt för släktingar att eventuellt få bekräfta att det är så.

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Som du förstår så funkar inte dessa trådar helt friktionsfritt, har du någon att prata med som kan ge dig råd?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA