Fixa förgasarna när Braigasen dragit ned.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fasen också ska jag slå till med en 30 l tvätt från Amazon? Jag är som sugen nu.
Den jag beställde blev det i princip samma pris på inkl frakt som den på Amazon innan tull och moms och avgifter kom till, så det blev ebay.de för min del. Ska skeppas från Tyskland enl uppgift.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fasen också ska jag slå till med en 30 l tvätt från Amazon? Jag är som sugen nu.
Har du Amazon Prime så kan man ju vara ganska säker på att både få saken och kunna skicka tillbaka den om man inte gillar den.
Annars Youtuba live videos på hur bra de är först.

Vad hände med alla SH-gruppköp som fanns tidigare förresten? :tungan

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Alltid kul med nya prylar, funderade själv på en tvätt men kom aldrig till skott. Använde fruns smyckesrengörare istället men fick dela allt i smådelar.
Är det bara bränslerören mellan förgasarna som bråkar och inget annat är det ju bara att byta o-ringar på dem, snabbt och lätt. Gjorde det själv för två år sedan med o-ringssats från Jula Biltema o-ringar och än så länge håller det tätt och inget har exploderat.
1654838990009.png

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ultraljudstvätt är ju helt värdelöst till förgasare, jag har en själv och har aldrig fått ordning på några förgasare med den. Jag har provat alla tänkbara tvättmedel i ultraljudaren utan framgång eller samma framgång som vanligt bad.
Om man kan ta att förgasarna blir mörkare i ytan så rek jag kalkosan eller klinkers rengöring. Även maskindiskmedel modell industi , samma som bönder har till mjölkanläggningar är bra.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)

Beställd. 10L hoppas jag duger. 15L hann ta slut medan jag velade.
Vad sjukt, jag måste ha knipit den sista 15L då?
Exakt den länken.
Velade mellan 10L och 15L, jag tänker mest köra smådelar.
Men kul, då får vi utvärdera när dom kommer :tummenupp

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ett tips som kanske funkar (vanligt med ingrodda RC motorer) är o sjuda dom i glykol, hur det funkar in i alla små jädra hål o munstycke vet jag inte- men rent som nytt verkar det bli.
Sjuda i kastrull UTOMHUS!!

//jj
Etylen eller propylen? Eller det kanske inte spelar roll?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ett annat effektivt knep jag brukar ta till för att få ordning på läckande flotörnålar och även få lös skräp är att köra en borrmaskin med hammarfuntion (bilfunktion) utanpå gasarna.
De kan man först prova utan att en ta loss fuggarna från hojen. Läckande flotörnålar brukar skallra till sig då, och skräp brukar skallra lös från munstycken. Även vid tvättning av lösa isärskruvade gasare brukar jag ta upp dem ur badet och bilhamra på dem några ggr. Man får såklart ha en stålbit mellan gasare och borr/bilhammare :hihi
De är bet effektivare än en värdelös ultraljudstvätt.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Ett tips som kanske funkar (vanligt med ingrodda RC motorer) är o sjuda dom i glykol, hur det funkar in i alla små jädra hål o munstycke vet jag inte- men rent som nytt verkar det bli.
Sjuda i kastrull UTOMHUS!!

//jj
Bra tips.
Tänker på dom gånger som man har haft problem med en topplockspackning på vattenkylda motorer.
Jäklar vad rena kolvar och ventiler är när man har haft kylvattenläckage in i förbränningsrummet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bra tips.
Tänker på dom gånger som man har haft problem med en topplockspackning på vattenkylda motorer.
Jäklar vad rena kolvar och ventiler är när man har haft kylvattenläckage in i förbränningsrummet.
Det blir lika rent om man har vatten insprut utan glykol. Det är när vattnet förångas på mikrosekunder som ångexplotionen sliter loss sotbeläggningarna.

Funkar faktiskt att sota av en motor genom att du ha en fin vatten dimma in i insug när motorn går.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Det blir lika rent om man har vatten insprut utan glykol. Det är när vattnet förångas på mikrosekunder som ångexplotionen sliter loss sotbeläggningarna.

Funkar faktiskt att sota av en motor genom att du ha en fin vatten dimma in i insug när motorn går.
Ok, det kanske är glykolens högre kokpunkt som gör det mer effektivt när man kokar saker i det?
Men intressant input.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ok, det kanske är glykolens högre kokpunkt som gör det mer effektivt när man kokar saker i det?
Men intressant input.
Jag skall absolut inte säga att glykol inte funkar men när man pillar isär en turbo motor oavsett bensin eller diesel som haft vatten insprut så finns ej sot.

Sedan kan säkert glykol lösa upp recin avlagringar som kan sitta som världens segaste tuggummi under kolvringar o dyligt.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag har en ultraljudstvätt men känner att jag klarar mig utan. Det har hittills blivit så rent som det kan efter bad och skrubb med tex bromsrengöring.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har en ultraljudstvätt men känner att jag klarar mig utan. Det har hittills blivit så rent som det kan efter bad och skrubb med tex bromsrengöring.
Broms rengöring är väldigt skadligt för din kropp bör ej fås på händer eller annan hud då det är duktigt canser framkallande. Finns dock 2 sorter av broms rengöring en snällare o en bättre.

Själv vill jag bara framföra ett djupt förakt mot er då ni har framkallat ett avgrund djupt Villhöver av en 30liters ultraljudstvätt, fan osso?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Broms rengöring är väldigt skadligt för din kropp bör ej fås på händer eller annan hud då det är duktigt canser framkallande. Finns dock 2 sorter av broms rengöring en snällare o en bättre.

Själv vill jag bara framföra ett djupt förakt mot er då ni har framkallat ett avgrund djupt Villhöver av en 30liters ultraljudstvätt, fan osso?
Jag gillar tanken på att slippa använda starka kemikalier och kanske klara mig med diskmedel.
Ska bl intressant att prova.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Alltid kul med nya prylar, funderade själv på en tvätt men kom aldrig till skott. Använde fruns smyckesrengörare istället men fick dela allt i smådelar.
Är det bara bränslerören mellan förgasarna som bråkar och inget annat är det ju bara att byta o-ringar på dem, snabbt och lätt. Gjorde det själv för två år sedan med o-ringssats från Jula Biltema o-ringar och än så länge håller det tätt och inget har exploderat.
View attachment 472811
Men jag lär väl ändå åka på att synka om osv, då kan jag likagärna göra rent allt också.

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Skadar aldrig att rengöra samt att det är kul att veta att allt är fint och rent. Synkade förgasarna själv för första gången på nuvarande båge, innan har det känts über svårt att pilla med förgasare, och det var mycket lättare än jag trodde samt gjorde susen. Nu plockar man ner förgasare i ett huj utan att blinka ?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Idag kom tvätten.
Tur jag tod en 10 liters. 15 hade nog inte skadat, synd att någon snodde den framför näsan på mig.
Men den verkar fungera och är så vitt jag kan se identisk med Biltemas för mer än dubbla pengen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Idag kom tvätten.
Tur jag tod en 10 liters. 15 hade nog inte skadat, synd att någon snodde den framför näsan på mig.
Men den verkar fungera och är så vitt jag kan se identisk med Biltemas för mer än dubbla pengen.
Nu får du starta en Ultrasound washing chanel på Youtube med flashiga texter med "Will it wash?"
Kanske inte lika stor hitt som Hydraulic press chanel, men du skulle nog kunna få ganska många tittare ändå.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!