Fixa framgaffel, funderingar om packboxar och vilken olja man ska ha.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ytterst vanskligt då fuktiga gaffelben framför en besiktningsman är som ett rött skynke framför en brunstig tjur

Bara att tappa ur oljan innan besiktningen.
Torrt och fint.
:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag chansar i alla fall och torkar av benen innan man kommer fram till besiktningen. Har lärt mig att med lite tur kan det gå vägen att snacka sig ur en ombesiktning och få en "1:a" om man inte har nåt annat fel i övrigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det gick vägen, inte ett ord om gaffeln :D dock bullrade den för mycket :(

Nu ska jag ta och börja planera för att riva och fixa gaffeln.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ha minns bär jag skulle besiktiga min första hoj. Dagen innnan. Tänkte jag justera stötdämparna bak. Vart sådana där inkapslade i metall ala hd. Drar åt. Hör ett klonk. Tittar innuti. En del utav själva fjädern lossnade o föll i botten :). Gick bra den gången
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Lånar tråden. Jag vill göra framgaffeln hårdare men även längre. I videon jag postade på första sidan har de 20W olja istället för 7,5W men han säger även att den har en längre, "heavier" preload. Vad innebär det, att man stoppar in en distans som pressar ihop fjädern?
Gissar på att jag lägger den ovanför fjädern?

F18447A07.gif
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Låna tråden, jag gillar i alla fall då trådar spårar ur på bra sätt :)

Kan man verkligen få gaffeln högre? Jag fattar i alla fall inte hur, den enda höjd som man borde kunna tjäna in som jag i alla fall ser det med att lägga distanser mellan fjädern är hur mycket gaffel sjunker ihop i utfjädrat läge, men ska den verkligen sjunka ihop så mycket som 38 mm? Risken med distanser är väl den att fjädern trycks ihop fortare då den har mindre utrymme att fjädra ihop på och att man då tappar fjädringsväg.

Jag har ju funderingar på att sänka framänden lite genom hylsor i andra änden som gör att gaffeln inte kan fjädra ut till full längd. Detta ger ju också minska fjädringsväg men borde också ge en hårdare gaffel då fjädern blir mer spänd från början.

Jag får se när jag hinner ta tag med min gaffel just nu är det köksrenovering som är prio ett.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
I videon säger han att den höjdes med 1.5" villket är ca 38 mm.

Jag tycker att det borde vara som du säger samtidigt läste jag någon skriva att preloading inte gör fjädern hårdare utan den höjer bara :va
Har t.o.m. svårt att förstå hur du sänker utan att kapa fjädern men det är skit samma, bara du själv förstår det du vill göra :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, dom lär ju mena att dom har lagt distanser så att fjäderförspänningen ökat.
Och precis som bosse säger, så ska det knappt finnas 38 mm häng att ta bort.

Och att "förlänga" gaffeln genom att ta bort hänget är rejält dumt, du kommer förlora en djäkla massa grepp och känsla från framhjulet.

Med viss reservation för att det hojtillverkaren kan ha en liten aning annorlunda rekommendation till just din hoj så är det ungefär så här ska hänget vara och börja inte laborera bort det.
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,1539.0.html
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man ska korta en gaffel kan man (som jag förstått det, har inte gjort detta själv) lägga en hylsa runt delen 10 i sprängskissen du länkade till och då hindrar man gaffeln att fjädra ut med samma längd som hylsan är. Lämnar man fjädern okapad måste man få en styvare gaffel då fjädern kommer att tryckas ihop lika mycket som hylsan är lång och ge ökad förspänning, denna moddning kommer också att göra att man tappar fjädringsvägen lika mycket som hylsan är lång.

Jag kommer i första skedet att packa om gaffeln och testa med tjockare olja, sen får jag se hur jag gör om det blir nån sänkning, blir det sänkning så tänker jag mig en sänkning på kanske 10-15 mm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man ska korta en gaffel kan man (som jag förstått det, har inte gjort detta själv) lägga en hylsa runt delen 10 i sprängskissen du länkade till och då hindrar man gaffeln att fjädra ut med samma längd som hylsan är. Lämnar man fjädern okapad måste man få en styvare gaffel då fjädern kommer att tryckas ihop lika mycket som hylsan är lång och ge ökad förspänning, denna moddning kommer också att göra att man tappar fjädringsvägen lika mycket som hylsan är lång.

Jag kommer i första skedet att packa om gaffeln och testa med tjockare olja, sen får jag se hur jag gör om det blir nån sänkning, blir det sänkning så tänker jag mig en sänkning på kanske 10-15 mm.

Du måste även se till att du har häng på gaffeln enligt länken ovan efter att du kortat ner den.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Bosse: Ok, då är jag med.


Two stroke man:
Ser att hojen i videon har häng ändå fast den ska vara förlängd med ca 38 mm preload. 55 sek in i videon när han ställer upp hojen på centralstödet skjuts framgaffeln ned minst 2 cm men den kanske hade fastnat i ett läge ^^
..jag får nöja mig med 20W olja om ingen bra relativt enkel lösning finns.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bosse: Ok, då är jag med.


Two stroke man:
Ser att hojen i videon har häng ändå fast den ska vara förlängd med ca 38 mm preload. 55 sek in i videon när han ställer upp hojen på centralstödet skjuts framgaffeln ned minst 2 cm men den kanske hade fastnat i ett läge ^^
..jag får nöja mig med 20W olja om ingen bra relativt enkel lösning finns.

Hojen är för gammal för att intressera mig så jag orkar inte kolla filmen men gissar att fjädrarna helt enkelt totalt slut på hojen sen tidigare, det är trots allt en gammal hoj.

Och då har dom ju eg inte höjt den, relativt en hoj som funkar som den ska.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top