Tid för lämp...
hehe jo, bara dök upp i skallen, men har kollat upp och väntetiden på lämp ligger runt 2 veckor så det var ju inte så farligt, hade inbillat mig att det kunde ta månader.
Hej!
Skulle ta BE kort denna sommar, transportstyrelsen behövde 3 månader på sig för att utfärda lämplighetsintyg. Dom tog 2 månader på sig för att besvara ett mail. Det hann bli vinter här i Luleå innan körkortet var klart. I mitt fall så fanns inga konstigheter utan det var en helt vanlig handläggning med synintyg. Räknaren som visar handläggningstider för lämp mm, på körkortsportalen har ingen som helst förankring i verkligheten. Så mitt råd är vara ute i mycket god tid med din ansökan om lämp.
Här kommer ett citat från ett reportage som SVT Rapport publicerat i augusti i år:
"Transportstyrelsen slår rekord i antal JO-anmälningarÖver 140 JO-anmälningar sedan årsskiftet. Så många anmälningar har en svensk myndighet aldrig tidigare varit med om. Men Transportstyrelsen har lyckats att slå rekord tack vare extremt långsam körkortshantering.
Vid årsskiftet tog Transportstyrelsen över hanteringen av körkort. Tidigare var det Länsstyrelserna som hade ansvaret. Förändringen skulle antagligen leda till något positivt, men i stället har Transportstyrelsen blivit en rejäl flaskhals och hanteringstiderna vid körkortsansökningar (även när det gäller att få tillbaka indraget körkort) är nu extremt långa. Detta har fått många privatpersoner att gå i taket och därför har många valt att anmäla Transportstyrelsen till justitieombudsmannen (JO). Faktum är att antalet anmälningar överstiger 140 sedan årsskiftet och det är därmed rekord i antal anmälningar mot en svensk myndighet.
Transportstyrelsens hanteringssystem fungerar inte som det är tänkt samtidigt som tillgängligheten är under all kritik. Många som anmält sina ärenden till JO har klagat på att det inte går att nå Transportstyrelsen per telefon och att de inte svarar på epost.
Birger Höök på Transportstyrelsen, som SVT Rapport varit i kontakt med, håller med om att tillgängligheten är för dålig. Han hoppas att de kan vidta åtgärder så att folk inte ska behöva vända sig till JO.
Han uppmar dessutom till tålamod. Hanteringstiderna ska bli bättre, men det kommer att ta tid innan man är där.
— Fram till årsskiftet tror jag att vi har nått en nivå som vi själva tycker är bra. Sedan kommer vi att arbeta ytterligare för att förbättra det, men det är ett längre arbete. Det kommer att ta ett par år innan vi når de nivåer som vi absolut vill, säger Birger Höök till SVT Rapport"
Lycka till!
Mvh Anders