Fixa ny gänga till luftnippel i bromsok

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Egentligen lite off topic men vi kan lossas att oket sitter på en hoj.

Har gängpaj på luftnippeln på ett bromsok och funderar på att ta och borra ur den skadade M10x1 gängan med en 13 mm borr och gänga M14x1 i hålet, sen svarvar jag till en bussning som gängas M14x1 utvändigt och M10x1 invändigt för luftnippeln, tänker att jag låser bussningen i oket med cylindrisk låsning. Anledningen till M14x1 är att jag har en sån tapp köpt för att tillverka en rekylbroms till bössorna.

Nån som har nåt att invända om dessa tankar?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gäller att borra rakt bara så att det tätar.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
M12 finns i den hydrauliska världen, M14 har jag inte stött på.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
M12 finns i den hydrauliska världen, M14 har jag inte stött på.

M14x1 är en ganska vanlig gänga på pipor och ljuddämpare till gevär och mina bössor är gängade med M14x1.

Eftersom jag har M14x1 tapp köpt för att tillverka en rekybroms till bössorna, en M10x1 tapp använd till en adapter till oljematningen på turbobygget och en svarv att gänga med så känns dessa gängor som enklast att göra på en bussning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gäller att borra rakt bara så att det tätar.

Givetvis ska man borra hyfsat rakt men lite glapp borde man ha i gängan för att spetsen på luftnippeln ska täta mot sätet. Tänkte att man linjerar upp oket med en bromsrörsnippel i det som finns kvar av gängorna i oket och svarvar till en 10 mm stålstång så den passar i nippelns hål och har längden motsvarande borren så man kan linjera upp oket inför borrningen
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tycker det låter vanskligt, bromsok ska man nog låta vara : ) Bara för att allt känns uppfinningsrikt just nu kanske det inte gör det när bromsarna failar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svarva till en ny skruv, identisk med original men M12x1 gänga, sedan behöver du bara borra och gänga hålet till M12x1?

Funderade på det men att svarva en nippel med M14x1 gänga men det är nog snabbare att göra en bussning med M10 gänga invändigt, har tyvärr ingen M12x1 tapp hemma.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tycker det låter vanskligt, bromsok ska man nog låta vara : ) Bara för att allt känns uppfinningsrikt just nu kanske det inte gör det när bromsarna failar

Har svårt att se att bromsarna ska fallera med en gängad bussning, risken att luftnippeln ska lossna borde vara minst lika stort som det var med en lite halv taskig gänga som for då nippeln lossades.

Dock håller jag med att man nog ska tänka efter både en och två gånger då man håller på med bromsarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Här kommer hur det ser ut vid halvlek, borrade ur hålet i oket men det var inte nån lek att spänna upp oket i min dåliga Jula fräs men det gick, sen satta jag M14x1 tappen i fräsen och vred chucken för hand så den styrde in rakt i hålet och resten gängades för hand.

Efter detta gick jag över till svarven och svarvade till en bussning med M14x1 gänga utvändigt och M10x1 invändigt, sågade ett spår i bussningen så man kunde få grepp att det in den och monterade den i oket med cylindrisk låsning.

Nu är jag så här långt, ska låta låsningen härda sen ska jag fräsa av det som sticker upp på bussningen då nippeln inte annars bottnar mot sätet i oket och sen borde det funka.

Lite bilder från denna procedur
20240908_105355.jpg20240908_102822.jpg20240908_093845.jpg20240908_092049.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Japp den är dålig och dom behöver bytas på samtliga ok, men jag vill få på oket och luftat bromsarna för att kunna flytta på fanskapet till tätningar och ABS-givaren som är trasig kommer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Han Allan brukar ju köra med bågfil och filar och även om jag nog inte är lika säker filare som han så valde jag dessa verktyg då det var enklare att såga och fila mot att spänna upp oket i fräsen och fräsa av bussningen.

Nu är oket klart och har läckagetestats med tryckluft och nippeln funkar som den ska, är tät stängd och öppnar då den lossas.

Åter igen ser man nyttan av en svarv och en fräs även min fräs är ganska dålig.

Så här blev det
20240908_143026.jpg

Läcktestades med träklossar och tryckluft
20240908_143001.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är fascinerande hur ofta man ändå använder sin maskinpark till allehanda olika saker hemmavid, även utanför det man normalt sett pysslar med. Över tid så har grejerna betalt sig åtskilliga gånger!
Vanligt förekommande hemma "kan du inte göra en sån där" - kan vara allt från konstverk till rosenspaljeer till diverse prylar i hemmet.
Frugan har aldrig ifrågasatt inköp till maskinparken - kunde inte hittat bättre (fru alltså)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vanligt förekommande hemma "kan du inte göra en sån där" - kan vara allt från konstverk till rosenspaljeer till diverse prylar i hemmet.
Frugan har aldrig ifrågasatt inköp till maskinparken - kunde inte hittat bättre (fru alltså)
I början av vår bekantskap så tyckte frugan att jag skulle kasta allt som stod och skräpade i en klädkammare, dvs alla verktyg jag hade när vi blev vräkta från hojgaraget. Det har hon helt slutat ta upp, nu är det istället carte blanche att köpa det jag tycker att vi behöver. Men så lagar och bygger jag det som behövs här hemma också :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt klart är det bra att ha en maskinpark, även om mina maskiner är leksaker mot riktiga maskiner så kan man ju göra en hel det saker. Kan säga att jag är väldigt glad att jag valde en svarv med växellåda så man enkelt kan ställa matningen, stigningen då man håller på. Då jag köpte svarven tyckte jag det kändes lite onödigt men idag skulle jag inte klara mig utan växellådan.

Även ombyggnaden av jula fräsen med egenbyggd finmatning på z-axeln och digitaler gjorde den maskinen betydligt mer andvändbar.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top