Fixa pass i Funäsdalen

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur fan har Sverige lyckats hamna i det läget…? Ska hela befolkningen förnya sina pass samtidigt, eller har nästa flyktingvåg med asyl och nya pass redan slagit till…?
Ja, verkligen. Läste nyligen i en lokal blaska där en kvinna var upprörd för att myndigheterna inte planerat bättre: ”de måste ju ha förstått att det kommer en topp på passansökningar nu när restriktioner slopas och folk börjar resa igen?!! De borde ju tillsätta fler resurser!”

Jaha, så det är inte den enskilda medborgaren som ska ha koll på när hens pass går ut, och planera därefter?

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Under de 10 minuter jag sökte lediga tider igår hittade jag lediga tider dagen efter i Borås, Eksjö, Jönköping, Värnamo så helt kört är det inte. Annars kan man ansluta sig till araberna och köpa en passtid.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Eftersom jag reser mycket så hamnar jag då och då i incheckningsköer bakom sådana vars pass har gått ut. En del reaktioner och en del förklaringar (som att det skulle hjälpa…) är priceless.

Bäst är fortfarande gubben som inte hade fått svaret på sitt covidtest i tid (under den period när sådana krävdes). Det blev ett jävla ståhej och jag vill minnas att han själv till och med tillkallade vakt, för att tala om för incheckningspersonalen att han visst skulle få åka med. Han hade ju kvittot från covidtesten…

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hur fan har Sverige lyckats hamna i det läget…? Ska hela befolkningen förnya sina pass samtidigt, eller har nästa flyktingvåg med asyl och nya pass redan slagit till…?

Om staten arbetar järnet under decennier för att skapa handlingsförlamade mähän, så får staten också se till att ta ansvar när skutan till sist vänder över på den bog man försökt tvinga in den på så länge.

För din eeeegen skuuuuuull... Typ.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Under de 10 minuter jag sökte lediga tider igår hittade jag lediga tider dagen efter i Borås, Eksjö, Jönköping, Värnamo så helt kört är det inte. Annars kan man ansluta sig till araberna och köpa en passtid.
Det gäller att ha balls med att både hinna säga upp sin plats och att de tiderna är kvar nästa refresh. Men om man sitter 8h och uppdaterar så bör det vara ok chans på jönköpings län och blekinge. De större stadslänen är helt fucked. Halland inkluderat.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Frågan är om det behövs något lagrum alls egentligen, det är ju deras lokal, alltså deras regler. Precis som att du inte får gå runt i ytterkläder på ett badhus, eller glida in på Stadshuskällaren i badkläder.
Tvivlar starkt på att det resonemanget håller rättsligt om en näringsidkare vill ta det vidare juridiskt. Och vad är det som särskiljer just en hjälm från annat som kan täcka huvud och ansikte? Tror du samma resonemang skulle hålla för burka, turban och munskydd, huvjacka, scharlett och stora svarta solglasögon eller annan valfri klädsel/huvudbonad som förhindrar fullständig identifiering av individen? Ska jag råna bensinmacken tar jag ändå inte av mig hjälmen, och ska jag bara in 2 minuter och betala så inte tar jag av mig glasögon, hjälm och huva för den sakens skull. Vidhåller: jävla trams :hihi.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Mitt bästa svar skulle vara "möjligt men inte sannolikt"...Om du har tur är landsvägen bar hela vägen fram, men räkna inte med det...Jag har varit i de trakterna mycket senare i April och då var nog snödjupet precis utanför landsvägen någonstans mellan två och tre meter...

Vad jag minns från gamla snöskotrars bestyckningstabeller så är Funäs dessutom en av dom högst belägna orterna i Sverige, snudd på 600 meter över havet. Vilket innebär nyckfullt väder under hela April...Har du tur så är det solsken och fem grader varmt. Har du otur så är det full snöstorm med stängda vägar och kolonnkörning efter plogbilen...

Karlshamn...fjantigt i jämförelse...
Det på minner mig om när jag skulle åka ner och kolla på en skåpbil i södra Småland en vår för några år sedan, jävlar var jag frös och bilen va ful som stryk och saknade servo men jag hade ingen annat val än att köpa den så jag slapp frysa på hemvägen. La ut det på blocket omgående när jag kom hem :hihi

Zeromannen

Guest
Bor på västkusten och skall resa i juli. Det första jag hittade var Stockholm i maj. I västra Götaland var det september.
Du får in o kolla strax efter 8 på morgnarna! Kärringen kollade igår kväll, September i Göteborg, imorse fanns det början på maj.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Tvivlar starkt på att det resonemanget håller rättsligt om en näringsidkare vill ta det vidare juridiskt. Och vad är det som särskiljer just en hjälm från annat som kan täcka huvud och ansikte? Tror du samma resonemang skulle hålla för burka, turban och munskydd, huvjacka, scharlett och stora svarta solglasögon eller annan valfri klädsel/huvudbonad som förhindrar fullständig identifiering av individen? Ska jag råna bensinmacken tar jag ändå inte av mig hjälmen, och ska jag bara in 2 minuter och betala så inte tar jag av mig glasögon, hjälm och huva för den sakens skull. Vidhåller: jävla trams :hihi.
Det håller helt klart rättsligt.
Precis som Hoztic skriver är det deras lokal, och då gäller deras regler.
Undantaget är om det är en lokal dit allmänheten har tillträde, som ett bibliotek, en skola, eller andra inrättningar, men i övrigt gäller jordbalken kap12, det vill säga samma som för en vanlig hyreslägenhet, du kan bestämma vem du vill släppa in.
När det gäller till exempel butiker så har möjligheterna stärks under 2021.
Tidigare har du inte kunnat vidta några åtgärder om personen trots din uppmaning att inte komma tillbaka kommit tillbaka till butiken.
Men nu gäller lagen om tillträdesförbud till butik.
Och utifrån vad en bank sysslar med så har jag förståelse för att heltäckande huvudbonad blir problematisk, och kanske obehagligt.
Lite svårt att legitimera sig också :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad som behövs är att Arabisktalande Facebookgrupper slutar boka upp och sälja passtider, precis som med teori och uppkörningstider

Jag orkar inte läsa på om något arab-slödder, så hur går detta till rent konkret...?

Om man bokar en tid för att förnya sitt pass så borde väl bokningen på något sätt vara knuten till ett namn, ett personnummer och ett passnummer...? Då borde väl inte ett och samma slödder kunna boka upprepade tider, som sedan säljs till någon annan med ett annat namn, personnummer och passnummer...?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Du bokar inte med pers-nr, utan bara namn och tfn och/eller mailadress.
Så det är fullt möjligt att boka ett gäng olika tider i olika namn eller varianter av dessa och sitta och hålla på tiderna.
Ha ha, typiskt svenskt system :)
Säkert GDPR som sätter stopp, det blir för mycket "onödig information" i bokningen :rofl

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det håller helt klart rättsligt.
Precis som Hoztic skriver är det deras lokal, och då gäller deras regler.
Undantaget är om det är en lokal dit allmänheten har tillträde, som ett bibliotek, en skola, eller andra inrättningar, men i övrigt gäller jordbalken kap12, det vill säga samma som för en vanlig hyreslägenhet, du kan bestämma vem du vill släppa in.
När det gäller till exempel butiker så har möjligheterna stärks under 2021.
Tidigare har du inte kunnat vidta några åtgärder om personen trots din uppmaning att inte komma tillbaka kommit tillbaka till butiken.
Men nu gäller lagen om tillträdesförbud till butik.
Och utifrån vad en bank sysslar med så har jag förståelse för att heltäckande huvudbonad blir problematisk, och kanske obehagligt.
Lite svårt att legitimera sig också :)
Hur ska önskemålet kommuniceras innan tillträde? Man äger alltså själv rätten som t.ex. butik att avisa på vilka grunder man vill; t.ex. pga bärande av V-jeans, skinnväst eller bara "grabben, jag gillar inte din uppsyn. Män med skägg är inte välkomna här"? Kan bli intressant avvägning gentemot diskrimineringslagar. Finns det några bra prejudikat att dyka ner i? Gärna kopplade till besök på Ica, eller random bensinmack. Du väcker rättshaveristen i mig ;) ...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Hur ska önskemålet kommuniceras innan tillträde? Man äger alltså själv rätten som t.ex. butik att avisa på vilka grunder man vill; t.ex. pga bärande av V-jeans, skinnväst eller bara "grabben, jag gillar inte din uppsyn. Män med skägg är inte välkomna här"? Kan bli intressant avvägning gentemot diskrimineringslagar. Finns det några bra prejudikat att dyka ner i? Gärna kopplade till besök på Ica, eller random bensinmack. Du väcker rättshaveristen i mig ;) ...
Kliver man in i butik med hjälm blir personalen sura och/eller rädda. Jag har blivit tillsagt tidigare så det gör jag aldrig längre.

Stå med huva och munskydd och skrika okvädningsord till polisen går dock bra har jag sett.

Rättsläget är för mig oklart dock

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Kliver man in i butik med hjälm blir personalen sura och/eller rädda. Jag har blivit tillsagt tidigare så det gör jag aldrig längre.

Stå med huva och munskydd och skrika okvädningsord till polisen går dock bra har jag sett.

Rättsläget är för mig oklart dock
Ha ha, ja, det nya med tillträdeslagen är ju att man kan bli "portad" från en butik, men det går via åklagare.
Och det blir skillnad om du befinner dig på en "plats dit allmänheten har tillträde", för då kan du vara kränkt, diskriminerad, mm.
Men håller med om att det är en aning skevt....eller typiskt svenskt att man i princip får kasta sten på polisen :va

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det finns nog en hel del att djupdyka i där om man vill vara rättshaverist :)
Det gäller ju att balansera mellan olaga diskriminering och rimliga krav kopplat till din verksamhet.
Finns många märkliga saker i Sverige, betänk att det inte är så många år sedan man kunde köra motorcykel utan krav på hjälm, om man var lite religiöst lagd, och var medlem i Sikh Academy.
Samtidigt var en montör på elnätet tvungen att ha tre hjälmar med sig vid linjearbete, en för att köra snöskoter/motorcykel, en för att arbeta/klättra i stolpar och en för att köra motorsåg.
Heja Sverige :tummenupp

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag går alltid in i butiker med hjälm på och hjälmhuva under. Man ser bara ögonen. Ingen som sagt något. Jag har vid något tillfälle fårt dra ner huvan en bit om jag legitimerar mig.

Det finns noll stöd i lagen att man måste visa ansiktet för att få handla på Ica. De har ingen rätt att avvisa dig. Det skulle innebära att de som bär niqab inte får handla överallt. Dessa kvinnor måste dock visa ansiktet när de legitimerar sig, vilket också sker.

Sen tycker jag personligen att en privat affärsinnehavare borde få bestämma helt vilka som går in i deras butik. Om de inte vill expidera dvärgar, svarta eller kvinnor med stora kjolar så är det deras sak.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag går alltid in i butiker med hjälm på och hjälmhuva under. Man ser bara ögonen. Ingen som sagt något. Jag har vid något tillfälle fårt dra ner huvan en bit om jag legitimerar mig.

Det finns noll stöd i lagen att man måste visa ansiktet för att få handla på Ica. De har ingen rätt att avvisa dig. Det skulle innebära att de som bär niqab inte får handla överallt. Dessa kvinnor måste dock visa ansiktet när de legitimerar sig, vilket också sker.

Sen tycker jag personligen att en privat affärsinnehavare borde få bestämma helt vilka som går in i deras butik. Om de inte vill expidera dvärgar, svarta eller kvinnor med stora kjolar så är det deras sak.
Både rätt och fel.
Lagen om tillträdesförbud, relativt ny, ger butiken rätt att avvisa dig.
Men det ska finnas skäl, och beslut från åklagare.
Så missköter du dig, typ bajsar på golvet, så kan du bli portförbjuden, vilket inte var möjligt tidigare.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA