Fixa till garagegolvet?

Du får börja med att få bort den gammla färgen iaf,annars lär det nya aldrig sitta.
Andledningen till att det släpper är att färgen är för tät,då bildas det fukt under färgen och den släpper.

Sen primer och vanligt flyt/golvspackel bör lösa dina problem.

Beronde på sort så går det att lägga upp tom 5cm tjockt utan problem,bara att blanda och hälla ut,sedan sprida ut det med bredspackel.

Täck igen brunnen och sätt passande list/stopp vid dörrarna så att det inte rinner ut/ner.

Närmsta bygghandel har prylarna du behöver.

Last edited:
Hörredudu! Mycket supa sig onykter igår? :D

Skrev 15 kvadrat i inlägget du först citerade ;) hehe

Men min plan var ju iaf att slipa ner det som är o sen spackla. Dock vet jag inte praktiskt hur man gör. Så jag vill att någon "håller mig i handen" :)

Nja mer sliten från jobbet faktiskt :gnissla

Istället för att slipa ner betongen kan man riva den med en maskin. Fast det kanske vet LF menade. På bondgården jag jobbade på sist så gjöt vi en skitränna som ungdjur skulle stå och äta på. Den blev dock för glatt så då hyrde vi en maskin som såg ut som en jordfräs ungefär.
Fast den hade en cylinder med korta kedjestumpar som snurrade med en jefla fart. Blev grovt så innihelsike med den och det gick lätt!

Okej, jag har ingen alls erfarenhet av att spackla betong. Långis verkade veta bättre dock!

Du får börja med att få bort den gammla färgen iaf,annars lär det nya aldrig sitta.
Andledningen till att det släpper är att färgen är för tät,då bildas det fukt under färgen och den släpper.

Beronde på sort så går det att lägga upp tom 5cm tjockt utan problem,bara att blanda och hälla ut,sedan sprida ut det med bredspackel.

Täck igen brunnen och sätt passande list/stopp vid dörrarna så att det inte rinner ut/ner.

Funkar det bra med att spackla betong på en så stor yta?
Det känns lite b-aktigt att göra det men det kanske håller bra?

Last edited:

Word.
Men om hans golv inte är extremt sluttande så kanske 5cm är att ta i. Runt 20mm fiberförstärkt flytspackel räcker säkert utan armering.
Sköter du swedie allt förarbete med spärrlister och primning osv så är det värt att ta dit en golvfirma som sköta nivåtagningen och själva pumpandet. Blanda för hand kan man göra i ett badrum men jag skulle aldrig orka köra ett helt garage för hand.

Edit: Jaha, hela ytan sluttande mot golvbrunnen. Då behövs nog mera än 20mm. Ännu mera att blanda för hand allså om du inte tar in en firma med pump. Jag har jobbat med att langa bruk och skulle som sagt aldrig göra det för hand för att spara några slantar men det är väl en smaksak.

Last edited:
Om jag har fattat det hela rätt så är Epoxy bra men kör man in en bil med dubbdäck så sliter det upp epoxyn snabbt. Kan desutom berätta det att vissa däck inehåller en mjukgörare som gör att epoxyn inte härdar. DEtta kan ställa till problem när bilen står på ett nytt o fint golv.

Men om man vill köra budgetvarianten så dammbind bara golvet. Tror det var betongolja som var på tal om här innan det är nog samma som dammbindningsmedel.

Allt beror ju på budgeten.

Vad kostar det om en firma ska göra om golvet?

Vad kostar det om jag ska göra om det själv?

Och frågan igen, hur lång tid tar det på sig att torka?
Jag har inte möjlighet att låta allt stå i huset eller utomhus för länge.

Om jag har fattat det hela rätt så är Epoxy bra men kör man in en bil med dubbdäck så sliter det upp epoxyn snabbt. Kan desutom berätta det att vissa däck inehåller en mjukgörare som gör att epoxyn inte härdar. DEtta kan ställa till problem när bilen står på ett nytt o fint golv.

Men om man vill köra budgetvarianten så dammbind bara golvet. Tror det var betongolja som var på tal om här innan det är nog samma som dammbindningsmedel.

Allt beror ju på budgeten.

Epoxin står emot dubbdäck bättre än "vanlig" färg,härdningen påverkas inte av däck.

Betongolja/dammbinder är enl min mening den enda riktiga vägen att gå,allt annat är bara olika grader av framtida jävelskaper som komma skall.

Färg är i många fall alldeles för tät om du har en platta som ligger på backen,dock är epoxin lite mer fuktgenomsläpplig än "vanlig" färg.

Det billigaste och enklast sättet att dammbinda är att köpa sig lacknaftabaserad klarlack och späda med ca 50 % lacknafta och dra ut över golvet,dock kan det bli en något gulaktig kulör efter ett tag.

Vad kostar det om en firma ska göra om golvet?

Vad kostar det om jag ska göra om det själv?

Och frågan igen, hur lång tid tar det på sig att torka?
Jag har inte möjlighet att låta allt stå i huset eller utomhus för länge.

Det dyra/jobbiga i det hela är att få bort färgen,det kostar antigen maskinhyra eller fläsk i arbetskostnad.

Flytspackel kostar ca 200-300:- per säck (25 kg) och räknas enklast ur genom
tumreglen - 1,5 kg per mm och m2.

Du kan få flytspackel som torkar på 2 timmar ,men ett dygn brukar vara normalt.

Last edited:

Det dyra/jobbiga i det hela är att få bort färgen,det kostar antigen maskinhyra eller fläsk i arbetskostnad.

Flytspackel kostar ca 200-300:- per säck (25 kg) och räknas enklast ur genom
tumreglen - 1,5 kg per mm och m2.

Du kan få flytspackel som torkar på 2 timmar ,men ett dygn brukar vara normalt.

ptja... färgen är redan till 40% borta då golvet är ordentligt slitet som det är. golvet är även mjukt så jag kan säkert stå och hacka för hand o det går bort. fast maskin behövs nog utmed kanterna av golvet. annars är det väldigt puröst.

så 15 kvm behöver inte gå på så mycket alltså. det är ju bra. jobbiga är ju bara att hitta någonstans att parkera allting som är där nu. jag vill egentligen även passa på att måla om väggarna.

måste det vara över ett visst antal grader för att funka?

ptja... färgen är redan till 40% borta då golvet är ordentligt slitet som det är. golvet är även mjukt så jag kan säkert stå och hacka för hand o det går bort. fast maskin behövs nog utmed kanterna av golvet. annars är det väldigt puröst.

så 15 kvm behöver inte gå på så mycket alltså. det är ju bra. jobbiga är ju bara att hitta någonstans att parkera allting som är där nu. jag vill egentligen även passa på att måla om väggarna.

måste det vara över ett visst antal grader för att funka?

Ja ,det skall blandas med vatten så minst runt 5+ ,men då får man nog räkna med lite längre torktid också.

Måla väggarna först och kör golvet sen,då slipper du att söla färg på den nya golvet,skulle det bli någon skada på väggen så har du naturligtvis sparat lite av väggfärgen för att måla på.

Här var det mkt info.

Det enklaste verkar vara att göra rent golvet, med saltsyra? var det så? Och var får man tag i det?

Angående epoxyfärgen, åsikter om biltemas? 369:- för 15 m2 är ju ett otroligt förmånligt pris iaf :fakta

Såhär gjorde jag med mitt golv som var snuskigt äcklig. Bilen har gått in å ut där varje dag i säkert 15 år, så det var rediga spår efter hjulen...

Tvättade bort oljefläckar med saltsyra. Funkar skitbra, tar bort all olja. Spolade rent med gardena slangen. Slipade hela golvet med Abs-slip & saneringsfräs i hörnen...

Sopade golvet som en tok. Blandade till 7-8 säckar x 25 kg glasfiberförstärkt flytspackel. Hällde ut, jämna till. Byggde upp ca 10 mm på golvet dårå...

Golvet smoooth as a babybut. Fick för mig att slipa golvet igen iaf. Inte smart då glasfiber bitarna började sticka upp. Första misstaget...

Sopade golvet som en tok igen. Penslade ut Beckers, "vit golvfärg". Andra misstaget....

La på 3 lager med "Starka golv klarlack". Klarlacken i sig var skitbra.

Iaf. så sitter färgen inte vidare bra, visst sitter den kvar. Dubbdäcken på crossen nu på vintern river ju bort det mesta dock!

Men jämnt och fint, samt vitt är det iaf!!!

Flytspacklet håller skitbra! Tappat släggor / hammare flera gånger i golvet, lossnat nån liten flisa som värst.

Vill ha vit/svart schakrutiga klinkers istället...

Nån som vet hur bra klinkers funkar, tappar jag storsläggan arne, spricker det? Dubbdäck, river sönder????

Last edited:
Klinkers vettefan om jag skulle vilja ha i ett garage? Domkraften kommer väll bara att fastna i skarvarna och olja som letar sig ner i fogarna.:va
Att färgen slåpper från ett betonggolv kan väll till stor del även bero på att fukt vandrar upp igenom sulan?

La ett liknande parkettgolv i Oslo för ett tag sen. Grejjen va att gubbe va stenrik och ville ha det värsta av allt. Trämaterialet som golvet va gjort av hade legat i "sumpmark" i flera hundra år. Av någon konstig anledning hade den fått extremt hållbarhet efter gjorda behandlingar. Som test på hur hårt det va kunde en yxa tappas från 1½m rakt ner i golvet. Utan att sätta sig fast och orsaka nån större skada. Då kan du tänka på om du kan tappa skiftnykeln i golvet :) Köp sånt vettja :)

Henken, är det genomskinligt när man smetar ut det och sen blir det vitt/grått? Det blir ju fruktansvårt hårt iaf!

Nja, genomskinligt är det inte, det är en sandig gegga kan man säga. Fast hårt blir det när det härdat, det pallar med 20år i industriell miljö ungefär.

Det genomskinliga rollar man på sen, kommer inte ihåg vad det var för nåt, men man skulle inte sniffa det iaf. Tydligen grymt giftigt under tillredningen.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick