fixa till ljuddämpare

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Var och besiktigade gammel-hojen igår och fick anmärkning på att den lät för mycket. Gränsen var tydligen 103dB på 5000 varv. Min uppmättes till 106dB.:huvet
Så nu är frågan vad man ska göra åt det. Jag har läst trådarna om hur man packar om dämparen, men problemet för mig är att min inte verka gå att öppna. Den ser inte ut att vara nitad någonstans.
Någon som kan komma med något bra tips? Dels hur löser jag ljudnivån. Går det överhuvudtaget med befintlig dämpare och i så fall hur kan jag vara säker på att jag verkligen fått ner ljudet. Det bör man nästa behöva mäta själv innan man ombesiktigar..

Ingen i Skåne som har en passande ljuddämpare att hyra ut? :)
 

Bifogat

  • dampare.png
    dampare.png
    121.7 KB · Visningar: 118

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Vad som helst som minskar diametern på hålet. En bricka! Ett rör som du för ner som "tätar" lite! Röret "tätar" pga godstjockleken men du kan även banka ihop det lite. Tryck ner det lite lagom hårt så det sitter kvar ev borra små hål och sätt i en saxpinne/spik.
VILL du att den ska gå tystare får du såga upp och packa om och sen svetsa ihop igen.

Hjullagerbana från Peugeot 205, skruv samt hålband. Från ca 120 dB till ok :yoparty
 

Bifogat

  • 030.JPG
    030.JPG
    194.4 KB · Visningar: 209

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Degerfors
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
Hej,

Jag fick tipset om att trycka i stålull, sagt och gjort så drog jag till ICA och köpte såna här:
229585_2.jpg



stålsvampar, ca 10 stycken, och tryckte in. Klarade gränsen precis.

Om du kör på denna metod, köp de utan lödder.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag packade om min ljuddämpare igår, tre skruvar i bakkant på dämparen, sen drog jag ur det perforerade röret, plockade bort resterna av den gamla isoleringen, det var inte mycket kvar. först la jag på stålullsisolering sen drog jag ett varv med vanlig vit isolering. Stoppade in paketet och skruvade dit skruvarna.

Resultatet blev ett dovt ljud, inte så mycket tystare kanske, men jag har ett V&H SS på så det ska nog inte vara så mycket tystare.

Vid besiktning av ett sånt här system, så kan man plocka ut inneröret, som ovan, klippa av en Fanta burk och trä över detta, motorn varvar max 5000 men är tyst.

Och att den inte varvar mer kan ju vara bra med tanke på hur besiktningsgubbar kör :)
 

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF-R1 2003, tidigare Triumph Daytona 600cc 2003
Min farsa brukar konstruera ett slags rör han trycker in i dämparen, som han också fyller med så mycket stålull och liknande han kan hitta. Det reduserar ljudet väldigt mycket och han klarar besiktningen på det. Dock blir det röret extremt varmt så han brukar stoppa i det 50m innan besiktningen och ta det såfort den gått igenom.

Jag hakar på denna tråd med en annan fråga. Är på g att köpa en slip-on till min båge, och står i valet o kvalet mellan antingen märkerna IXIL eller Blue Flame. Dessa märken är dom enda som passar min hoj. Har någon av er någon erfarenhet av dessa märken?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top