Någon som har koll på leverantör där man kan köpa en meter råämne till säten?
Skriv gärna vilken lösning det blir i slutändan. Hade gärna haft lite material hemma för specialjobblagermetall.se verkar ha de material som diskuterats här, har ännu inte hunnit fråga om offert eller vilka minimmängder
dom har. Enda leverantören jag snubblat över än så länge men jag är fortfarande bara kvar i researchstadiet.
Skriv gärna vilken lösning det blir i slutändan. Hade gärna haft lite material hemma för specialjobb
Men måste man köpa hel 6m stång så kanske vi kan dela och ta en halva var.
Det är snart 20 år sedan jag köpte mig en meter stång fosforbrons. Vad den kostade kommer jag inte ihåg exakt. Tusen låter lagom. Än mindre kommer jag ihåg varifrån. Det blev iaf en himla massa säten av den metern.
Det är snart 20 år sedan jag köpte mig en meter stång fosforbrons. Vad den kostade kommer jag inte ihåg exakt. Tusen låter lagom. Än mindre kommer jag ihåg varifrån. Det blev iaf en himla massa säten av den metern.
Visst, kan sammanfattningsvis här lite av vad jag under dagen lärt mig, lika bra att jag skriver det här som på nåt papper hemma som jag sen inte hittar.
Dessvärre hoppar jag över din favorit, berylium då jag inte är inne på så extrema racemotorer att jag tror det behövs. Lite kuriosa dock att motsvarande resultat i nötningsbeständighet även uppnåts med keramisk inblandning, Al2O3 och antagligen hälsosammare men jag tror inte sånt material säljs.
Sätena MÅSTE vara mjukare än ventilerna. Både fosforbrons och alubrons är med god marginal mjukare än titan även om alubrons är aningen hårdare så hårdheten är inte utslagsgivande ur den synvinkeln även om den talat till fördel för alubrons.
Aluminiums värmeutvidgning är: 23 x 10-6 per °C
Fosforbrons: 17 x 10-6 per °C
Alubronse: 16.2 x 10-6 per °C
Kan säkert skilja en aning beroende på exakt vilken legering man hittar. Men där ligger nog inget problem för martensitiska säten(verktygsstål), är nere runt 9-13.
Vidare så får jag som andersbrink säger av beskrivningen intrycket att fosforbrons är mer nötningsbeständigt än alubrons trots att det är mjukare.
Buschan tribology säger att aluminium och titan är halvbra tribologisk kompatibilitet. Medans fosfor inte är en metal, dvs den skär inte så gärna ihop med andra metaller. Tvärtom är fosfor ett AW och EP addittiv i smörjmedel vilket kanske förklarar nötningståligheten.
Alubrons ger mig långt mycket mer träffar i kombination med ventilsäten och läsning än fosforbrons.
Bägge materialen beskrivs av materialleverantörer som material till bla ventiler och styrningar.
Sen hittade jag mått på lämpliga krympassningar från mahle
https://www.google.com/url?sa=t&rct...hlung_en.pdf&usg=AOvVaw25s5jZf-98fWay1mzaW7Gj
Och nu när jag skriver ner allt så inser jag att det nog väger över mot fosforbrons. Just tribologibiten är ju vad som främst verkar skilja dessa material åt.
Så, var det väl bara ventilstyrningarna kvar att utreda.
Ska väl kolla priset också så det inte kostar som guld. Men måste man köpa hel 6m stång så kanske vi kan dela och ta en halva var.
Jag har ett ramlager i fosforbrons på registersidan i min toppmoderna triumph-racer från 1967, visste inte att det funkade till ventilsäten dessutom
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |