Fjäder vid kopplingen?

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Hejsan allihopa

De är så här att min YZ85 av med om ett motorras hela veven låste sig osv.
Kollade runt lite på ebay hittade en så kallad "bottom end" för 3000kr så den köpte jag och de enda jag då behövde göra va att slänga på tändplattan och sen svänghjulet(tror jag de heter) membran förgasare osv, cylinder och kolv, växelpetare kick osv, sen skulle den vara ready to go!

Hur som helst får hem motorn slänger på allt monterar osv, men när jag ska sätta på kopplingen så ser jag att fjädern saknas.

Bild : https://postimg.org/gallery/m9ei2cfa/b8176f0c/

Bild 1 är min trasiga motor där man ser fjädern, bild två är nya motorn som saknar fjäder

Min fråga är då vad heter den här saken som jag behöver montera bort för att sätta dit fjädern? Kan ju inte söka mig till några guider precis eftersom jag inte vet vad jag ska söka efter...

Också lite andra problem som uppstod med motorn, kickar man går svänghjulet runt hur fint som helst precis som de ska göra, men de räckte inte med att kicka för att den skulle starta så tänkte då att jag springer igång den istället, lägger i 1an då och kompet är helt sämst, jag kan bokstavligen snurra runt backhjulet med ett finger och svänghjulet rör sig knappt, någon gång ibland hackar de till lite när jag snurrar som fan men inte ens i närheten av hur de snurrar när jag kickar,

Vad kan de vara för fel då ? Jag har ju inte dåligt komp när jag kickar? Cylindern har bara rullat 5H sprillans ny kolv sitter i också men ändå finns de inte en chans till att rulla igång den,

Kopplingens delen som saknar fjäder har jag dragit så långt bak som möjligt så att inte kopplingen ligger emot, vafan kan de vara för fel? Säljaren fattar ju inte ett skit heller när man försöker förklara osv, antagligen för han själv tagit fjädern innan han skckade varan för på ebay annonsen ser man klart och tydligt att fjädern sitter där den ska, och säljaren säger att de är exakt samma motor som på bilden på ebay.

Är lite smått frustrerad nu när jag slängt en jävla massa pengar på hojen så får jag hem en ny motor som är ännu värre än den jag redan hade, någon som har lite tips och funderingar jag kan prova på för att få de att funka? Och framför allt vad EXAKT heter den delen där jag fäster kopplingen ? Den som är på bild och saknar fjäder,

Hur svårt är de att sätta dit en fjäder? Jag ser ingen lätt lösning att få dit en fjäder känns som man behöver skruva av en hel del motor delar för att komma åt den, vilket va precis vad jag ville undvika genom att köpa en "renoverad" motor

Tacksam för alla svar och tips!
Ber om ursäkt för stavfel särskrivningar och brist på punkter, sitter på jobbet just nu och skriver från telefonen har inte heller tid att läsa igenom inlägget, men hoppas på att jag gjorde mig någolunda förstodd! :)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Dåligt komp när du springer?
Du menar att kopplingen slirar så motorn inte går runt eller?

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Skulle väll kunna vara så att den slirar men borde inte de bli samma problem
När man kickar om kopplingen slirar?

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Hoj
2016 Yamaha YZ85
och med tanke på att kopplingsdelen där vajern sitter saknar fjäder så kanske de med påverkar, vet jag ju dock inte förens jag fått dit en fjäder men hade ju behövt veta exakt vad den delen heter där fjädern ska sitta så jag kan hitta en guide

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Testa att googla på "clutch push lever" eller "clutch push rod" eller någon kombination av de orden.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!