Fjäderfästen RS125

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Svänghjulsverktyg och fjäderfästen RS125

Hur f*an får ni dit fjärdrarna som håller fast kröken mot utgången i motorn?
De är inte bara ett helvete att få loss dom, men att få dit dem känns som en omöjlighet.
Det är en Aprilia rs 125-98
Frågan är nog mest riktad till er som kör 125 rr eller 250 rr, som kanske har lite erfarenhet! eller vad vet jag, någon annan kanske har lite heta tips
Har testat att göra en ståltrådskonstruktion med lite öglor som man sedan fäster i något verktyg och drar med full kraft. Jag lyckas inte få dit krokarna ändå

Ok, tack för all hjälp.... känns lite meningslöst att försöka sätta på skiten nu, när jag efter ett ingrepp i motorn inte har lyckats lösa mina problem.
Öppnade skiten, och såg att ett av de gul-beigea dreven vad trasiga..det som sitter på vevaxeln. Köpte ett nytt, och monterade. Fungerar fortfarande lika risigt.
Nu till problemet.
Har tidigare lagt upp en tråd om vad felet på hojen e som ni kan se här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47544

Det är alltså kraftiga vibrationer i hela hojen. Spelar ingen roll om det är friläge eller om det ligger växel i.
Många har sagt att det är nått vevlager som e paj eller liknande.
Ett litet problem man kommer fram till när man väl står där med motorn på bänken är att man saknar en svänghjulsavdragare.
Är det någon som har ett sådant verktyg i stockholmsområdet som tror sig kunna låna ut det?

Är det någon som har haft samma problem? isåfall, berätta ALLT om hur du gjorde för att lösa det! Är MYCKET tacksam för svar!

Denna tråd kanske inte riktigt passar in här, men här brukar väl de som kör 125 rr hänga också, så jag kanske kan få svar av er: Tvåtaksmaffian =)

Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
ta en polygrip.....(men slå INTE knogarna i cemenct golvet)((jag har "hört" talas om nån som blödde som en f*n))

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
AddE <TM> skrev:
De är inte bara ett helvete att få loss dom, men att få dit dem känns som en omöjlighet.
Frågan är nog mest riktad till er som kör 125 rr eller 250 rr, som kanske har lite erfarenhet! eller vad vet jag, någon annan kanske har lite heta tips
Har testat att göra en ståltrådskonstruktion med lite öglor som man sedan fäster i något verktyg och drar med full kraft. Jag lyckas inte få dit krokarna ändå

Denna tråd kanske inte riktigt passar in här, men här brukar väl de som kör 125 rr hänga också, så jag kanske kan få svar av er: Tvåtaksmaffian =)

På min är det buskenkelt för att fjädrarna inte är så hårda och det är lätt att komma åt. Men på min CR500 var det värre. Stenhårda fjädrar och trångt. Det finns speciella tänger för detta.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Finns verktyg som är utformade som en krok. De funkar alldeles utmärkt och kostar inte många kronor på tex Biltema.

Kullberg

........
Gick med
11 May 2003
Hoj
DM Brutale
AddE <TM> skrev:

Du klarar det med en kofot och en tång..

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
Aprilia rs 250
Hehe jag kommer ihåg detta sen när jag tog av dem på min aprilia rs 125...
Man svor lite men det gick allt... hade en sån krok och tog i åtta helvete så gick det

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
Ok, tack för all hjälp.... känns lite meningslöst att försöka sätta på skiten nu, när jag efter ett ingrepp i motorn inte har lyckats lösa ina problem.
Öppnade skiten, och såg att ett av de gul-beigea dreven vad trasiga..det som sitter på vevaxeln. Köpte ett nytt, och monterade. Fungerar fortfarande lika risigt.
Nu till problemet.

Det är alltså kraftiga vibrationer i hela hojen. Spelar ingen roll om det är friläge eller om det ligger växel i.
Ett litet problem man kommer fram till när man väl står där med motorn på bänken är att man saknar en svänghjulsavdragare.
Är det någon som har ett sådant verktyg i stockholmsområdet som tror sig kunna låna ut det?

Är det någon som har haft samma problem? isåfall, berätta ALLT om hur du gjorde för att lösa det! Är MYCKET tacksam för svar!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
AddE <TM> skrev:
Ok, tack för all hjälp.... känns lite meningslöst att försöka sätta på skiten nu, när jag efter ett ingrepp i motorn inte har lyckats lösa ina problem.
Nu till problemet.

Veven,ramlager eller balansaxeln skulle jag tippa på, bara att riva och kolla efter.

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Veven,ramlager eller balansaxeln skulle jag tippa på, bara att riva och kolla efter.

Saken är att jag måste på något sätt få tag i ett svänghjulsverktyg för att öppna upp på generatorsidan. :brinnerup :brinnerup eller finns det något fiffel-sätt att få upp skiten?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln