Fjäderverktyg

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Vart får jag tag på ett fjäderverktyg? Behövs för att kunna lossa spiral fjädrarna på avgassystemet.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Snik variant är typ 2-3-4 mm pianotråd som du bockar till...

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Eller så tar du en eker från dina barns eller några grannungars cyklar och vips har du ett utmärkt fjäderborttagarverktyg! :tummenupp

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
Gsxr
Fjäder...va
Menas fjädrarna som håller ihop olika delar av röret på flertalet eftermarknadssystem?
Vad sägs om Polygrip!

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Snik variant är typ 2-3-4 mm pianotråd som du bockar till...

Skulle säkert funka om man nu bara hade det hemma:D

Eller så tar du en eker från dina barns eller några grannungars cyklar och vips har du ett utmärkt fjäderborttagarverktyg! :tummenupp

Känner inte riktigt för att dra på mig rånarluvan i kväll och dra ut och stjäla ett cykelhjul, sen att stjäla från barn har aldrig riktigt varit min grej:D

Pssytt oss emellan allt är ju realtivt:D

Fjäder...va
Menas fjädrarna som håller ihop olika delar av röret på flertalet eftermarknadssystem?
Vad sägs om Polygrip!

Japp dom fjädrarna, polygrip funkar inte till detta den är för grov helt enkelt.

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Skulle säkert funka om man nu bara hade det hemma:D

Känner inte riktigt för att dra på mig rånarluvan i kväll och dra ut och stjäla ett cykelhjul, sen att stjäla från barn har aldrig riktigt varit min grej:D

Pssytt oss emellan allt är ju realtivt:D

Japp dom fjädrarna, polygrip funkar inte till detta den är för grov helt enkelt.

Nä polygrip e inte min sort o gräppa runt fjädrar, slinter oftast, man får inget gräpp riktigt, men en vanlig avbitare fungerar dundrans bra på alla des fjädrar, går de inte får man ta i mera :D o räker inte avbitarn så tar jag fram stor polygripen som e 50cm lång :tummenupp

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Kör med ett vanligt snöre i en ögla. Haka fast det runt fjäderns ena ände, sen i med en kruvmejsen eller annat med bra handtag (fingrar på båda sidor om snöret så det inte glider) å bara dra lite. Funkar fint å tar liten plats.

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
-
Nä polygrip e inte min sort o gräppa runt fjädrar, slinter oftast, man får inget gräpp riktigt, men en vanlig avbitare fungerar dundrans bra på alla des fjädrar, går de inte får man ta i mera :D o räker inte avbitarn så tar jag fram stor polygripen som e 50cm lång :tummenupp

Verkar tungt, satt och vänta på att du skulle plocka fram Stora bultsaxen som sista utväg och klippa ***** sen alternativt lämna in den på verkstad:D

Kör med ett vanligt snöre i en ögla. Haka fast det runt fjäderns ena ände, sen i med en kruvmejsen eller annat med bra handtag (fingrar på båda sidor om snöret så det inte glider) å bara dra lite. Funkar fint å tar liten plats.

Bra tips!

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Verkar tungt, satt och vänta på att du skulle plocka fram Stora bultsaxen som sista utväg och klippa ***** sen alternativt lämna in den på verkstad:D

Bra tips!

Så vitt jag vet så har inte jag haft inne något fordon på verksta på de närmsta 8 åren, ficksar allt hemma, o räker inte de komme folk o ska ha hjälp av mig, fast de har man börjat tröttna på :) kuligare o greja med egna prylar :)

Jag har en bultsaxs okså liggandes men om jag ska kuna använda den så måste jag leta efter fjädrar som e minst 2-3mm tjocka, hum inte ofta jag ser så tjocka till avgasystem :D

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...