Fjädrarna i gaffelbenen!

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Gett mig på ett nytt surt projekt på min gamla GPz600R, att byta packboxarna på framgaffeln.

Den stora undran jag har just nu är varför är längden på fjädrarna olika långa. Den i vänstra benet är längre än den i det högra. Ska det vara så?

Är det nån som har ett tipps på hur man smidigast får isär inner och ytterbenet utan ett specialverktyg från Kawa? Den man ska skruva på sitter ju halvägs till kina ner i benet.

// TomCool

B.O.S.S MC
 

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600
tomcool skrev:
Gett mig på ett nytt surt projekt på min gamla GPz600R, att byta packboxarna på framgaffeln.

Den stora undran jag har just nu är varför är längden på fjädrarna olika långa. Den i vänstra benet är längre än den i det högra. Ska det vara så?
Om jag skulle gissa så kanske det ena benet har någon form av antidivesystem som tar plats på det gaffelbenet? På 80-talshojar så var ju olika former av antidive populärt.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag vet om att vissa gaffelben totalt sett är längre än andra pga pinch-muttrar, men att fjädrarna skulle vara olika längd låter fel. Finns ingen som helst logik i det. Antidivesystem i bara en gaffel? Läste iofs i en nummer av bike att på en rejshoj körde de olika hårdhet på fjädrarna i vardera gaffel för att få ut ett mellanting, men längd..... nä, tror nog att någon varit där och bytt en gång i tiden. Hur mycket skiljer det?

Ang att få isär utan specialverktyg: Mutterpicka.
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
tomcool skrev:
Gett mig på ett nytt surt projekt på min gamla GPz600R, att byta packboxarna på framgaffeln.

Den stora undran jag har just nu är varför är längden på fjädrarna olika långa. Den i vänstra benet är längre än den i det högra. Ska det vara så?

Är det nån som har ett tipps på hur man smidigast får isär inner och ytterbenet utan ett specialverktyg från Kawa? Den man ska skruva på sitter ju halvägs till kina ner i benet.

// TomCool

B.O.S.S MC


Enligt sprängskisserna på www.buykawasaki.com så skall fjädrarna vara lika långa i båda gaffelbenen. Har kollat från 1986 och fram till och med 1990
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
tomcool skrev:
Är det nån som har ett tipps på hur man smidigast får isär inner och ytterbenet utan ett specialverktyg från Kawa? Den man ska skruva på sitter ju halvägs till kina ner i benet.
Till min gamla 1100 snodde jag ett aluminiumskaft från en städmopp och fäste en skruv med sexkant-skalle i rätt storlek i ena änden, det som sitter där nere i benet är ju en insexskruv...tror det var en M10 jag använde...
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Längden på fjädrarna skiljer nog ca 5 cm mellan vänster och höger.

Det ska vara en 23 mm insexa och jag har tänkt att göra en egen men att hitta en 23 mm bult eller mutter kan jag säga är inte lätt. Dom finns ju fan ingenstans.

Har även sökt efter en 23 mm insexhylsa utan resultat.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Mina fjädrar är oxo lite olika långa, men det skiljer inte mer än nån millimeter. Att det skulle skilja så mycket på dina låter ju konstigt. Kanske mycket riktigt är nån slags anti-dive-mojäng. Om du har benet ihopmonterat så kan du ju trycka ihop det mot marken. Då känner du ju om det är några markanta skillnader mellan dem.

För att finjusera lite kan du ju lägga i distanser ovanpå fjädern. På RD 350 passar femkronor helt perfekt men jag hittade brickor på Järnia som var billigare än så :)

Visst, det låter som en fulmeck-lösning :rolleyes: men resultatet blir riktigt bra.
 
Last edited:

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
tomcool skrev:
Längden på fjädrarna skiljer nog ca 5 cm mellan vänster och höger.

Det ska vara en 23 mm insexa och jag har tänkt att göra en egen men att hitta en 23 mm bult eller mutter kan jag säga är inte lätt. Dom finns ju fan ingenstans.

Har även sökt efter en 23 mm insexhylsa utan resultat.

Fjädrarna skall vara lika långa i båda benen, fri längd ca:490 mm. Ta ett skjutmått och mät tråddiameter, ytterdiameter på fjäderkroppen samt räkna antalet varv totalt. Det kan mycket väl vara så att ena fjädern satt sig/relaxerat dvs den har blivit kortare. 50 mm är ingen ovanlig sättning på en gaffelfjäder. Lägg gärna ut måtten här så försöker vi reda ut det.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
tomcool skrev:
... Det ska vara en 23 mm insexa och jag har tänkt att göra en egen men att hitta en 23 mm bult eller mutter kan jag säga är inte lätt. Dom finns ju fan ingenstans.

Har även sökt efter en 23 mm insexhylsa utan resultat.
Som Freppa skrev ovan: Muttermaskin. Du behöver med andra ord inte något invändigt mothåll.
Sök på gaffel eller packbox eller nåt annat liknande, ämnet har diskuteras ut och in femtioelva gånger.
Muttermaskin!
 

Smuscha

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
GPX 600r
tomcool skrev:
Gett mig på ett nytt surt projekt på min gamla GPz600R, att byta packboxarna på framgaffeln.

Den stora undran jag har just nu är varför är längden på fjädrarna olika långa. Den i vänstra benet är längre än den i det högra. Ska det vara så?

Är det nån som har ett tipps på hur man smidigast får isär inner och ytterbenet utan ett specialverktyg från Kawa? Den man ska skruva på sitter ju halvägs till kina ner i benet.

// TomCool

B.O.S.S MC

Hej.

Jag har en gpx600 också årsmodell 90.

Jag bytte packboxar förra året och var helt novis då men det är jag inte nu.

Fjädrarna ska inte vara olika långa inte var mina det iallfall.

Men antidiven som sitter på en gaffeln är en riktigt rolig lösning den är elektrisk med magnet och så och den rostar igen direkt. Se kille som hade min hoj innan hade lagt distanser ca 5cm på fjädern för att kompensera för att antidiven är slut. Så kolla om antidiven fungerar annars kan det vara så att de har kompenserat med en längre bara.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Men antidiven sitter väl för fasiken inte bara i ett ben?! Är det för att det då rostat ihop i ett ben enbart? Låter ju sunt.....

Tomcool: Om du behöver hjälp närmre så hör av dig. Men mitt tips är att om de är i så dåligt skick som man kan tro efter att ha läst detta, köp nya. Snacka med Jiwe om Wilbers så blir du en lycklig människa.
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Fjädrarna har lika många varv, 48 st.
Den ena är 44,5 cm och den andra är 48 cm.

Se bilden: Fjädrarna

Vad kostar ett par dämpare till ett sådant här gammalt lik på ett ungefär och vad ska man ha?

Ursäkta att bilden blev så stor.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag kan inget om just din gaffel men reagerar över att den korta fjädern har säckat endast i glest lindade delen. Den tättlindade delen håller ju samma längd.

Mycket bakhjulsåka med hårda landningar?
Man kan ju iofs tycka att båda fjädrarna borde ha säckat i så fall.
Har du kollat i en verkstadshandbok efter mått och normala längder/tillåtna minlängder?

Till er som säger att en gaffel måste vara liksidig (antidive, dämpning etc):
Så är det inte. Det finns en och annan gaffel som har olika funktioner i respektive sida. Jag kan dock inte ge några exempel i nuläget (kan återkomma om det om någon av er vill). Och jag vet inte alls hur det är med just denna gaffeln.
Tror dock att de flesta gafflar, framförallt på japanska maskiner, är symmetriska.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Robban_C skrev:
Till er som säger att en gaffel måste vara liksidig (antidive, dämpning etc):
Så är det inte. Det finns en och annan gaffel som har olika funktioner i respektive sida. Jag kan dock inte ge några exempel i nuläget (kan återkomma om det om någon av er vill).

Robban har rätt igen, VFR 86-89 är ett exempel, bara antidive i vänsterbenet. (dom har dock lika långa fjädrar i bägge) Det finns hojar med kompressionsdämpningsinställning i ena benet och returdämpningsinställning i det andra åxå.
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Änligen fått till ett verktyg som passar ner i gaffelbenet, men när man har gängat ur den ur läge. Borde inte "bulten"komma ut och bara dra ur innerbenet?

Jag skruvar å skruvar, tycker den är loss men benet sitter i alla fall fast.

Vad göra någon?

// TomCool

B.O.S.S MC
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Nu e man på banan igen, innerbenet är ute. :banana

Vet ni hur man gör på smidigast sätt för att få tillbaka allt med den nya packningen på?
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
tomcool skrev:
Nu e man på banan igen, innerbenet är ute. :banana

Vet ni hur man gör på smidigast sätt för att få tillbaka allt med den nya packningen på?

Man följer instruktionerna i Haynes? :D

På de hojar som jag skruvat med så sätter man ihop allt utom fjädrar och gaffelbenets "lock" sen trär man på gummit (rätt sida in).
Det enda jag vet som man måste passa sig för är att skära sönder innerläppen på packningen på innerbenets kant när nan trär på den (handlar detta verkligen om motorcyklar? :hihi ) Tejpa kanten på innerbenet säger Haynes. Smörj det så att packningen glider. Sen när du skall slå den nya på plats så kan man använda ett plaströr t.ex. som har samma diameter som packningen. Har du inte det får du knacka runt. Lägg den gamla packningen emellan när du trycker och slår!!! Akta innerbenet! En smäll kan fördärva det och det kostar 1000 pix!
 

jiwe

Assumptions is the mother of all fuckups
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Herrljunga
Hoj
GSXR1000
tomcool skrev:
Fjädrarna har lika många varv, 48 st.
Den ena är 44,5 cm och den andra är 48 cm.

Se bilden: Fjädrarna

Vad kostar ett par dämpare till ett sådant här gammalt lik på ett ungefär och vad ska man ha?

Ursäkta att bilden blev så stor.

Som det ser ut på bilden har helt enkelt den ena fjädern relaxerat/satt sig dvs blivit kortare pga utmattning i materialet. Är det någon del som skall bli kortare är det just den gleslindade delen, detta är nämligen den högst påkända. Den täta delen är lågpåkänd och har låg fjäderkostant och den glesa en högre konstant. Relaxation och sättning är fullt naturligt. PM:ar dig om pris på fjädrar och olja.
 

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Skogås
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Okay, bra då fattar jag varför fjädrarna är olika.

Nu har jag fått tillbaka allt igen med nya boxar, så skönt.
Ni ska ha ett stort tack alla där ute. :tummenupp :tummenupp

Till Jiwe: Jag kommer att svara på ditt PM inom kort.

TomCool

B.O.S.S MC
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top