KTM 790 Duke vs. KTM 790 Adventure (eller en Zero) på tjälskadad asfaltsväg?
Har jag någon större nytta av den längre fjädringen på en KTM 790 Adventure (ej R) jämfört med en KTM 790 Duke streethoj?
Eller är det när det i terräng som den längre fjädringen kommer till nytta?
Jag har ett sommarställe i Lofoten Nordnorge och tänkte köpa en hoj att ställa där (alltså köpa den i Norge). Hojarna är 40-70% dyrare i Norge. 790 kostar 140000 NOK 790 Adventure kostar 160 000 NOK och en SuperDuke kostar 245 000 NOK (dvs inte aktuellt). Däremot är elmotorcyklar 20% billigare än i Sverige så jag får en Zero SR ZF14.4 för endast 155 000 NOK (samma kostar 210 000 SEK i Sverige). Jag har en ganska liten oisolerad bod som den ska stå i och det är lite komplicerat att komma in i boden så det är bra om hojen är ganska nätt och lätt.
De vägar som är finast och kurvigast är också tyvärr ganska skadade av klimatet ojämt underlag troligen till följd av vinter/tjäle. Det är alltså inte frågan om några gropar eller trasig väg, snarare lite guppigt som tyvärr förstör känslan något när man är ute och åker. Jag kommer inte att åka någon off-road på fårstigarna så jag kommer att hålla mig till asfalterade vägar. Jag har provkört KTM 790 Duke (gillar!) men jag har inte provkört KTMs nya 790 Adventure (eller R) ännu. Däremot har jag provat KTMs större Adventurhojar samt Triumph Tiger och alla BMW:s versioner. Adventure känns kompetent på många sätt och bra på allt men jag får inte riktigt samma känsla som en nakenhoj. Om en Adventure är en SUV så är lill-Duken mer en cabriolet om ni förstår vad jag menar. Men en SUV har jag redan så egentligen lutar det mot en KTM 790 Duke. Duken är billigare, gillar känslan och är lättare. Men en Adventure har kanske bättre fjädring (?), kanske hjälper även större framdäck (21 vs.17). Om jag får en skönare färde med bättre fjädring så ändrar det hela min prioritering. Skärmarna och kåpan på ADV håller dessutom kylan borta (det är ofta kallt även på sommaren) men den är också 20 000 NOK dyrare och väger 20 kg mer än Lill-Duke. Kör inte i regn. Funderar även på om det skulle göra någon större skillnad om man köper en KTM 790 Duke och sätter på en värsting Öhlin för 10 000 kr (monoshock). Tveksamt dock om jag kan hitta någon som kan sånt där ute i obygden. Det finns ingen MC handlare inom köravstånd så hojen måste levereras och jag kommer knappast att hitta någon märkesverkstad som kan göra service. Byta olja får jag väl göra själv men mycket mer än så vill jag inte ge mig på. Det talar kanske för en el-hoj (Zero) som knappt behöver någon service men jag är lite tveksam till om det är en tillräckligt pålitlig teknik.
Tacksam för råd.
Har jag någon större nytta av den längre fjädringen på en KTM 790 Adventure (ej R) jämfört med en KTM 790 Duke streethoj?
Eller är det när det i terräng som den längre fjädringen kommer till nytta?
Jag har ett sommarställe i Lofoten Nordnorge och tänkte köpa en hoj att ställa där (alltså köpa den i Norge). Hojarna är 40-70% dyrare i Norge. 790 kostar 140000 NOK 790 Adventure kostar 160 000 NOK och en SuperDuke kostar 245 000 NOK (dvs inte aktuellt). Däremot är elmotorcyklar 20% billigare än i Sverige så jag får en Zero SR ZF14.4 för endast 155 000 NOK (samma kostar 210 000 SEK i Sverige). Jag har en ganska liten oisolerad bod som den ska stå i och det är lite komplicerat att komma in i boden så det är bra om hojen är ganska nätt och lätt.
De vägar som är finast och kurvigast är också tyvärr ganska skadade av klimatet ojämt underlag troligen till följd av vinter/tjäle. Det är alltså inte frågan om några gropar eller trasig väg, snarare lite guppigt som tyvärr förstör känslan något när man är ute och åker. Jag kommer inte att åka någon off-road på fårstigarna så jag kommer att hålla mig till asfalterade vägar. Jag har provkört KTM 790 Duke (gillar!) men jag har inte provkört KTMs nya 790 Adventure (eller R) ännu. Däremot har jag provat KTMs större Adventurhojar samt Triumph Tiger och alla BMW:s versioner. Adventure känns kompetent på många sätt och bra på allt men jag får inte riktigt samma känsla som en nakenhoj. Om en Adventure är en SUV så är lill-Duken mer en cabriolet om ni förstår vad jag menar. Men en SUV har jag redan så egentligen lutar det mot en KTM 790 Duke. Duken är billigare, gillar känslan och är lättare. Men en Adventure har kanske bättre fjädring (?), kanske hjälper även större framdäck (21 vs.17). Om jag får en skönare färde med bättre fjädring så ändrar det hela min prioritering. Skärmarna och kåpan på ADV håller dessutom kylan borta (det är ofta kallt även på sommaren) men den är också 20 000 NOK dyrare och väger 20 kg mer än Lill-Duke. Kör inte i regn. Funderar även på om det skulle göra någon större skillnad om man köper en KTM 790 Duke och sätter på en värsting Öhlin för 10 000 kr (monoshock). Tveksamt dock om jag kan hitta någon som kan sånt där ute i obygden. Det finns ingen MC handlare inom köravstånd så hojen måste levereras och jag kommer knappast att hitta någon märkesverkstad som kan göra service. Byta olja får jag väl göra själv men mycket mer än så vill jag inte ge mig på. Det talar kanske för en el-hoj (Zero) som knappt behöver någon service men jag är lite tveksam till om det är en tillräckligt pålitlig teknik.
Tacksam för råd.