Fjädring och dämpar inställningar för banköra!

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Tjena.
Har nyligen dratt igång me lite banköra med min 660 -04 och fastnat helt å hållet för detta. De svåraste å största skillnaden med bankörning (tycker ja) är å ta kurvorna på ett snabbt och snyggt sett. Därför har man börjat träna på å ställa hojjen lite innan kurvan och komma in i en snäv linje genom hela kurvan. Problemet jag har, är att det börjar hoppa fasligt inför kurvan(finns fackliga termer för det, kommer dock inte ihåg), och jag vet mkt beror på trycket på koppling och motorbroms,
Men när jag pratade med proffsen på banan, talar de om den perfekt symbiosen mellan fram och bakfjädring, och de testade min fjädring å sa att den va alldelles för mjuk, jämfört med deras. Hur går det till när man ställer fjädringarna för mer baninspererad körning, Vilka utgångslägen har ni och hur skruvar ni därefter, på både bak å framfjädring??
Vid längre/inte så snäva kurvor snackade de också om att hojjen ska sätta sig, dvs sjunka ihop och sen fastna i ett visst läge... Hur får man till ett sånt här beteende på en hoj?
Hoppas nån kan dela med sig lite av sina hemligheter för å hjälpa en rookie
Tack på förhand
Rumpel
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
schatter ( stavning) heter det när det liksom tuggar..

Mr stevo från NSL-racing kommer snart och ger dig en lektion i hur det funkar:)
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Så va det ja :)
Ja, jag tar tacksamt emot alla tips och råd.
Jag har läst några trådar här på forumet men de flesta gäller enduro eller grus åka. Jag kör enbart asfalt!
Men tips på hur stor "saget" både bak å fram, compet, reboundet, å styrkronans inställning är några grejjer jag funderar på.
Rumpel
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tror du menar bakhjulsstuds eftersom du nämner "hoppa", "inför kurvan", "koppling" och "motorbroms" och det räknar man väl inte riktigt som shutter(vet inte heller hur det stavas :)) som mer är som snabba vibrationer när det börjar tugga? Jag tänker inte ge dig lösningen på fjädringsinställningen för det vet jag inte, men köpa slipper clutch eller slira lite mer på kopplingen vid nedväxling hjälper ju en hel del. :)
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kan fylla på me lite info innan stefan kommer ;)

Håll in frambromsen och tryck på ena fotpinnen, cykeln ska då gunga lika mycke fram som bak.

Gör den detta så har du ett bra utgångsläge.

Annars, ta papper och penna sen tar du en skruv i taget, skruva den inåt och räkna hur många klick du hör innan det tar stopp, så skriver du upp det.

Hittar du inte till compression, rebound (retur) osv titta i manualen.

Jag brukar ställa till 10 komp (dvs skruva in skruven tills det tar stopp, sen skruvar du ut den och räknar till 10 klick), 10 retur fram och bak och 2,5 varv på högfarts och börja därifrån om jag inte vet vad standardinställningarna är.

Jag är ganska ny på att skruva med fjädring men såhär gör jag iaf...:

Först, börja med att ställa hänget bak. Det gör du genom att lyfta upp hojjen så att bakhjulet hänger fritt, mät från centrum av axeln och upp till en punkt på bakskärmen, sedan sätter du ner hojjen och gungar den och mäter likadant igen. Skillnaden mellan de två måtten ska vara mellan 10 och 20mm, rekomenderar 15mm. Är det mer än det så spänner du på fjädern genom att skruva som håller fjädern neråt/inåt.

Nästa, kompressionen, den ska vara ganska styv för att den inte ska flytta alltför mycke vikt när du bromsar/gasar. På din fjädring skulle jag tippa på att du får gå ner på 4 klick från botten både fram och bak men prova dig fram till en inställning som verkar vettig. Den ska INTE vara stenhård (dvs inte röra sig alls) men den ska absolut inte gunga som atlanten. När du bestämt hur hård du vill att cykeln ska vara så går du tillbaka till det första tipset jag gav dig, på me frambromsen och gunga på cykeln. Ställ om kompressionen tills den gungar jämt fram och bak.

Efter det kommer returen (rebound). Den måste man prova sig fram till ute på banan, iaf när det gäller framändan. Bak kan du gunga cykeln, den ska inte trycka tillbaka som en fjäder (dvs gå ut på 1/8 sekund) utan den ska sega sig tillbaka. (dvs gå ut på 1/2 till 1 sek) När det gäller framändan så kör du me cykeln och när du går över från broms till gas eller när du släpper upp bromsen så ska det inte kännas som att framändan kommer upp i ansiktet på dig men det ska inte heller kännas som att framändan inte följer med upp.

Skulle jag tippa inställningar åt dig skulle jag tippa såhär (i fall de 660's jag kört har varit standardinställda):
Komp fram 4, retur fram 8
Komp bak 4, retur bak 6, högfarts bak 2 varv

Några körtips (som kommer göra mer än att skruva fjädringen) är att skippa att försöka slajda i början. Växla ner och bromsa rakt, när du släpper bromsen går du direkt från broms till gas, inge fri-rullande. Sväng en gång per sväng (dvs har du lutat ner hojjen en gång så lutar du inte ner den igen).

Man måste köra rätt för att kunna ställa in fjädringen :)

En annan sak också... Chatter (dvs att hjulet studsar) kommer från fel däcktryck eller fel däck (om man inte gör fel som förare). Det är skillnad på gatdäck och race-däck när det gäller däcktryck! Börja på 1,6 fram och 1,7 bak om du använder racedäck, använd 2,1 fram och 1,9 bak om du använder gatdäck. Gå ner i tryck tills däcket börjar rulla gummi, då måste du gå upp igen. Man kan bara mäta lufttryck när däcket är kallt!
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Tjena, Stefan från NSL-Racing här!

Du kan inte mena att det inte finns några fjäderinställningstrådar för motard här på forumet. Har ju skrivit i massor.

Så här ligger det till i alla fall. Jag tror precis som Marcus att du skulle lösa problemet med en slirkoppling. Då du inte har någon så gäller det att koppla sådär lagom efter nerväcling in i kurvan. Med mycket träning kan det bli riktigt hyfsat fast inte äns proffsen tycker att det går att åka utan slirkoppling.

Nu till fjädringsproblemet. Du har förmodligen alldeles för mycket rörelse i fjädringen pga att den är för mjuk. De största felet de flesta gör är att de tycker att det räcker med att spänna fjädern när du sätter på den på hojen.
Vissa av oss som tävlar mäter in fjädern efter varannan var tredje gång vi kör. Delephin som är fd världsmästare byter fjädrar till varje tävling. Anledningen är att de mattas. Men för oss dödliga räcker det med att spänna på fjädern och mäta in rätt häng.

Vad är rätt häng?
Tja det beror på om du kör balndat asfalt/grus, vilken hårdhet du har på fjädern och så klart rider preferens. Men i ditt falla skulle har du en relativt mjuk fjäder och jag skulle ställa in den på en 15-16 mm i häng bak. Fram kan du säkert inte göra så mycket utan att öppna gaffeln. Men du kan nog köra ända ner till 30-35mm utan att det är alldeles för mycket. Själva skulle jag föredra ca 28mm.

Är lite osäker på om du har både comp och retur men returen är hur snabbt den går tillbaka. Den ska du ha ganska så mycket av¨. Trycker du ner hojen hårt bak så ska den sega sig upp säg att det ska ta ca 1,5-2 sek för den att nå toppläget. Compet ställer du någonstans mitt på känner du att den rör sig för mycket i kurvorna ställer du på lite i taget.

Gaffeln får inte sjunka så mycket när du bromsar då får du ett chassie som rör sig för mycket vilket resulterar i att du inte kan köra fort. Returen ska vara mycket snabbare i gaffeln än på bakdämparen. Kolla dina grundinställningar kanske ska du gå på lite mer och göra den hårdare. Compet.

Lycka till och ursäkta alla felskrivningar, har inte läst ingenom vad jag skrivit ;)
 

2FST4U

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Sverige
Hoj
KTM
Har en liten fråga som jag hoppas få svar på nu när fjädrings proffsen är igång. Om du har rätt häng och fjäder redan på hojjen.. du kommer in i en ganska skarp kurva.. inga problem där och sedan slår du på så mycket det går ut ur kurvan.. men när man gör det är hojjen liksom lite gungig. Vad göra något tips mer komp isåfall låg eller hög? Har provat lite själv med mer retur och mer komp men tyckte den sladda mer då.. tappade fäste tidigare :va
TIPS :) :confused:
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Har en liten fråga som jag hoppas få svar på nu när fjädrings proffsen är igång. Om du har rätt häng och fjäder redan på hojjen.. du kommer in i en ganska skarp kurva.. inga problem där och sedan slår du på så mycket det går ut ur kurvan.. men när man gör det är hojjen liksom lite gungig. Vad göra något tips mer komp isåfall låg eller hög? Har provat lite själv med mer retur och mer komp men tyckte den sladda mer då.. tappade fäste tidigare :va
TIPS :) :confused:

Du ska skruva in högfartskompritionen. Det är vad jag skulle testa med i alla fall. Kan även bra att gå in lite på den vanligakompritionen men går du in för mycket och gör den för hård kommer du som du redan märkt att tappa fäste. Samma gäller för returen. Kan vara skönt att åka med mycket retur då hojen rör sig mindre men det är lätt att du packar fjädern vilket gör att du även här blir hård och tappar fäste.

Att slå på fullt för våldsamt är inte heller bra för fjädringen den hänger helt enkelt inte med försök att hålla god grundfart genom kurvan så kommer fjädringen att fungera bättre. Slå på tidigare fast inte riktigt liak brutalt, det är så de snabba förarna gör.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Oj, tack för alla svar. Jag har noterat det å ska ta en heldag för att ställa in perfekta fjädringsegenskaperna!

Men hur långt kommer man med orginalfjädringen på 660n (tänker speciellt på den bakre) innan man måste byta till styvare/längre?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Oj, tack för alla svar. Jag har noterat det å ska ta en heldag för att ställa in perfekta fjädringsegenskaperna!

Men hur långt kommer man med orginalfjädringen på 660n (tänker speciellt på den bakre) innan man måste byta till styvare/längre?

De körde vm med den cykeln back in the days, men jag skulle nog säga att du byter cykel när du känner att den börjar begränsa dig.

Fjädrar ska du inte behöva byta, shimsning kanske men det blir för mycke pengar för att vara värt det.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Då har jag äntligen ställt in de fjädringen till hårdare.'
Hängen låg på ca 89mm när jag mätte först (svajjigt å mjuukt!!) Men nu känns det betydligt styvare.

På returen bak har jag ställt in på 8 av 11 lägen där 11 är långsamt restur.
På kompet bak har jag sätllt in 6 av 7 lägen där 7 är hårdast.
På returen fram va de svårare å känna skillnad på ytterlägerna ( 34 lägen) men jag satte, som olof sa, 8 snäpp ut från max högervridet, från +
Ganska snabb då, blir de väll?!.
Kompet fanns 35 lägen där jag satte 4 klick från max högervridet.
Även om ja inte hunnit köra så mkt än så känns hela hojjen betydligt stabilare och styvare, det statiska hänget har helt försvunnit (alltså det den sjunker ihop från obelastad till belastad med hojjens egna vikt.
Jag passade också på å sänka gafffeln i kronan 5mm.

Det jag undrar är vart Högfartskompet sitter på bakfjäderingen? Vart sitter skruven?

Tack för hjälpen, ska bli intressant å testa banan nu!
Rumpel
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Du ska ha statiskt häng, 15mm! Rider sag spelar mindre roll på en supermoto.

Högfartskomp är "bultskallen" där kompressionen sitter i bakdämparen!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Men leta inte ihjäl dig efter högfartskompen, är inte helt säker på att den finns öht på en 660. Den har ju länkage och inte PDS.

Att det är PDS har ingen betydelse för högfartskomp. finns på länkage dämpare oxå. Men, det är ju inte sagt att det finns på en 660 för det. Det är ju en gathoj o inte säkert det är en fullt justerbar dämpare på? Vad vet jag.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Att det är PDS har ingen betydelse för högfartskomp. finns på länkage dämpare oxå........
Självklart inte. MEN, har du sett en modern KTM med högfart och länkage ? :confused: Ville liksom bara få fram KTM-skillnaden.
 
Last edited:

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
JAg tror inte heller det finns någon högfartskomp på 660n, har letat efter en mutter vid kompet, men det finns ingen!!
Vad gör en högfartkomp för nytta överhuvudtaget??
/Rumpel
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top