Fjädrings/Dämpningsarbete. NV Skåne. (Husqvarna / KTM)

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Hoj det gäller: Husqvarna 701 - 17

Tankar: Byte av fjäder bak, justering för förarens vikt.
Eventuellt shimning om det behövs.

Fråga: Vem gör det i Nordvästra (helst) skåne? :)

Någon KTM guru?
Upplys mig :D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Byta fjäder kan du lika gärna göra själv. När det behöver shimsas så blir det knivigare då väldigt få kan anses ha någon större erfarenhet av att shimsa 690 dämpare. Sannolikt är det då bättre att skicka dämparen till folk som kan.

Är det för motard eller offroad? Vikt på föraren?

Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Det är en motard, men har blivit en del grus med den, och vägarna är skit.
Så behöver ju inte optimeras för helt slät asfalt. Har inte direkt haft några problem med den på så vis, men känns som att den säckar lite mycket bak :)

Jag väger nog uppåt 100 med grejjerna på mig. Så vore lämpligast att sikta in sig där.

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag utgår ifrån att du inte ska tävla med den.
Eftersom det är en motard från början så tror jag du kan nöja dig med fabriksshimsningen, fjädrar för din vikt och sedan ägnar du ett antal kvällar åt att läsa på hur man justerar fjädring, och ett par halvdagar till att testa fram "rätt" inställningar.
Och glöm inte anteckningsblocket när du experimenterar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är en motard, men har blivit en del grus med den, och vägarna är skit.
Så behöver ju inte optimeras för helt slät asfalt. Har inte direkt haft några problem med den på så vis, men känns som att den säckar lite mycket bak :)

Jag väger nog uppåt 100 med grejjerna på mig. Så vore lämpligast att sikta in sig där.

Oj! Ska du köra grus med den så får jag nog revidera vad jag sa om shimsningen. Då behöver du nog shimsa om ifall du ska få grepp fram.

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Oj! Ska du köra grus med den så får jag nog revidera vad jag sa om shimsningen. Då behöver du nog shimsa om ifall du ska få grepp fram.

Den har varit ganska förlåtande, mesta av milen är fortfarande asfalt. Men min gps får snuppoch slänger in långa sträckor grus hela tiden. Vilket jag tokgillar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
JE68 alla dar i veckan

Jag lät deras mek fylla gas i min bakdämpare för flera år sedan och han hade inte ens en adapter för att stänga schraderventilen. Det hinner inte läcka nåt svarade han när jag ifrågasatte det.
Efter det köpte jag egna adaptrar och övergick till att även fylla gas själv efter att jag servat.

Mycket kan ju ha hänt sedan dess men jag skulle hellre gå till Månsson om jag var i skåne och sökte någon i närheten som fixade fjädringen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den har varit ganska förlåtande, mesta av milen är fortfarande asfalt. Men min gps får snuppoch slänger in långa sträckor grus hela tiden. Vilket jag tokgillar!

Ok, enda erfarenheten jag har av dedikerad motardhoj i terräng är min gamla 660SMC och den gaffeln gick inte att få bra inställning på för terräng. Men på asfalt funkade den bra.

Du har ju en modernare hoj så dom har med all sannolikhet lyckats få din gaffel bättre för både terräng och afalt.

Eftersom fjäderbyte är nåt du kan göra själv så byt dessa och testa, blir du inte nöjd så shimsa om. Och du kan ju i så fall börja med att bara låta shimsa gaffeln först, och bakdämparen sen ifall du anser att även det behövs.

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
yupp yupp!! Ska rota efter en europeisk leverantör (eventuellt de som sålde mig hojjen) av fjädrar och ge mig på det en regnig dag!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
yupp yupp!! Ska rota efter en europeisk leverantör (eventuellt de som sålde mig hojjen) av fjädrar och ge mig på det en regnig dag!

Men vänta nu, vad är du ute efter egentligen? Du har en motard, med motardhjul och du ska fortsätta använda den som motard på gatan men "råkar" köra lite grusväg ibland?

Du väger lite mer vad hojen sannolikt är dimensionerad vilket allt annat lika säger styvare fjädrar, men ska du köra grus så vill du ha mjukare fjädring än motardens. Summan kanske blir att du redan har ganska ok, fjädrar?

Upplever du några problem med hojen nu? Du kanske ska börja med att bara läsa på om fjädringsjustering och testa med vad du redan har.

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Det jag upplever är att den säckar bak. Och om jag ändå ska ha av allting så kanske jag skulle göra en optimering.
Min fråga här var vem jag kunde vända mig till i närheten. Men jag känner att jag fått bra svar av dig och andra, och just justering av sag kan jag nog fixa halvenkelt (delvis) med ett fjäderbyte bak. Fram upplever jag inga större problem.

Just sag-problemen bak visar sig extra då jag är lång (inte bara tung)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag upplever är att den säckar bak. Och om jag ändå ska ha av allting så kanske jag skulle göra en optimering.
Min fråga här var vem jag kunde vända mig till i närheten. Men jag känner att jag fått bra svar av dig och andra, och just justering av sag kan jag nog fixa halvenkelt (delvis) med ett fjäderbyte bak. Fram upplever jag inga större problem.

Just sag-problemen bak visar sig extra då jag är lång (inte bara tung)

Du har testat att ställa sag med befintlig fjäder?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år