Förvänta dej inga mirakel genom att följa anvisningar i en tidning. Fjädring är en vetenskap som kräver handpåläggning och noggranna tester. Råd i stil med; "2 klick mindre på returen löser alla problem" är bara att kasta i skogen.
Alla förare har olika inställningar, det som funkar för gottis är inte säkert att det är bra för dej. Börja med att ställa allt i grundläge enligt manualen. Därefter mäter du statiskt och dynamiskt häng(statiskt=endast hojens vikt, dynamiskt=hoj med föraren på). Statiskt ska vara ca 5-10mm, dynamiskt ca 15-30mm på bakdämparen. Fram ska man ha ca 15-20mm statiskt och 25-35 dynamiskt. Kolla även att fjädringen inte slår igenom, men samtidigt ska du utnyttja hela fjädringsvägen, både fram och bak. Detta kollar du med ett buntband runt gaffelbenets rörliga del. Bak sätter du det runt kolvstången på dämparen. Är det rätt värde går man på körupplevelsen. Sträva efter att ha så mjuk fjädring du kan stå ut med. Mjuk fjädring=mycket grepp. Hård fjädring är lättare att kontrollera men du får sämre grepp.
Blev du förvirrad? Kolla in Öhlins hemsida, där finns mer att läsa om fjädringsinställning!