Fjädrings inställningar...

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Tänkte höra om det är någon som kan ge lite tips på inställningar...
Har en Honda cbr 600 rr -05. Skulle vilja veta hur många mm häng som är att rekomendera. Någon som vet...? Jag har original dämpare fram och bak.
Jag väger ca 75 kg. Några som har tips om retur och komp inställningar :confused:
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ställ dom original. Du väger som den hojen är inställd för från fabrik. Det du dock kan ändra är komp och retur efter hur din körstil. Så berätta hur den är...
 

Davidk

Guest
Swedie jag som väger 90kg och har slangat mycket med skjuts och gjort massa stoppis med skjuts?
tycker att hela hojjen känns lite väl stötig trots att ifall man dunkar ner gaffeln känns den super mjuk samt bakfjädring känns mjuk.
Nåt tipps???
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Swedie skrev:
2303095 Ställ dom original. Du väger som den hojen är inställd för från fabrik. Det du dock kan ändra är komp och retur efter hur din körstil. Så berätta hur den är...
Lite studsig bak. Tycker inte att jag får ned fästet så bra bak. (Jag kör bara på bana med den). Mjuk fram känns det som. Kan inte så mycket om det här...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Masen skrev:
2303111 Lite studsig bak. Tycker inte att jag får ned fästet så bra bak. (Jag kör bara på bana med den). Mjuk fram känns det som. Kan inte så mycket om det här...
Vad är det som händer på banan då? Får du GP-sladd eller tycker du att den känns svajjig? Du får förklara mer i detalj vad problemet är.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Swedie skrev:
2303121 Vad är det som händer på banan då? Får du GP-sladd eller tycker du att den känns svajjig? Du får förklara mer i detalj vad problemet är.
Den tok släpper bak ganska lätt. (Kan vara gas handen...) Lite sladd går ju att köra med men inte speedway ställ. skulle vilja ha bättre förvarning... Fram känns den.. Vid hård inbromsning pumpar fram fjädringen uppåt och nedåt jättefort. hela cykeln skakar. :confused:
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Masen skrev:
2303127 Den tok släpper bak ganska lätt. (Kan vara gas handen...) Lite sladd går ju att köra med men inte speedway ställ. skulle vilja ha bättre förvarning... Fram känns den.. Vid hård inbromsning pumpar fram fjädringen uppåt och nedåt jättefort. hela cykeln skakar. :confused:

släpper du av gasen ordentligt vid inbrommsningen :3freak

har själv 95 kg fjädrar fram och väger som du men plus ett par kg med utr..fick det tipset av pappuen dom är mjuka fram

angående sladdarna va har du för däck låter mycket som gaskontroll bara kan du ta något kort på hur bak däcket ser ut
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Gottis skrev:
2303157 släpper du av gasen ordentligt vid inbrommsningen :3freak

har själv 95 kg fjädrar fram och väger som du men plus ett par kg med utr..fick det tipset av pappuen dom är mjuka fram

angående sladdarna va har du för däck låter mycket som gaskontroll bara kan du ta något kort på hur bak däcket ser ut
Jag släpper gasen. Flera som har kommenterat att den slår så väldigt när jag åkt förbi vid inbromsning...?
Har tyvärr ingen digital kamera. Det kar blivit en "ribba" (på bak däcket)typ 2cm från kanten på höger och v. sida. Ser ruggade ut där. kör på pirelli däck
Fram fjädringen var ett bra tips tack.
:)
Vad kör du för inställning bak?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Be inte om en 95 kg fjäder fram för då blir den aningen hård! 0,95kg låter mer vettigt! ;)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Förvänta dej inga mirakel genom att följa anvisningar i en tidning. Fjädring är en vetenskap som kräver handpåläggning och noggranna tester. Råd i stil med; "2 klick mindre på returen löser alla problem" är bara att kasta i skogen.

Alla förare har olika inställningar, det som funkar för gottis är inte säkert att det är bra för dej. Börja med att ställa allt i grundläge enligt manualen. Därefter mäter du statiskt och dynamiskt häng(statiskt=endast hojens vikt, dynamiskt=hoj med föraren på). Statiskt ska vara ca 5-10mm, dynamiskt ca 15-30mm på bakdämparen. Fram ska man ha ca 15-20mm statiskt och 25-35 dynamiskt. Kolla även att fjädringen inte slår igenom, men samtidigt ska du utnyttja hela fjädringsvägen, både fram och bak. Detta kollar du med ett buntband runt gaffelbenets rörliga del. Bak sätter du det runt kolvstången på dämparen. Är det rätt värde går man på körupplevelsen. Sträva efter att ha så mjuk fjädring du kan stå ut med. Mjuk fjädring=mycket grepp. Hård fjädring är lättare att kontrollera men du får sämre grepp.

Blev du förvirrad? Kolla in Öhlins hemsida, där finns mer att läsa om fjädringsinställning!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kolla så du har rätt däckstemperatur oxå. När däcket är KALLT... ska det vara 1.9-1.95 bak och 2.1 fram. Det är standard överlag.
Detta kan vara en anledning till plötsliga släpp.

Fjädringen borde inte kunna bara så där få däcket att släppa, hur feljusterat det än är... nästan :)

Ta och gör ett test. Tryck ner hojen på tanken. Hojen ska sjunka och lyfta lika mycket, i en jämn och fin men halvsnabb rörelse. Du får be någon stå och titta på, eller du tittar på och någon annan trycker. Kom ihåg att trycka likadant varje gång oxå.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det var bra tips får mäta och känna. Ska till Gelleråsen på onsdag. Ska köra racet på lördagen sen. Hoppas jag får ordning på det tills dess. :huvet
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Fjäderförspänning

Kan bara säga att på min gathoj så blev det som du beskrev med en förhård fjäderförspänning. Bakhjulet ville inte riktigt hålla sig till asfalten vid hårda inbromsningar och vid hårda acc ur kurvor och dylika så ville den gå på bakhjulet.

nr:18 har en poäng......

J
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Nr:18 skrev:
2303286 Förvänta dej inga mirakel genom att följa anvisningar i en tidning. Fjädring är en vetenskap som kräver handpåläggning och noggranna tester. Råd i stil med; "2 klick mindre på returen löser alla problem" är bara att kasta i skogen.

Alla förare har olika inställningar, det som funkar för gottis är inte säkert att det är bra för dej. Börja med att ställa allt i grundläge enligt manualen. Därefter mäter du statiskt och dynamiskt häng(statiskt=endast hojens vikt, dynamiskt=hoj med föraren på). Statiskt ska vara ca 5-10mm, dynamiskt ca 15-30mm på bakdämparen. Fram ska man ha ca 15-20mm statiskt och 25-35 dynamiskt. Kolla även att fjädringen inte slår igenom, men samtidigt ska du utnyttja hela fjädringsvägen, både fram och bak. Detta kollar du med ett buntband runt gaffelbenets rörliga del. Bak sätter du det runt kolvstången på dämparen. Är det rätt värde går man på körupplevelsen. Sträva efter att ha så mjuk fjädring du kan stå ut med. Mjuk fjädring=mycket grepp. Hård fjädring är lättare att kontrollera men du får sämre grepp.

Blev du förvirrad? Kolla in Öhlins hemsida, där finns mer att läsa om fjädringsinställning!
Ska det vara samma häng oavsett märke?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top