Coola Ola
Progressiv klassicist
Jag ska sänka min hoj 5 cm fram och bak (ja, det är mycket och ja, jag har fortfarande tillräckling markfrigång samt anti squat-vinkel på svingen). Fram sitter det en 43 mm USD cartridge-gaffel från WP med 275 mm fjädringsväg. Bak sitter en WP PDS-dämpare, med 95 mm fjädringsväg
Min första fråga rör sänkning av gaffeln, tror det är ganska straight forward. Rätta mig gärna om jag har fel men som jag förstår det ska jag sätta en distans på kolvstången, inne i cartridgen där distans längd motsvarar den längd som jag vill korta fjädringsrörelsen, i detta fall från ca 275 mm till 225 mm. Jag har förstått det ungefär som följande vackra bild. Fjäderns längd (inkl plastdistanser) kortas motsvarande längd.
Det innebär förstås att fjädern blir styvare. Jag har tidigare upplevt framgaffeln som lite för mjuk och gungig. Blev dock bättre när jag minskade luftspalten någon cm.
En formel för beräkning av fjäderkonstant (N/mm) jag hittat på thumpertalk säger att den beräknas som W^4*80400/8*C^3*N, där W är fjäderstålet tjocklek, C är center till center-diameter på fjädern och N är antalet varv på fjädern. Mina beräkningar (5 mm tjocklek, 34 mm diameter, 33 varv) ger mig då en fjäderkonstant på 4,8 N/mm. Om jag kapar ca 3 varv från fjädern går fjäderkonstanten upp till 5,3 N/mm, dvs en ökning på ca 10%. Är detta en rimlig styvhet för en hoj som kommer gå på asfalt och grus (mest asfalt) och med en förare på ca 80 kg?
Min sista fråga rör dämparen bak. Det är en PDS-dämpare, dvs utan länkage och för att sänka den bak måste en distans monteras. Dock är ju inte fjädringsrörelsen i dämparen samma som fjädringsrörelsen vid axeln.
Mina egna grova beräkningar/cad-diagram ger att varje 1 mm rörelse i dämparen ger 4 mm fjädringsväg vid hjulaxeln när axeln är i bakersta läget, dvs en utväxling på 4:1. Det skulle då ge totalt 380 mm fjädringsväg då dämparen har 95 mm fjädringsrörelse. Låter mycket men kanske stämmer? Också med reservation för att mina egna uppmätningar av chassigeometri är ganska grova, kan nog diffa +/- 2 mm gällande axlarnas placeringar.
Min första fråga rör sänkning av gaffeln, tror det är ganska straight forward. Rätta mig gärna om jag har fel men som jag förstår det ska jag sätta en distans på kolvstången, inne i cartridgen där distans längd motsvarar den längd som jag vill korta fjädringsrörelsen, i detta fall från ca 275 mm till 225 mm. Jag har förstått det ungefär som följande vackra bild. Fjäderns längd (inkl plastdistanser) kortas motsvarande längd.
Det innebär förstås att fjädern blir styvare. Jag har tidigare upplevt framgaffeln som lite för mjuk och gungig. Blev dock bättre när jag minskade luftspalten någon cm.
En formel för beräkning av fjäderkonstant (N/mm) jag hittat på thumpertalk säger att den beräknas som W^4*80400/8*C^3*N, där W är fjäderstålet tjocklek, C är center till center-diameter på fjädern och N är antalet varv på fjädern. Mina beräkningar (5 mm tjocklek, 34 mm diameter, 33 varv) ger mig då en fjäderkonstant på 4,8 N/mm. Om jag kapar ca 3 varv från fjädern går fjäderkonstanten upp till 5,3 N/mm, dvs en ökning på ca 10%. Är detta en rimlig styvhet för en hoj som kommer gå på asfalt och grus (mest asfalt) och med en förare på ca 80 kg?
Min sista fråga rör dämparen bak. Det är en PDS-dämpare, dvs utan länkage och för att sänka den bak måste en distans monteras. Dock är ju inte fjädringsrörelsen i dämparen samma som fjädringsrörelsen vid axeln.
Mina egna grova beräkningar/cad-diagram ger att varje 1 mm rörelse i dämparen ger 4 mm fjädringsväg vid hjulaxeln när axeln är i bakersta läget, dvs en utväxling på 4:1. Det skulle då ge totalt 380 mm fjädringsväg då dämparen har 95 mm fjädringsrörelse. Låter mycket men kanske stämmer? Också med reservation för att mina egna uppmätningar av chassigeometri är ganska grova, kan nog diffa +/- 2 mm gällande axlarnas placeringar.