Fjädringsinställningar för gathoj

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Håller på och fixar upp min Ducati 750 SS i toppskick innan säsongen börjar, främst chassimässigt eftersom motorn rullar fint.

Utgångspunkter:
Mitt mål är nu att ställa in fjädringen för mig. Jag väger runt 85 kg i kalsonger och kör "inspirerat" på småvägar för det mesta. Hojen har nästan lika sportig sittställning som en fullblodig sporthoj. Allt gällande upphängning på hojen är original, alltså fullt justerbar Showa bakdämpare och inte alls justerbar framgaffel (som jag tänkte shimsa för rätt häng). Original gaffelolja är 10W och nivå 108 mm som jag förstått, lite svårt att hitta info då det finns 3 olika gafflar som hojen levererades med.

Jag har inte kört hojen mycket alls än så jag siktar egentligen på en bra grundinställning som jag kan jobba vidare med sen.

Jag har mätt hänget enligt SMC:s blankett "mätning av häng".

Fram (förarhäng/fritt häng/vilofriktion)
41mm / 23 mm / 18 mm

Bak (förarhäng/fritt häng/vilofriktion)
40mm / 13 mm / 2 mm

Detta är dock uppmätt med lite bensin i tanken och jag hade bara hjälm, inget skinnställ på mig. Borde räcka att utgå ifrån ändå.

Till att börja med; vilket förarhäng ska jag satsa på?
Alla tips är välkomna :)
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
40 mm häng fram? Tycker det låter ganska mycket, särskilt på en gaffel utan några inställningsmöjligheter.
Har hört någonstans att man brukar vilja ha runt 25% av fjädringsvägen i häng, men det gäller kanske justerbara gafflar.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
40 mm häng fram? Tycker det låter ganska mycket, särskilt på en gaffel utan några inställningsmöjligheter.
Har hört någonstans att man brukar vilja ha runt 25% av fjädringsvägen i häng, men det gäller kanske justerbara gafflar.

Vad jag har läst och själv kommit fram till borde jag satsa på kanske 36 mm fram och 30 mm bak. Bakfjädern verkar dock lite klen med tanke på det fria hänget. Det jag hade tänkt då var att droppa gaffeln 5 mm i kronorna för att sänka framdelen och göra den lite mer kvickstyrd och samtidigt avlasta bakfjädern en aning, shimsa upp fjädern fram för att få önskat häng.

..men det är just sånt här som jag vill få bekräftat :)
 

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Ditt sista inlägg verkar närmare sanningen, men inte hela sanningen.

Vad kör du på för däck?

Kör du både gata och bana?

Tänk också på när du ställer in fjädringen att den ska röra sig simultant fram och bak, dvs när du trycker ner fjädringen genom att tex trycka på tanken (centrum) så ska den gå ner och upp lika snabbt både fram och bak, så den inte rör sig som en vågrörelse. Om du tex trycker ner fjädringen och sedan släpper upp den snabbt och det skulle visa sig att framdelen kommer upp snabbare än bakdelen så behöver du justera inställningarna. Om den behöver justeras fram eller bak beror klart på vilken del av hojen som rör sig rätt och har i sig själv inte något att göra med vilken del som rör sig snabbast eller mest långsamt. Vad du ska tänka på speciellt vad det gäller returen är att du vill ha en så snabb retur som möjligt, men den måste också vara kontrollerad, dvs den får inte "slå" tillbaka.

Lycka till med jobbet :)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Ditt sista inlägg verkar närmare sanningen, men inte hela sanningen.

Vad kör du på för däck?

Kör du både gata och bana?

Tänk också på när du ställer in fjädringen att den ska röra sig simultant fram och bak, dvs när du trycker ner fjädringen genom att tex trycka på tanken (centrum) så ska den gå ner och upp lika snabbt både fram och bak, så den inte rör sig som en vågrörelse. Om du tex trycker ner fjädringen och sedan släpper upp den snabbt och det skulle visa sig att framdelen kommer upp snabbare än bakdelen så behöver du justera inställningarna. Om den behöver justeras fram eller bak beror klart på vilken del av hojen som rör sig rätt och har i sig själv inte något att göra med vilken del som rör sig snabbast eller mest långsamt. Vad du ska tänka på speciellt vad det gäller returen är att du vill ha en så snabb retur som möjligt, men den måste också vara kontrollerad, dvs den får inte "slå" tillbaka.

Lycka till med jobbet :)
Bra skrivet!

Tänkte bara tillägga att man bör justera returen vid normala temperaturer och ha i åtanke att oljan blir varmare efter en stunds körning vilket i sin tur sänker viskositeten och därmed kräver mer returdämpning för att uppnå samma beteende som vid en kallare olja.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ditt sista inlägg verkar närmare sanningen, men inte hela sanningen.

Vad kör du på för däck?

Kör du både gata och bana?

Tänk också på när du ställer in fjädringen att den ska röra sig simultant fram och bak, dvs när du trycker ner fjädringen genom att tex trycka på tanken (centrum) så ska den gå ner och upp lika snabbt både fram och bak, så den inte rör sig som en vågrörelse. Om du tex trycker ner fjädringen och sedan släpper upp den snabbt och det skulle visa sig att framdelen kommer upp snabbare än bakdelen så behöver du justera inställningarna. Om den behöver justeras fram eller bak beror klart på vilken del av hojen som rör sig rätt och har i sig själv inte något att göra med vilken del som rör sig snabbast eller mest långsamt. Vad du ska tänka på speciellt vad det gäller returen är att du vill ha en så snabb retur som möjligt, men den måste också vara kontrollerad, dvs den får inte "slå" tillbaka.

Lycka till med jobbet :)

Tack så mycket :)

Det sitter sprillans Pilot road 3 både fram och bak. Jag kör bara gata, kanske tar 1-2 bandagar i år.
När du säger närmare sanningen, menar du att jag ska sikta på det hänget jag sa?

Då gäller det att jag hittar rätt viskositet i gaffeloljan först, och sen ställer komp/retur bak efter det. Tänkte ta aningen tunnare olja än original. Typ 20% 5W och 80% 10W. Är det på tok för fel får jag byta igen.
Ska jag ta original oljenivå?
Bra skrivet!

Tänkte bara tillägga att man bör justera returen vid normala temperaturer och ha i åtanke att oljan blir varmare efter en stunds körning vilket i sin tur sänker viskositeten och därmed kräver mer returdämpning för att uppnå samma beteende som vid en kallare olja.

Bra där, så långt hade jag inte kommit i mina reflektioner :tummenupp
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Bra där, så långt hade jag inte kommit i mina reflektioner :tummenupp

Trevligt att man kan bidra!
Dave Moss har en mängd intressanta klipp på tuben. Dessa två tycker jag sammanfattar att-tänka-på-listan för fjädringsinställningarna ganska väl. Nu har du iofs inte riktigt samma inställningsmöjligheter men jag tycker ändå de är värda att titta på eftersom man så tydligt får se konsekvenserna för varje inställning samtidigt som man får tips på vilka resultat man är ute efter.

 

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Citat Ursprungligen postat av jika Visa inlägg

Tänkte bara tillägga att man bör justera returen vid normala temperaturer och ha i åtanke att oljan blir varmare efter en stunds körning vilket i sin tur sänker viskositeten och därmed kräver mer returdämpning för att uppnå samma beteende som vid en kallare olja.
Senast


Helt riktig :tummenupp
 
Last edited:

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
996RS
Ja, utgå ifrån det hänget som du nämnde sist och få sedan framgaffeln att funka optimalt :)
Du får kanske laborera med olika visk. på oljan, men det är värt jobbet när du är klar, jag lovar.

För långsam retur = byt till tunnare olja

För snabb retur = byt till tjockare olja

Och som jika sa, få upp arbetstempen när du testar så ska du se att det blir bra :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ingen mer som har något att tillägga? Det finns ju hur många som helst här som är grymma på fjädring. Kom igen nu! :hojcbr
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
40 mm häng fram? Tycker det låter ganska mycket, särskilt på en gaffel utan några inställningsmöjligheter.
Har hört någonstans att man brukar vilja ha runt 25% av fjädringsvägen i häng, men det gäller kanske justerbara gafflar.

Vad är 25% av 160 mm då? ;)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur litet kan det fria hänget vara bak? Jag behöver minska förarhänget med 10 mm och det fria hänget är nu 13 mm.
Är inte så sugen på att byta fjäder, det är ju inte direkt någon racehoj.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top