ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Spec när man bromsar med den, vad jag hört.ZoulFly skrev:...och sen är det nog så att störst inverkan på fjädringsegenskaperna har nog ändå gashanden.
/u
Spec när man bromsar med den, vad jag hört.ZoulFly skrev:...och sen är det nog så att störst inverkan på fjädringsegenskaperna har nog ändå gashanden.
Hmmm... Skruvar du inte på fel skruvar då? Det är inga "klick" på Suzukis dämparinställnings-skruvar. Fast du kanske fuskar med posergrejer.jorpes skrev:Jag tycker allt e ball Men jag säger ju det, jag känner ingenting, o att jag gärna vill hyra in en kille som känner av 1 tick hit eller dit.
ZoulFly skrev:...och sen är det nog så att störst inverkan på fjädringsegenskaperna har nog ändå gashanden. Har man en mjuk och gullig gashand, belastar man ju inte prylarna lika mycket och har kanske svårare att känna nån större skillnad. Så ta åt er, Hr. Prof. Mozzberck och Dir. Jorpes.
jorpes skrev:Men jag e förvisso rimligt slö ute på banan, men skall jag tolka det som att jag har en för fisig gashand? eller?
Kommer du till Falken på fedda Sörebo?
magnus_moss skrev:Jo, visst är den mjuk... gashanden... folk kör ju ifrån mig!!! Du t.ex. på Knutstorp ifjol!!!!
bgix skrev:Bra att kolla varvtider då man meckar med fjädringsinställningar, ändringar som KÄNNS som försämringar ger ibland bättre tid.
För man sedan ordentliga protokoll över vad man provar är det lättare att hitta bra inställningar - som sedan kan återanvändas nästa gång under samma förhållanden.
...Vad innebär fjäderförspänning, retur- och kompressions dämpning?
fjäderförspänning = hur hård dämparen "faktiskt" är?
retur = hur snabbt den går tillbaka till ursprungliga läget?
kompressions = hur mycket den trycks ihop vid belastning?
Anledning till min fråga är att jag vill ha mjukare dämpning bak men vet inte vad jag skruva på...
Hur kan du veta att du vill ha mindre dämpning, när du inte har förstått skillnaden mellan fjädring och dämpning?
Det vet jag inte... är väldigt okunnig vad det gäller detta så kanske uttrycker/säger fel också.
Formulerar om mig: Hojen känns bra när jag har en passagerare på, men tycker den känns för hård när jag kör själv.
Vad bör man justera då?
Kul, det är rätt inställning.. (hmm)Tack för svaren!
Har viljan och nyfikenheten att förstå och kunna lära känna hojen bättre på alla sätt. Därav mina funderingar.
Men som sagt det bästa är nog att försöka få med mig någon som kan vara med och hjälpa till i början
För en massa år sedan hade jag en bekant som köpte en färdigpreppad superbike och gav sej tusan på att han skulle satsa på det.
Dock var hojen svårkörd och varvtiderna blev väl sådär men han slet på.
Till slut lät han en kille som var rätt duktig förare provköra hojen för att se vad han tyckte kunde förbättras.
Efter ett varv på gälleråsen kom han tillbaka in i depån och sa:
-Kör du den här hojen någe mer kommer du att dö.
Det visade sej att det inte alls vad de hi end komponenter det uppgavs skulle sitta i framgaffeln, de var dessutom defekta.
Inför ena kurvan bottnade gaffeln och i nästa var den tvärstum.
Vill verkligen inte fördumma min bekant men han visste nog inte hur det borde kännas och det hindrade inte att han körde åttor runt mej på Gotlandring några månader tidigare
Han slutade köra kort efter det och sålde allt, undrar hur bra han kunde blivit med en bra hoj?
...
Har man inte möjlighet att få hjälp av någon kunnig ska man först...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|